Kuluttajalle annettavat tiedot ja niiden esittäminen verkkokaupoissa
Verkkokauppasivuston toteutuksessa on otettava huomioon yrityksen tiedonantovelvollisuus. Nämä ohjeet on suunniteltu yleisimpiin tilanteisiin, joissa verkkokauppiaan pitää arvioida, mitä tietoja kuluttajalle on missäkin vaiheessa annettava.
Vaikka verkkokauppias voi päättää verkkosivustonsa ja ostoprosessinsa toteuttamistavasta, sen on huolehdittava siitä, että ennakkotiedot esitetään laissa vaaditulla tavalla, eli selkeästi ja ymmärrettävästi. Verkkokaupan on myös pystyttävä näyttämään toteen, että tiedot on annettu kuluttajille.
Ohjeessa on huomioitu 1.1.2023 voimaan tulevat uudet kuluttajansuojalain vaatimukset, jotka koskevat muun muassa yhteystietojen antamista.
-
Nämä ohjeet on tarkoitettu työkaluksi verkkokaupoille. Ohjeiden tarkoituksena on
- auttaa verkkokauppoja varmistamaan, että laissa vaaditut tilausta koskevat tiedot on annettu kuluttajalle
- vähentää puutteellisista tiedoista aiheutuvia reklamaatioita
- lisätä luottamusta verkkokauppoihin.
Ohjeet eivät kata kaikkia mahdollisia verkkokaupan toteutustapoja ja siksi niistä ei välttämättä saa yksiselitteistä vastausta jokaiseen tapaukseen.
Verkkokaupan on annettava ostoprosessin aikana kuluttajalle useita laissa määriteltyjä tietoja. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi verkkokaupan yhteystiedot ja tiedot peruuttamisoikeudesta. Kaikki ennakkotiedot on annettava ennen sopimuksen tekemistä, eli ennen kuin kuluttaja tekee tilauksen.
Lainsäädännössä on vain osaan annettavista tiedoista määritelty se, missä paikassa ja vaiheessa tiedot on annettava. Kuluttaja-asiamies on linjannut tietojen esittämistä myös ratkaisukäytännössään.
- Osa tiedoista on sellaisia, että ne on annettava tietyssä kohtaa ostoprosessia. Esimerkiksi juuri ennen tilauksen tekemistä on annettava ostopäätöksen kannalta kaikkein tärkeimmät tiedot.
- Tuotekohtaisissa tiedoissa on myös annettava olennaisia tietoja ostettavasta tavarasta tai palvelusta.
Kuluttajan asiointikokemuksen sujuvoittamiseksi ja verkkokaupan luotettavuuden lisäämiseksi verkkokaupan kannattaa panostaa tietojen löydettävyyteen.
Ostoprosessin on myös oltava selkeä ja ennustettava. Kuluttajien on oltava selvillä siitä, missä vaiheessa prosessia he ovat ja mitä vaiheita on jäljellä.
Huom! Tässä ohjeessa ei ole huomioitu tietosuojan asettamia vaatimuksia verkkokaupoille. Tietoa ja työkaluja tietosuojasta huolehtimiseen saa muun muassa GDPR2DSM – Tietosuojaosaamista pk-yrityksille -hankkeen verkkosivuilta sekä tietosuojavaltuutetun toimiston verkkosivuilta.
Tiedot ja niiden esittäminen verkkosivuilla
-
Tarjoa verkkokaupassa kaikille asiakkaille tiedot:
- yrityksestä ja asiakaspalvelusta
- peruuttamisoikeudesta ja palauttamisesta
- sopimusten irtisanomisesta
- toimitusajoista ja toimituksesta
- toimitusrajoituksista
- tavaroita sekä digitaalisia sisältöjä ja palveluja koskevasta virhevastuusta
- takuusta, jos sellainen on
- maksutavoista
- luoton ennakkotiedoista
- mahdollisista vakuuksista
Kerro nämä tiedot verkkokaupan sivuilla niin, että ne ovat helposti löydettävissä ennen kuin kuluttaja tekee varsinaisen ostopäätöksen.
