Peruuttamisoikeus ja peruuttamisaika
Sivulle on koottu vastauksia verkkokauppiaille olennaisiin kysymyksiin. Vastauksissa on myös aiheeseen liittyviä linkkejä, joista pääset perehtymään tarkemmin aiheeseen.
Muista antaa palautetta ja ehdotuksia uusista sisällöistä.
-
Suurimmalla osalla verkkokauppaostoksista on 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka aikana kuluttaja voi perua ostoksensa ilman erityistä syytä.
Kuluttajan peruuttamisoikeutta ei voi rajoittaa kuin laista löytyvällä perusteella.
Jos kuluttaja käyttää peruuttamisoikeuttaan, samalla myös tilaukseen liittyvä luotto-, vakuutus- tai muu sopimus peruuntuu.
-
Jos kuluttajalle ei ole annettu tietoa peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevista ehdoista, peruuttamisaika pitenee 12 kuukauteen. Kuluttajalle on kerrottava, miten ja minkä ajan kuluessa ostoksen perumisesta on ilmoitettava.
12 kuukautta alkaa kulua siitä hetkestä, jolloin alkuperäinen 14 päivän peruuttamisaika päättyi.
Laiminlyönnin voi korjata kertomalla kuluttajalle peruuttamisoikeuteen liittyvät tiedot. Tällöin peruuttamisaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä päivästä, jolloin kuluttaja sai korjatut tiedot.
-
Peruuttamisajan alkaminen riippuu siitä, onko kyseessä tavara, palvelu vai digitaalinen sisältö.
Peruuttamisajan alkamishetki määräytyy sopimuksen päätarkoituksen mukaan. Jos esimerkiksi kyseessä on tietokone käyttöönottoasennuksineen, on kyseessä tavaran kauppa, jos ostoksen päätarkoitus on tietokoneen hankkiminen ja tietokoneen arvo on suhteellisesti suurempi kuin käyttöönottoasennuksen.
Tavarat: 14 päivän peruuttamisaika alkaa tavaran vastaanottamisesta, esimerkiksi kun kuluttaja hakee paketin postista.
Palvelut: 14 päivän peruuttamisaika alkaa heti, kun palvelusopimus on tehty.
Digitaaliset sisällöt: 14 päivän peruuttamisaika alkaa heti sopimuksen tekemisestä.
Digitaalisen sisällön sähköisellä toimittamisella tarkoitetaan digitaalisessa muodossa lataamalla, suoratoistona tuotettua tai toimitettua tietoa. Näitä ovat esimerkiksi tietokoneohjelma, sovellus, peli, musiikki, video (muun muassa urheilutapahtuman katseluoikeus) tai teksti (muun muassa näköislehden lukuoikeus).
-
HUOM! Alla olevien lisäksi on olemassa tiettyjä tuotteita, joita koskevat verkkokaupassa eri säännöt kuin verkkokauppaostoksia yleensä. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi matkustajaliikenteen liput, joilla ei ole etämyynnin peruuttamisoikeutta. Rahoituspalveluiden etämyyntiä puolestaan koskevat omat, muusta etämyynnistä poikkeavat oikeudet. Rahoituspalveluja ovat esimerkiksi luotot, vakuutukset ja sijoituspalvelut.
Tavarat
Kuluttajalla ei ole verkkokauppaostoksen peruuttamisoikeutta, jos:
- sopimus koskee tavaraa, joka valmistetaan tai jota muunnellaan kuluttajan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi, esimerkiksi mittatilausverhot tai tavara, johon on tehty kaiverrus tai nimikointi.
- Peruuttamisoikeuden menetys ei koske tuotteita, jotka vastaavat standarditavaraa ja jonka muunteluun voit vaikuttaa vain vähäisesti, esimerkiksi erikseen tilattava sohva, johon valitset värin ja materiaalin perusvalikoimasta.
- sopimus koskee tavaraa, joka voi nopeasti pilaantua tai vanhentua tai on luonteensa vuoksi toimittamisen jälkeen erottamattomasti sekoittunut muiden tavaroiden kanssa, esimerkiksi nopeasti pilaantuvat elintarvikkeet, lämmitysöljy tai puutarhaan levitetty multa.
- Kuluttaja on avannut
- sinetöitynä toimitetun tavaran, jota ei terveydellisistä tai hygieniasyistä voida palauttaa, esimerkiksi piilolinssit, kosteusvoiteet ja lääkkeet.
