Pimeät käytännöt ja verkkokauppa

Sivulle on koottu vastauksia verkkokauppiaille olennaisiin kysymyksiin. Vastauksissa on myös aiheeseen liittyviä linkkejä, joista pääset perehtymään tarkemmin aiheeseen.

Muista antaa palautetta ja ehdotuksia uusista sisällöistä.

Pimeiden käytäntöjen tyyppejä ja esimerkkejä

Tämä ei ole tyhjentävä luettelo, ja mikä tahansa suunnitteluratkaisu voi olla ”pimeä käytäntö”, jos se pyrkii ohjaamaan kuluttajaa tekemään päätöksiä, joita hän ei olisi ilman sitä tehnyt

On yleistä, että erilaisia pimeitä käytäntöjä yhdistellään toisiinsa. Mitä useampia pimeitä käytäntöjä esimerkiksi verkkosivulla käytetään, sitä enemmän ne vaikuttavat kuluttajan päätöksentekoon ja sitä todennäköisemmin kyse on lainvastaisesta sopimattomasta menettelystä.