Tiedot kannattaa jäsentää selkeiksi kokonaisuuksiksi. Yleinen tapa onkin koota tietoja jokaiselta verkkosivulta löytyvään ala- tai yläbanneriin.
Tietojen kertominen yhtenä kokonaisuutena myös verkkokaupan sopimusehdoissa on suotavaa. Sopimusehtoihin johtava linkki on hyvä sijoittaa verkkokaupan sivuille niin, että kuluttaja löytää sopimusehdot helposti.
Kuluttajan ostopäätöksen kannalta tärkeitä tietoja on annettava myös osana ostoprosessia tuotekohtaisissa tiedoissa ja tilaussivulla (ostoskori).
Kuluttajat arvostavat sitä, että löytävät tietoa helposti ja vaivatta.
-
Anna verkkokaupan tuotekohtaisilla sivulla tiedot:
- tuotteen hinnasta, pääominaisuuksista sekä pitkäkestoisen sopimuksen kestosta ja päättämisestä
- takuusta, jos sellainen on.
- luoton mainonnassa annettavat vakiotiedot, jos mainostat tuotteen maksamiseksi luottoa.
Verkkokaupan on sijoitettava tiedot tuotekuvan läheisyyteen tai niin, että kuluttaja huomaa ne etsimättä.
-
Tilausnäkymän ja tilausprosessin tiedot
Ilmoita kuluttajalle tilausnäkymässä seuraavat tiedot:
Maksutapoja ja maksamista koskevat tiedot
Verkkokaupan on ilmoitettava maksutapoja ja maksamista koskevat tiedot viimeistään tilausmenettelyn käynnistyessä. Tilausmenettely käynnistyy esimerkiksi silloin, kun kuluttaja syöttää sivustolle henkilötietojaan tai muita tilauksen tekemiseksi tarvittavia tietoja.
Jos verkkokaupassa tarjotaan verkko-ostoksen rahoittamiseksi luottoa, anna kuluttajalle hyvissä ajoin ennen sopimuksen tekemistä luottoa koskevat ennakkotiedot ja sopimusehdot pysyvällä tavalla.
Tietojen on oltava kuluttajan käytettävissä hyvissä ajoin ennen sopimuksen tekemistä eli ennen kuin kuluttaja antaa muita henkilötietojaan kuin sähköpostiosoitteensa.
Luottoa koskevat tiedot on ennen sopimuksen tekemistä toimitettava kuluttajalle pysyvällä tavalla eli niin, että hän saa ne henkilökohtaisesti ja hänellä on tosiasiallinen mahdollisuus tallentaa ja toisintaa ne muuttumattomina.
Luotonhakuprosessi voi esimerkiksi
- ohjata kuluttajan tallentamaan ja tulostamaan ennakkotiedot ja sopimusehdot.
- lähettää tiedot kuluttajalle sähköpostitse. Tietojen on kuitenkin tämän lisäksi aina oltava luontevasti luotonhakuprosessissa esillä.
Lue lisää
Maksutavat
Luoton ennakkotiedot
Luoton mainostaminen
VakuudetToimitusrajoitukset
Kerro viimeistään tilausmenettelyn käynnistyessä mahdollisista toimitusrajoituksista.
Koska tieto on annettava ennen tilausmenettelyn käynnistämistä, se on sijoitettava verkkosivulle niin, että kuluttaja havaitsee sen ennen kuin hän aloittaa syöttämään tilauksen tekemiseksi tarvittavia tietoja.
Lue lisää
ToimitusrajoituksetOstosta koskevat tiedot
Kerro tilaussivulla:
- Tavaran tai palvelun keskeiset pääominaisuudet
- Tuotteen pääominaisuuksista voidaan kertoa esimerkiksi siten, että tilaussivulla esitetään tilattavan tuotteen kuva ja sen yhteydessä linkki tuotesivulle, jossa ominaisuuksista on kerrottu tarkemmin.
