Tavaran palautus
Sivulle on koottu vastauksia verkkokauppiaille olennaisiin kysymyksiin. Vastauksissa on myös aiheeseen liittyviä linkkejä, joista pääset perehtymään tarkemmin aiheeseen.
Muista antaa palautetta ja ehdotuksia uusista sisällöistä.
-
Kyllä. Verkkokauppa saa vaatia kuluttajalta korvausta, jos kuluttaja ei tee peruuttamisilmoitusta eikä nouda lähetystä.
Kuluttajan on korvattava todelliset ja välittömät lähetys-/kuljetuskulut sekä myyjältä kuluttajalle että kuluttajalta myyjälle. Lisäksi kuluttajan on maksettava käsittelykustannukset, jotka ovat aiheutuneet siitä, ettei kuluttaja tehnyt peruuttamisilmoitusta eikä noutanut lähetystä.
Korvausvastuusta täytyy kertoa kuluttajalle selkeästi ennen kuin kuluttaja tekee tilauksen.
Jos verkkokauppa haluaa käyttää vakioitua korvaussummaa, korvaussumman on aina vastattava keskimäärin erityisiä kustannuksia, joita kuluttajan sopimusvelvoitteen laiminlyönti aiheuttaa myyjälle. Yksittäistapauksessa todellinen vahinko saattaa kuitenkin poiketa vakiokorvauksesta niin selvästi, että vakioitua korvaussummaa koskeva ehto muodostuu kuluttajalle kohtuuttomaksi.
-
Ei. Kuluttaja vastaa tavaroiden palauttamisesta aiheutuneista kuluista, jos verkkokauppa ei ole sitoutunut vastaamaan niistä. Verkkokaupan pitää ilmoittaa tästä ja palauttamiskustannusten määrästä, jos tavarat eivät luonteensa vuoksi ole palautettavissa tavanomaisella tavalla postitse – esimerkiksi tavara edellyttää kokonsa tai painonsa takia postin erilliskäsittelyä tai erityiskuljetusta.
Kuluttajan ei tarvitse maksaa palautuskustannuksia, jos et ole kertonut siitä, että kuluttajan on vastattava kustannuksista sekä tietoa palautuskustannusten määrästä, jos tavarat eivät ole palautettavissa tavanomaisella tavalla postitse
-
Ei. Jos kuluttaja on valinnut muun kuin edullisimman toimitustavan, esimerkiksi pikatoimituksen, myyjän ei tarvitse palauttaa siitä aiheutuneita ylimääräisiä kustannuksia.
-
Asiaa täytyy arvioida tilannekohtaisesti ja ottaa huomioon erityisesti se, että kuluttajalla on aina oikeus avata tai purkaa pakkaus, jotta hän voi tutustua tavaraan. Siten alkuperäispakkaukselle pelkästään avaamisesta aiheutunutta vahinkoa ei tarvitse korvata.
Alkuperäispakkauksen puuttuminen ei myöskään poikkeuksetta johda kuluttajan korvausvelvollisuuteen. Toisin voi olla esimerkiksi tilanteissa, joissa kyse on erikoispakatusta tuotteesta tai alkuperäispakkauksesta, joka on tarkoitettu nimenomaisesti tuotteen säilyttämistä varten ja jolla on itsenäistä arvoa
Muualla palvelussamme
Tietoa ja ohjeita yrityksille