Vapaa-ajan tapahtumat

Vapaa-ajan tapahtumien lipuilla ei ole automaattisesti vaihto- tai palautusoikeutta, vaan ne ovat sopimuskohtaisia. Mikäli tapahtuma peruuntuu, sinulla on oikeus saada lipun hinta takaisin.

Tapahtumalippujen palautusoikeus

Etämyynnin, kuten puhelinmyynnin tai verkkokaupan, 14 päivän peruutusoikeus ei koske vapaa-ajanpalvelua, joka on sovittu tietyksi ajankohdaksi. Näiden palveluiden peruuttamisoikeus voi olla kuitenkin kirjattuna sopimusehdoissa. Et voi siis palauttaa esimerkiksi konserttiin, teatteriesitykseen tai urheilutapahtumaan hankittuja lippuja, ellei sopimusehdoissa ole niin erikseen mainittu.

Tapahtuman peruuntuminen tai siirtyminen

Jos tilaisuus peruuntuu tai sen ajankohta siirtyy, olet oikeutettu saamaan lipun hinnan takaisin.

  • Sinulla on tämä oikeus, vaikka peruutus tai ajankohdan siirto johtuisi tapahtumajärjestäjän vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta syystä.
    • Ylivoimainen este tai muu syy ei vapauta tapahtumajärjestäjää velvollisuudesta hyvittää saamatta jääneen palvelun hintaa.
    • Sopimusehto, jonka mukaan sinulle ei palauteta lipun hintaa takaisin, on lähtökohtaisesti kohtuuton.
  • Jos tapahtumajärjestäjä on perunut tapahtuman ylivoimaisen esteen, kuten esimerkiksi esiintyjän yllättävän sairastumisen, pandemian tai sääolosuhteiden takia, sinulla ei ole yleensä oikeutta saada korvausta aiheutuneista ylimääräisistä ja hyödyttömäksi jääneistä kuluista, esimerkiksi majoitus- tai matkakuluista. Edellytyksenä kuitenkin on, että sinulle on asianmukaisesti kerrottu tapahtuman peruuntumisesta.

Voit vaihtoehtoisesti neuvotella tapahtumanjärjestäjän kanssa, miten ostettua tapahtumalippua olisi mahdollista muulla tavoin hyödyntää myöhemmin. Sinulla on kuitenkin aina oikeus saada halutessasi rahasi takaisin, eikä sinun voida edellyttää hyväksyvän vaihtoehtoisia järjestelyjä lipun käyttämiseksi tai hyvittämiseksi.

 

Rahojen palauttaminen

Rahojen palautusvelvollisuus voi olla joko lipunvälittäjällä tai tapahtumajärjestäjällä. Mikäli lipunvälittäjä ehti tilittää lippurahat eteenpäin tapahtumanjärjestäjälle, on vastuu palautuksesta järjestäjällä. Tällöinkin palautus tapahtuu käytännössä usein välittäjän kautta. Jos maksoit pääsylipun luottokortilla, voit vaatia hinnan palautusta myös luottokorttiyhtiöltä.

Jos olet hankkinut lipun lipunvälittäjän kautta, välittäjän palvelumaksua lipun myynnistä ja esimerkiksi toimitustavasta veloitettavaa toimituskulua ei yleensä ole oikeutta saada takaisin, vaikka tilaisuus peruuntuisikin. Lipunvälittäjän perimä palvelumaksu on tyypillisesti välityspalkkio, jonka yritys voi periä välitystehtävästä eli lipun myymisestä ja välittämisestä lipun ostajalle. Edellytyksenä on kuitenkin se, että lippuja myyvä yritys on kertonut toimivansa ainoastaan lipunvälittäjänä sekä ilmoittanut toimituskuluista ja palvelumaksuista lipun oston yhteydessä.

Jos tapahtumajärjestäjä käyttää perutun tapahtuman maksun palautukseen lipunvälittäjää, palautuksen tekemisestä aiheutuvat kustannukset kuuluvat lähtökohtaisesti tapahtumajärjestäjän maksettavaksi. Sopimusehto, jonka mukaan kuluttajan saatavasta vähennetään jokin rahamäärä välittäjän palauttaessa lipun hinnan tapahtumajärjestäjän puolesta, on lähtökohtaisesti kohtuuton.

  • Lipunvälittäjä ei voi veloittaa sinulta tapahtumajärjestäjän tekemän peruutuksen vuoksi rahanpalautuksen hoitamisesta ylimääräistä käsittelymaksua.
  • Tapahtumajärjestäjä tai lipunvälittäjä ei välttämättä palauta tapahtumalipun hintaa sinulle automaattisesti, vaan saatat joutua erikseen hakemaan palautusta.
  • Tutustu mahdollisiin palautusta koskeviin ohjeisiin ja tee palautushakemus mahdollisimman pian siitä, kun sait tietää tapahtuman peruuntumisesta tai siirtymisestä.
  • Laissa ei ole säännelty sitä, mikä on kohtuullinen aika saada tapahtumalipun hinta takaisin. Tapahtumajärjestäjän tai lipunvälittäjän on pyrittävä palauttamaan tapahtumalipun hinta mahdollisimman nopeasti.