- Tavaroiden tai palvelujen hinta
- Kerro tavaroiden tai palveluiden kokonaishinta veroineen. Jos täsmällistä hintaa ei voi laskea etukäteen, kerro hinnan määräytymisen perusteet.
- Jos tavaran tai palvelun hinta on määritelty yksilöllisesti automaattisen päätöksenteon perusteella, on kuluttajalle annettava tästä tietoa.
- Kokonaishinnassa täytyy ilmoittaa tuotteen hinnan lisäksi myös toimituskulut. Jos toimituskulut eivät sisälly tuotteen hintaan, kerro mahdollisista toimikuluista tai vähintään se, että tuotteen hintaan lisätään vielä toimituskulut.
- Pitkäkestoisen sopimuksen kestoa ja päättämistä koskevat tiedot.
Tuotetta, hintaa sekä sopimuksen kestoa ja sen päättämistä koskevat tiedot on ilmoitettava ennen tilauksen tekemistä. Niiden on siis käytännössä oltava tilauspainikkeen yläpuolella. Tiedot voidaan esittää tilaussivulla tai pop-up-ikkunassa välittömästi ennen tilauksen vahvistamista. Kuluttajan pitää löytää tiedot tuotteen keskeisistä ominaisuuksista helposti ja vaivatta.
Lue lisää
Tuotteen hinta, pääominaisuudet sekä sopimuksen kesto ja päättäminenSopimusehtojen liittäminen tilausprosessiin
Sopimusehtoihin kannattaa sisällyttää ennakkotiedot:
- yrityksestä ja asiakaspalvelusta
- toimitusajoista ja toimituksesta
- maksutavoista
- tavaroita sekä digitaalisia sisältöjä ja palveluja koskevasta virhevastuusta ja takuusta
- peruuttamisoikeudesta ja palauttamisesta
- sopimusten irtisanomisesta
- mahdollisista vakuuksista
Liitä sopimusehdot esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
- Tilauspolulla on selkeä linkki sopimusehtoihin ja ruutu, joka kuluttajan täytyy rastittaa, ennen kuin hän pääsee etenemään tilauksen seuraavaan vaiheeseen.
- Kuluttaja ei pääse tekemään tilausta ennen kuin hän on avannut sopimusehdot.
Maksuvelvollisuuden hyväksyminen
Tilausprosessin lopussa on varmistettava, että kuluttaja hyväksyy tilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden. Jos tilauksen tekeminen edellyttää painikkeen tai vastaavan toiminnon käyttöä, toiminto on merkittävä sanoilla ”tilaukseen sisältyy maksuvelvollisuus” tai muulla vastaavalla ilmauksella.
Kyseessä voi olla esimerkiksi välittömästi tilauspainikkeen yhteydessä oleva näkymä, josta ilmenee selkeästi ja yksiselitteisesti tilattava tuote ja kaikki tilauksesta aiheutuvat kustannukset.
-
Kuluttajalla on oikeus saada tilauksesta vahvistus. Yrityksen vastuulla on tarvittaessa näyttää, että vahvistus on toimitettu kuluttajalle.
Vahvistus on toimitettava kuluttajalle kohtuullisessa ajassa sopimuksen tekemisestä ja viimeistään tavaroiden luovutusajankohtana tai ennen kuin palvelun suorittaminen aloitetaan.
Vahvistuksessa on annettava samat tiedot kuin kuluttajalle on annettava ennen ostopäätöstä. Vahvistus on toimitettava kuluttajalle pysyvällä tavalla niin, ettei tietoja voida jälkikäteen muuttaa, esimerkiksi sähköpostiosoitteeseen tai paperilla.