- sinetöitynä toimitetun ääni- tai kuvatallenteen tai tietokoneohjelman.
- sopimus koskee alkoholijuomia, joiden hinnasta on sovittu sopimusta tehtäessä ja jotka voidaan toimittaa aikaisintaan 30 päivän kuluttua ja joiden todellinen arvo riippuu markkinoilla tapahtuvista vaihteluista, joihin elinkeinonharjoittaja ei voi vaikuttaa.
- sopimus koskee yksittäisen sanoma- tai aikakauslehden tai aikakausjulkaisun toimittamista. Merkitystä ei ole sillä, kumman aloitteesta sopimus on tehty.
- sopimus on tehty huutokaupassa, johon voi osallistua muutenkin kuin etäviestimellä, esimerkiksi julkiset huutokaupat, joihin voi osallistua myös henkilökohtaisesti paikan päällä.
- Jos kyseessä on pelkästään verkkohuutokauppa, kuluttajalla on peruuttamisoikeus.
- kulutushyödykkeen hinta riippuu rahoitusmarkkinoilla tapahtuvista vaihteluista, joihin elinkeinonharjoittaja ei voi vaikuttaa ja jotka voivat ilmetä peruutusaikana, esimerkiksi arvometallit.
Palvelut
Kuluttajalla ei ole verkkokauppaostoksen peruuttamisoikeutta, jos:
- tilattu palvelu on kuluttajan pyynnöstä suoritettu peruuttamisaikana kokonaan ja kuluttajalle on etukäteen kerrottu peruuttamisoikeuden menettämisestä ja kuluttaja on antanut tähän suostumuksensa.
Jos kuluttaja peruu sopimuksen palvelun alkamisen jälkeen ja 14 päivän peruuttamisajan sisällä, hänen on maksettava kohtuullinen korvaus kuluista, joita myyjälle on jo ehtinyt syntyä sopimuksen täyttämisestä ennen peruuttamisilmoitusta. - sopimus koskee kiireellistä korjaus- tai huoltotyötä paikassa, johon elinkeinonharjoittaja saapuu kuluttajan nimenomaisesta pyynnöstä, esimerkiksi kun pyydät elinkeinonharjoittajaa luoksesi korjaamaan vuotavan putken.
- sopimus koskee
- majoituksen tarjoamista muuhun kuin asumistarkoitukseen
- tavaroiden kuljetusta
- autonvuokrausta
- ravintolapalvelua tai
- vapaa-ajanpalvelua, JA
- sopimuksessa edellytetään suoritusta määrättynä ajankohtana tai määrätyn ajan kuluessa.
Vapaa-ajan palveluita ovat esimerkiksi huvi-, kulttuuri- ja urheilutapahtumat, harrastuskurssit ja välinevuokraus.
Digitaaliset sisällöt
Kuluttajalla ei ole verkkokauppaostoksen peruuttamisoikeutta,
- jos kuluttajan tilaaman digitaalisen sisällön toimittaminen on kuluttajan pyynnöstä sähköisesti aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä ja
- kuluttaja on antanut suostumuksensa siihen, että sopimuksen täyttäminen alkaa peruuttamisaikana ja peruuttamisoikeutta ei tässä tapauksessa ole.
- sopimus koskee tavaraa, joka valmistetaan tai jota muunnellaan kuluttajan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi, esimerkiksi mittatilausverhot tai tavara, johon on tehty kaiverrus tai nimikointi.
-
Kyllä. Jos kuluttaja peruuttamisajan aikana ottaa tavaran käyttöön ja tavaran arvo alenee käytön vuoksi, kuluttaja vastaa tavaran arvon alentumisesta. Verkkokauppa saa tällöin vähentää tavaran arvonalennuksen palautettavasta summasta.
Jos tavara on muuttunut käyttämisen vuoksi myyntikelvottomaksi, verkkokauppa voi kieltäytyä kokonaan palauttamasta maksettua summaa.
HUOM! Kuluttajalta ei voi vaatia korvausta tavaran käytöstä johtuvasta arvonalennuksesta, jos verkkokauppa ei ole kertonut ennen ostoksen tekemistä peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevista ehdoista, määräajoista ja menettelyistä.
Muualla palvelussamme
Tietoa ja ohjeita yrityksille