Usein kysyttyä verkko-ostamisesta
Kohtasitko ongelmia verkkokaupoilla? Täältä löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.
Tiedonantovelvollisuus verkkokaupassa
Verkkokauppasivuston toteutuksessa on otettava huomioon yrityksen tiedonantovelvollisuus.
Hinta ja lisämaksut verkkokaupassa
Ostoksen hinta tai se, että kyseessä ylipäätään on maksullinen ostos esimerkiksi ilmaisen näytteen sijaan, on erityisen tärkeä tieto.
Tavaran käyttöönotto tai kokeileminen
Se, miten käsittelet tavaraa otettuasi sen vastaan, vaikuttaa siihen, onko sinulla oikeus peruuttamistilanteessa saada tavarasta maksamasi summa takaisin.
Peruuttamisoikeus verkkokaupassa
Suurimmalla osalla verkkokaupasta ostettavista tuotteista on 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka aikana voit perua ostoksesi ilman erityistä syytä.
Peruuttamisajan piteneminen
Suurimmalla osalla verkkokauppaostoksista on 14 päivän peruuttamisoikeus. On kuitenkin poikkeustilanteita, joissa aika voi olla tätä pidempi.
Maksun palauttaminen verkkokaupassa
Myyjän on palautettava sinulta saamansa maksut viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua siitä, kun myyjä sai tekemäsi peruuttamisilmoituksen.
Geoblokkaus
Geoblokkausasetuksen mukaan yritysten on kohdeltava EU:n alueella olevia asiakkaita samalla tavalla kansallisuudestaan tai asuinpaikasta riippumatta.
Verkon markkinapaikka-alustat
Verkko-ostoksilla kiinnitä huomiota luotettavuuteen ja sopimusehtoihin. Alustan ylläpitäjän pitää kertoa onko myyjänä yritys, yksityinen henkilö vai alusta itse