Jos tiedot on toimitettu kuluttajalle jo aiemmin pysyvällä tavalla, tietoja ei tarvitse toimittaa vahvistusvaiheessa uudelleen. Tällöin kuluttajalla on kuitenkin oikeus saada vahvistus sopimuksen tekemisestä.
Tilausvahvistuksessa on annettava tiedot:
- Tuotteen hinnasta, pääominaisuuksista sekä sopimuksen kestosta ja päättämisestä
- yrityksestä ja asiakaspalvelusta
- peruuttamisoikeudesta ja palauttamisesta
- toimitusajoista ja toimituksesta
- tavaroita koskevasta virhevastuusta
- takuusta, jos sellainen on
- maksutavoista
- vakuuksista
(Finlex: Ennen sopimuksen tekemistä annettavat tiedot)
Jos digitaalisen sisällön toimittaminen sähköisesti aloitetaan ennen peruuttamisajan päättymistä, vahvistuksen tulee sisältää myös kuluttajan ennakkosuostumus ja hyväksyntä peruuttamisoikeuden menettämisestä.
Jos kuluttaja tekee tilauksen yhteydessä luottosopimuksen, sopimus on tehtävä kirjallisesti ja annettava se kuluttajalle pysyvällä tavalla.
Tarkentava info
Yrityksen ja asiakaspalvelun tiedot
-
Kerro kuluttajalle seuraavat tiedot:
1. Yrityksen nimi
Yrityksen nimellä tarkoitetaan virallista nimeä, jolla yritys on merkitty esimerkiksi yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ).
Jos yritys toimii toisen yrityksen asiamiehenä tai edustajana, toisen yrityksen asiamiehenä tai edustajana toimivan yrityksen pitää kertoa myös päämiehen nimi ja maantieteellinen osoite. Myös reklamaatioille tarkoitettu osoite on kerrottava erikseen, jos se poikkeaa maantieteellisestä osoitteesta.
2. Yrityksen päätoimipaikan maantieteellinen osoite
Jos osoite poikkeaa reklamaatioille tarkoitetusta osoitteesta, kerro myös reklamaatioille tarkoitettu osoite.
3. Kuluttajien yhteydenottoihin tarkoitettu sähköpostiosoite ja tarvittaessa eräistä sähköisistä viestintäkeinosta
Kerro, jos käytössä on jokin muu sähköinen viestintäkeino, jolla kuluttaja saa nopeasti ja tehokkaasti yhteyden ja jossa käyty kirjeenvaihto on kuluttajan tallennettavissa. Tällaisia viestintäkeinoja ovat esimerkiksi palautelomake, chat tai sovelluksessa oleva keskustelukanava.
4. Puhelinnumero
Kerro myös puheluiden hinnat.
Kun asiakkaan asia koskee aiemmin tehtyä kauppaan tai sopimusta, asiakaspalvelua on tarjottava perushintaisesta numerosta. Muihin asiakaspalvelutilanteisiin voi tarjota myös muun hintaista numeroa.
Käytössä olevista puhelinnumeroista on selkeästi kerrottava, mikä niistä on tarkoitettu aikaisemmin tehtyihin sopimuksiin liittyville asioille ja mikä joihinkin muihin tilanteisiin sekä näiden numeroiden hinnat.
5. Yrityksen Y-tunnus ja rekisterimerkintä
Tieto siitä, mihin kaupparekisteriin tai muuhun vastaavaan julkiseen rekisteriin verkkokauppa on merkitty sekä verkkokaupan yritys- ja yhteisötunnus tai muu vastaava tunniste kyseisessä rekisterissä.
6. Asiakasvalitusten käsittely, jos se poikkeaa tavanomaisesta.
Kuluttajalle on tarvittaessa kerrottava siitä, miten verkkokauppa käsittelee asiakasvalituksia. Jos erityistä käytäntöä ei ole, asiasta ei tarvitse erikseen mainita.
