Virheen oikaisu ja viivästys
Sivulle on koottu vastauksia verkkokauppiaille olennaisiin kysymyksiin. Vastauksissa on myös aiheeseen liittyviä linkkejä, joista pääset perehtymään tarkemmin aiheeseen.
Muista antaa palautetta ja ehdotuksia uusista sisällöistä.
-
Myyjällä on ensisijainen vastuu hyvittää myymissään tuotteissa ilmennyt virhe kuluttajalle.
Myyjänä et voi velvoittaa kuluttajaa sopimaan korjauksesta tai muusta hyvityksestä esimerkiksi maahantuojan kanssa. Jos tuotteessa on virhe, ostajalla on oikeus vaatia hyvitystä myyjältä.
Lue lisää virheen hyvittämisen periaatteista
-
Takuun antaminen on vapaaehtoista, kun taas virhevastuu sääntely perustuu lakiin.
Vaikka tuotteen takuu olisi päättynyt, myyjä voi olla silti vastuussa mahdollisista virheistä virhevastuusäännösten perusteella. Takuun on oltava ostajalle lisäetu, eli sen on annettava hänelle lain säännöksiin nähden paremmat oikeudet.
Takuun päättymisellä ei ole vaikutusta myyjän vastuuseen virheistä. Jos takuuta ei ole tai se on jo päättynyt, myyjä on edelleen vastuussa mahdollisesta virheestä kuluttajansuojalain mukaisesti. Myyjän kuluttajansuojalakiin perustuvaa vastuuta ei voi rajoittaa takuun ehdoilla.
Lue lisää virhevastuusta ja takuusta kuluttaja-asiamiehen linjauksesta Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa.
-
Jos tavaran toimittaminen tai palvelun suorittaminen viivästyy sovitusta, on kyse myyjän sopimusrikkomuksesta.
Kuluttajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii myyjän viivästyksen vuoksi.
Myyjä ei ole kuitenkaan velvollinen maksamaan vahingonkorvausta, jos viivästys johtuu sen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä, jota ei ole voitu myyntihetkellä ottaa huomioon ja jonka seurauksia myyjä ei olisi voinut välttää. Sen sijaan pelkkä vetoaminen tavarantoimittajan aiheuttamaan viivästykseen ei vapauta vahingonkorvausvastuusta.
-
Kuluttajansuojalain mukaan virheestä valittamisesta ei saa aiheutua kuluttajalle mitään maksuja, koska yrityksen on korjattava virheellinen tavara tai palvelu omalla kustannuksellaan.
Yrityksen on korvattava esimerkiksi soittamisesta aiheutuneet puhelukulut soittajalle jälkikäteen, jos valitus on aiheellinen.
Lue lisää myyjän velvoitteista asiakaspalvelussa Asiakaspalvelun järjestäminen
-
Olemassa olevaan asiakassuhteeseen liittyvän asian hoitamisesta, kuten laskutuksesta tai sopimuksen peruuttamisesta, ei saa periä kuluttajalta lisäkuluja eli yritys ei voi tarjota tällaisten asioiden hoitamiseksi perushintaa kalliimpaa numeroa.
- Jos kuluttaja joutuu hoitamaan tehtyihin kauppoihin tai sopimuksiin liittyvän asian puhelinpalvelussa, jossa on perushintaista numeroa kalliimpi puhelinnumero, kuluttajalle on korvattava perushinnan ylittävät puhelinkulut jälkikäteen, jos kuluttaja sitä vaatii.
- Jos asia koskee muuta kuin aiemmin tehtyä kauppaa tai sopimusta, asiakaspalvelunumeron hinnoittelua ei koske vaatimukset perushintaisen numeron tarjoamisesta.
Lue lisää myyjän velvoitteista asiakaspalvelussa Asiakaspalvelun järjestäminen
Muualla palvelussamme
Tietoa ja ohjeita yrityksille