Jos sinulle tarjotaan rahanpalautuksen sijasta lahjakorttia, voit harkita sen hyväksymistä.

  • Sinun ei tarvitse hyväksyä vaihtoehtoisia hyvitysmuotoja, kuten lahjakorttia, vaan voit vaatia halutessasi rahasi takasin.
  • Lahjakortin pitäisi arvoltaan vastata ostamaasi tapahtumalipun hintaa ja olla voimassa riittävän kauan.

Jos olet maksanut luottokortilla, voit vaatia rahojen palautusta halutessasi suoraan luottokortin myöntäneeltä pankilta. Luottokorttiyhtiöllä ei ole velvollisuutta palauttaa sinulle enempää kuin se itse on saanut sinulta maksuina.

  • Sinun kannattaa tarkistaa toimintaohjeet ja tiedot rahojen palautuksen aikataulusta esimerkiksi tapahtumanjärjestäjän tai lipunvälittäjän verkkosivuilta ennen kuin esität vaatimuksesi luottokorttiyhtiölle.
  • Luottokorttiyhtiö ei voi edellyttää sinun olevan ensisijaisesti yhteydessä tapahtumajärjestäjään tai lipunvälittäjään, vaan voit itse valita, kummalta taholta vaadit rahojen palautusta. Jos olet jo saanut rahasi takaisin tapahtumajärjestäjältä tai lipunvälittäjältä, et voi pyytää rahojen palautusta luottokorttiyhtiöltä.

Toimi näin, jos et tyydy tarjottuun hyvitykseen

Festivaaliesiintyjän peruuntuminen tai vaihtuminen

Festivaalin järjestäjällä on velvollisuus tiedottaa tehokkaasti mahdollisista muutoksista. Vaikka konsertit ovat tyypillisesti palveluja, jotka ovat herkkiä peruutuksille ja muutoksille, niiden järjestäjä ei vapaudu vastuustaan vain sillä, että varaa etukäteen oikeuden muutoksiin.

Hyvityksen mahdollisuutta arvioidaan sen perusteella, miten festivaalia on markkinoitu, kuinka paljon artistin peruutus vaikuttaa kokonaisuuteen ja mistä syystä peruutus on tapahtunut.

  • Jos festivaalin sisältö muuttuu merkittävästi markkinoinnissa ilmoitetusta, sinulla voi olla oikeus saada alennusta lipun hinnasta.
  • Kokonaisuuden kannalta vähäiset muutokset eivät oikeuta hyvitykseen.

Festivaalin pääesiintyjän peruuntuminen tai vaihtuminen oikeuttaa yleensä hyvitykseen. Hyvityksen suuruuteen vaikuttaa se, onko kyseessä yhden vai useamman päivän tapahtuma ja oletko pääesiintyjän peruuntumisesta tai vaihtumisesta huolimatta mennyt tapahtumaan.

  • Jos kyse on yhden päivän tapahtumasta, voi pääesiintyjän poisjäänti tai vaihtuminen oikeuttaa sinut purkamaan sopimuksen ja saamaan koko lipun hinnan takaisin.
  • Jos kyse on useamman päivän tapahtumasta, voi pääesiintyjän poisjäänti tai vaihtuminen oikeuttaa sinut hinnanalennukseen.

Tapahtumajärjestelyjen puutteet

Tapahtumajärjestelyjen on ilmoitettujen esiintyjien lisäksi vastattava muutenkin sovittua. Kuluttaja voi vaatia hyvitystä esimerkiksi silloin, jos hänen istumapaikkansa vaihtuu varattua huonompaan.

Esimerkiksi konserttien ja teatteriesitysten sisältö ja laatu voivat vaihdella esiintyjästä tai esiintyjistä ja eri esityskerroista riippuen. Kuluttajan pitää varautua laadullisiin poikkeamiin, eikä esitys ole virheellinen yksin siksi, ettei se ole vastannut kuluttajan omia odotuksia.

Lipunvälittäjä ei vastaa tapahtumajärjestelyistä, vaan oman välitystehtävänsä ammattitaitoisesta ja huolellisesta suorittamisesta.

Toimi näin, jos tapahtuman toteutus poikkesi merkittävästi sovitusta

  • Neuvottele mahdollisesta hyvityksestä ensin tapahtumanjärjestäjän kanssa.