7. Asiakastuen tiedot ja muut kaupanteon jälkeiset palvelut, jos näitä on tarjolla.
Verkkokaupalla täytyy olla toimiva asiakaspalvelu. Asiakaspalvelun lisäksi verkkokauppa voi halutessaan tarjota myös asiakastukea ja muita kaupanteon jälkeisiä palveluja. Jos tällaisia palveluja on tarjolla, niistä pitää kertoa, samoin palveluiden ehdoista, jos ne poikkeavat yleisistä käytännöistä.
8. Käytännesäännöt
Kuluttajalle pitää kertoa käytännesääntöjen (esimerkiksi tietyn toimialan eettiset säännöt) olemassaolosta eli siitä, tulevatko jotkin käytännesäännöt sovellettaviksi. Lisäksi on kerrottava, miten niistä voi saada jäljennöksen.
9. Tuomioistuimen ulkopuolinen riidanratkaisuelin, joka on toimivaltainen mahdollisessa riita-asiassa
Riidanratkaisuelimen nimen lisäksi on kerrottava riidanratkaisuelimen verkkosivuosoite. Verkkokaupassa riidanratkaisuelin on kuluttajariitalautakunta (www.kuluttajariita.fi).
Lue lisää ja hyödynnä esimerkkejä sivulla Tieto riidanratkaisuelimistä yritysten verkkosivuilla ja vakioehdoissa.
10. Verkkovälitteisen riidanratkaisuelimen ODR-foorumin linkki.
Verkkosivulla on esitettävä linkki Euroopan komission verkkovälitteiselle riidanratkaisufoorumille http://ec.europa.eu/odr.
Lue lisää
Verkkovälitteisestä riidanratkaisu Euroopan komission sivuilla.
Peruuttaminen ja palauttaminen
-
Kerro kuluttajalle tilanteen mukaan peruuttamisoikeudesta seuraavat tiedot:
Kun kuluttajalla on peruuttamisoikeus, kerro
- peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevat ehdot, määräajat ja tieto siitä, miten kuluttaja voi tehdä peruuttamisen.
- tieto tilanteista, joissa peruuttamisoikeuden voi menettää.
- tieto siitä, jos kuluttaja vastaa tavaroiden palauttamiskustannuksista. Lisäksi tieto palauttamiskustannusten määrästä, elleivät tavarat ole luonteensa vuoksi palautettavissa tavanomaisella tavalla postitse.
- ohje peruuttamisilmoituksen tekemisestä ja anna peruuttamislomake.
Lisäksi, kun kyseessä muu kuin digitaalisen sisällön toimittamista koskeva palvelu, kerro
- tieto korvausvelvollisuudesta, jos kuluttaja peruuttaa palvelun, jonka suorittaminen on aloitettu kuluttajan pyynnöstä.
Kun kuluttajalla ei ole peruuttamisoikeutta, kerro
- tieto peruuttamisoikeuden puuttumisesta.
-
Peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevat ehdot ja määräajat
Valtaosalla etämyyntituotteista on 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka kuluessa kuluttaja voi perua kaupan ilman erityistä syytä. Verkkokauppa voi halutessaan myöntää kuluttajalle pidemmänkin peruuttamisajan.
Kerro kuluttajalle on peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevat ehdot ja aika, jonka kuluessa hänen on ilmoitettava peruuttamisesta.
Kuluttajalla on oikeus peruuttaa sopimus myös ennen tavaran toimittamista.
Peruuttamisoikeuden puuttuminen tai peruuttamisoikeuden menettäminen
Et voi rajoittaa rajoittaa kuluttajan peruuttamisoikeutta muuten kuin kuluttajansuojalaissa mainituilla perusteilla. Esimerkiksi sopimusehdoilla ei voi rajata peruuttamisoikeutta siitä syystä, että tuote on alennusmyynnissä tai II-laatua.
