Verkkoalustojen velvoitteet
Digipalvelusäädöksen velvoitteet verkkoalustoille
Kuluttaja-asiamies valvoo osaltaan verkkoalustoja ja markkinapaikka-alustoja digipalvelusäädöksen noudattamisessa.
-
- Verkkoalustat ovat palveluita, jotka tallentavat ja levittävät tietoa julkisesti saataville käyttäjien pyynnöstä. Verkkoalustoja ovat esimerkiksi sosiaalisen median alustat, verkkoyhteisöt ja markkinapaikka-alustat.
- Markkinapaikka-alustat ovat verkkoalustoja, joilla kuluttajat ja elinkeinonharjoittajat käyvät kauppaa tai tekevät muita etäsopimuksia. Verkon markkinapaikkoja voivat olla esimerkiksi matka- ja hotellinvaraussivustot.
Osa kuluttaja-asiamiehen valvomista velvoitteista soveltuvat sekä markkinapaikka-alustojen tarjoajiin että muihin verkkoalustojen tarjoajiin ja osa vain markkinapaikkojen tarjoajiin.
Kuluttaja-asiamiehen valvomia digipalvelusäädöksen velvoitteita ei sovelleta mikro- ja pienyrityksiin.
-
Verkkoalustojen tarjoajat eivät saa suunnitella, järjestää tai operoida verkkorajapintojaan tavalla, jolla
- harhautetaan tai manipuloidaan niiden palvelun vastaanottajia tai
- muutoin olennaisesti vääristetään tai haitataan palvelun vastaanottajien kykyä tehdä vapaita ja tietoon perustuvia päätöksiä.
Kyse on ns. pimeiden käytäntöjen (dark patterns) kiellosta. Pimeät käytännöt ovat myös kuluttajansuojalain vastaisia.
Kuluttaja-asiamies valvoo verkkoalustojen toimintaa silloin, kun verkkoalusta tarjoaa palvelua kuluttajalle.
-
Verkkoalustojen tarjoajien, jotka esittävät verkkorajapinnoillaan mainoksia, on varmistettava, että jokaisen kuluttajalle esitettävän mainoksen osalta kuluttajat voivat tunnistaa selkeästi, ytimekkäästi, yksiselitteisesti ja reaaliaikaisesti:
- selvästi erottuvien merkintöjen avulla, että esitetty tieto on mainos
- yrityksen, jonka puolesta mainos esitetään
- yrityksen, joka on maksanut mainoksen, jos kyseessä on eri yritys kuin se, jonka puolesta mainos esitetään.
Kuluttaja-asiamies valvoo velvoitteen noudattamista, jos kyse on kaupallisesta mainonnasta elinkeinonharjoittajalta kuluttajalle.
Lisäksi kuluttaja-asiamies valvoo velvoitetta, jonka mukaan verkkoalustojen on tarjottava yrityksille ja kuluttajille toiminto, jonka avulla ne voivat ilmoittaa, onko niiden toimittama sisältö kaupallista viestintää tai sisältääkö se sitä.
Verkkoalustan on varmistettava, että sisällön vastaanottajat voivat tunnistaa selkeästi, yksiselitteisesti ja reaaliaikaisesti, selvästi erottuvien merkintöjen avulla, että tällainen sisältö on kaupallista viestintää tai sisältää sitä.
-
Markkinapaikka-alustan on asetettava kuluttajien saataville verkkoalustallaan vähintään tuotevalikoimaan ottamisen yhteydessä selkeällä, helposti käytettävissä olevalla ja ymmärrettävällä tavalla seuraavat tiedot:
- myyjäyrityksen nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite
- kaupparekisteri, johon myyjäyritys on merkitty, ja myyjäyrityksen rekisterinumero tai muu vastaava tunniste kyseisessä rekisterissä
- myyjäyrityksen omaehtoinen vakuutus siitä, että se tarjoaa ainoastaan säädösten mukaisia tuotteita ja palveluja.
Näiden tietojen on oltava saatavilla ainakin verkkoalustan verkkorajapinnalla, jossa tavaraa tai palvelua koskevat tiedot esitetään.
-
Mikäli markkinapaikka saa tietää, että jokin elinkeinonharjoittaja on tarjonnut sen palvelujen kautta kuluttajille laitonta tuotetta tai palvelua sen on ilmoitettava tästä ko. hyödykkeen ostaneille kuluttajille. Ilmoituksessa on oltava tieto siitä, että tuote tai palvelu on laiton. Laittomuuden määrittelee kansallinen tai EU-lainsäädäntö. Laittomia tuotteita ovat esimerkiksi väärennetyt tuotteet. Myös elinkeinonharjoittajan henkilöllisyydestä ja mahdollisista oikeussuojakeinoista on tällöin kerrottava.
Jos verkon markkinapaikalla ei ole kuluttajien yhteystietoja, sen on ilmoitettava kyseiset tiedot verkkorajapinnallaan.
Muualla palvelussamme
Tietoa ja ohjeita yrityksille