Kerro kuluttajalle,
- jos hänellä ei ole peruuttamisoikeutta lainkaan tai
- jos hän voi menettää peruuttamisoikeuden tietyissä tilanteissa. Esimerkiksi myytäessä kuluttajalle sinetöityä tietokoneohjelmaa kuluttajalle pitää kertoa, että sinetin avaaminen johtaa peruuttamisoikeuden menettämiseen.
Palauttamiskustannukset
Kerro kuluttajalle, jos hän vastaa tavaroiden palauttamiskustannuksista.
Ilmoita myös palauttamiskustannusten määrästä, jos tavarat eivät luonteensa vuoksi ole palautettavissa tavanomaisella tavalla postitse – esimerkiksi tavara edellyttää kokonsa tai painonsa takia postin erilliskäsittelyä tai erityiskuljetusta. Näissä tilanteissa riittää, että nimeät yhden kuljetusliikkeen ja yhden hinnan tavaroiden palauttamiselle.
Kuluttajan ei tarvitse maksaa palautuskustannuksia, jos et ole kertonut siitä, että kuluttajan on vastattava kustannuksista sekä tietoa palautuskustannusten määrästä, jos tavarat eivät ole palautettavissa tavanomaisella tavalla postitse
Peruuttamisilmoitus ja peruuttamislomake
Anna kuluttajalle ohjeet siitä, miten tilaus perutaan.
Tilauksen peruuttamisen voi tehdä ilmoittamalla siitä peruuttamislomakkeella (Peruuttamislomakkeen malli) tai muulla selkeällä tavalla, esimerkiksi sähköpostilla tai palautettavan tavaran mukana toimitettavalla ilmoituksella. Kuluttajalle on annettava tai asetettava saataville oikeusministeriön asetuksessa säädetyn mallin mukainen peruuttamislomake.
Jos et kerro peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevista menettelyistä, kuluttajan peruuttamisaika pitenee normaalin 14 päivän peruuttamisajan päättymisestä 12 kuukauteen (14 vrk + 12 kk). Jos yritys korjaa puutteelliset tiedot, peruuttamisaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun kuluttaja sai korjatut tiedot.
Kuluttajan korvausvelvollisuus suoritetusta palvelusta (ei-digitaalista sisältöä koskeva palvelu)
Palvelun suorittaminen voidaan aloittaa vahvistuksen toimittamisen jälkeen ennen peruuttamisajan päättymistä, jos kuluttaja on tehnyt tätä koskevan nimenomaisen pyynnön ja antanut hyväksyntänsä sille, että hänellä ei ole enää peruuttamisoikeutta sen jälkeen, palvelu on tehty kokonaisuudessaan.
Vaikka palvelun suorittaminen olisi aloitettu peruuttamisaikana kuluttajan pyynnöstä, kuluttaja voi edelleen peruuttaa palvelun. Kuluttajan pitää kuitenkin maksaa elinkeinonharjoittajalle kohtuullinen korvaus käyttämästään palvelusta.
Kohtuullisella korvauksella tarkoitetaan määrää, joka vastaa sitä suhteellista osuutta palvelun kokonaishinnasta, joka palvelusta on suoritettu ennen sopimuksen peruuttamista. Peruuttamisoikeutta ei sen sijaan ole, jos palvelu on kokonaan suoritettu ja kuluttajalle on ilmoitettu peruuttamisoikeuden puuttumisesta tällaisessa tilanteessa.
Kuluttajan ei tarvitse maksaa peruuttamisaikana kokonaan tai osittain suoritetusta palvelusta, jos yritys on aloittanut palvelun suorittamisen peruuttamisaikana ilman kuluttajan suostumusta tai ei ole kertonut peruuttamiseen liittyvästä korvausvelvollisuudesta.
Lue lisää
Virhevastuu ja takuu
-
Kerro kuluttajalle, että myyjä vastaa tavaran virheestä kuluttajansuojalain virhevastuuta koskevien säännösten perusteella. Riittävää on, että virhevastuusta kerrotaan yleisluonteisesti.
Lue lisää
-
Takuu on myyjän tai muun tahon vapaaehtoisesti antama lisäetu, josta on kerrottava silloin, kun sitä tarjotaan kuluttajalle.
Jos tuotteelle on annettu takuu, kerro ainakin sen voimassaoloajasta ja kattavuudesta.
Selkeä tapa ilmoittaa takuun kattavuudesta ja muista takuuehdoista on esimerkiksi se, että tuotetietojen tai -kuvauksen yhteydessä on suora linkki myyjän, valmistajan tai maahantuojan antamiin takuuehtoihin.
Lue lisää
Toimitusta koskevat tiedot
-
Ilmoita kuluttajalle selkeästi tavaran tai palvelun toimitusta koskevat ehdot.
1. Toimitusaika
Kerro mihin mennessä tavara toimitetaan tai palvelu suoritetaan.Ilmoita esimerkiksi, että yritys sitoutuu toimittamaan tuotteen normaalilla toimituksella 5–9 arkipäivässä ja pikatoimituksella 1–2 arkipäivässä. Huomaa, että toimitusaikalupaus on sitova. Tuote on lain mukaan toimitettava viimeistään 30 päivän kuluessa, ellei muuta ole sovittu.
2. Toimitusvaihtoehdot
Ilmoita tarjolla olevat toimitusvaihtoehdot.Esimerkiksi posti, lähetti tai rahti.
3. Toimituskulut
Kerro toimituskuluista.Lue lisää
-
Kerro toimitusrajoituksista, eli esimerkiksi tilausten toimituksesta vain tiettyihin maihin, viimeistään tilausmenettelyn käynnistyessä. Suositeltavaa on, että toimitusrajoituksista mainitaan myös toimitusta koskevien tietojen yhteydessä.
Lue lisää
Tavaran tai palvelun tiedot
-
Kerro riittävät tiedot ostopäätöstä varten. Monimutkaisen tuotteen tai palvelun ominaisuuksista on kerrottava tarkemmat tiedot kuin yksinkertaisesta tuotteesta.
Digitaalisten tuotteiden osalta on ilmoitettava tiedot niiden toimivuudesta ja yhteensopivuudesta laitteistojen ja ohjelmistojen kanssa.
1. Pääominaisuudet
Kerro tuotesivulla tavaroista ja palveluista niiden keskeiset ominaisuudet. Näitä voivat olla tuotteen käyttötarkoitus sekä sen tunnistettavuuteen liittyvät tiedot, esimerkiksi tuotenumero.
Yksinkertaisesta ja kuluttajille tutusta tuotteesta riittää usein pelkän nimikkeen ja mahdollisten koko- tai värivaihtoehtojen kertominen.
Esimerkiksi monimutkaisesta teknisestä laitteesta on annettava kattavampi ja yksityiskohtaisempi kuvaus, jotta kuluttaja kykenee arvioimaan, onko tuote hänen tarkoituksiinsa sopiva.
Jos kaupan kohteena on digitaalisia elementtejä sisältävä tavara, digitaalinen sisältö tai palvelu, kuluttajalle on ilmoitettava näiden toimivuudesta ja sovellettavasta teknisestä suojauksesta.
Lisäksi on kerrottava yhteensopivuus laitteistojen ja ohjelmistojen kanssa. Yhteensopivuudella tarkoitetaan esimerkiksi tietoa digitaalisen sisällön käyttämiseen tarvittavasta käyttöjärjestelmästä, sen versiosta sekä tietyistä laitteisto-ominaisuuksista. Lisäksi on kerrottava myös yhteentoimivuudesta. Tiedot on annettava siltä osin kuin verkkokauppa niistä tietää tai verkkokaupan voidaan kohtuudella olettaa niistä tietävän.
2. Kokonaishinta
Kerro tavaran tai palvelun kokonaishinta veroineen. Jos täsmällistä hintaa ei voi laskea etukäteen, kerro hinnan määräytymisen perusteet.
Jos tavaran tai palvelun hinta on määritelty yksilöllisesti automaattisen päätöksenteon perusteella, on kuluttajalle annettava tästä tietoa.
Kokonaishinnassa täytyy ilmoittaa tuotteen hinnan lisäksi myös toimituskulut. Jos toimituskulut eivät sisälly tuotteen hintaan, kerro mahdollisista toimikuluista tai vähintään se, että tuotteen hintaan lisätään vielä toimituskulut.
Hinnan merkitsemisessä on huomioitava myös yksikköhinnan ilmoittamista koskevat vaatimukset.
Huomioi lisäksi sopimusten hinnan ilmoittamisessa seuraava:
Toistaiseksi voimassa olevissa sopimuksissa on ilmoitettava kokonaiskustannukset kuukausittain ja laskutusjaksolta. Jos kokonaiskustannuksia ei voida kohtuudella laskea etukäteen, on ilmoitettava niiden laskutapa.
Toistaiseksi voimassa olevissa tai toistuvia suorituksia sisältävissä sopimuksissa on kerrottava laskutusjakson kokonaiskustannukset.
- Jos kyse on esimerkiksi puolivuosittain laskutettavasta sopimuksesta, ilmoita laskutusjakson kokonaishinta, esimerkiksi lehtitilaus tai sähkösopimus.
- Jos kyseessä on kiinteähintainen sopimus, kerro kokonaiskustannukset kuukausittain ja laskutusjaksolta.
Markkinoitaessa sopimusta määräajaksi kokonaishintana on ilmoitettava hinta koko määräajalta, esimerkiksi 12 kuukaudelta.
-
3. Sopimuksen kesto ja sen päättämistä koskevat tiedot
Kun kyse on määräaikaisesta sopimuksesta, joka päättyy määräajan loputtua
- kerro määräajan kesto.
Kun kyse on sopimuksesta, joka jatkuu automaattisesti toistaiseksi voimassa olevana tietyn määräaikaisen ajanjakson jälkeen,
- kerro määräaikaisen sopimuskauden kesto ja sopimuksen irtisanomista koskevat ehdot.
Kun kyse on toistaiseksi voimassa olevasta sopimuksesta,
- kerro sopimuksen irtisanomista koskevat ehdot.
Lue lisää
Maksaminen ja luotot
-
Verkkokaupan on ilmoitettava maksutapoja ja maksamista koskevat tiedot viimeistään tilausmenettelyn käynnistyessä. Tilausmenettely käynnistyy esimerkiksi silloin, kun kuluttaja syöttää sivustolle henkilötietojaan tai muita tilauksen tekemiseksi tarvittavia tietoja.
Ei siis riitä, että tiedot maksutavoista ja niiden kustannuksista näkyvät tilauspolulla vain maksutapavalinnan yhteydessä tai muualla tilausmenettelyn käynnistymisen jälkeisessä kohdassa. Kuluttajaa ei pidä päästää etenemään tilausprosessin käynnistymistä pidemmälle ennen kuin hän saa tiedot maksutavoista ja niiden kustannuksista.
Maksutapojen esittäminen verkossa
Maksutavat on esitettävä kuluttajille verkossa tietyssä järjestyksessä sopimuksen tekemisen yhteydessä 1.10.2023 alkaen (KSL 6 luvun 12 b §). Esimerkiksi luoton ottamista tai muuta maksunlykkäystä sisältävää maksutapaa ei saa tarjota ensisijaisena vaihtoehtona.
Maksutavat on esitettävä seuraavassa järjestyksessä:
- Maksutavat, joihin ei sisälly mahdollisuutta hakea tai käyttää luottoa tai saada muuta maksunlykkäystä. Tällaisia ovat esimerkiksi verkkomaksu, debit-kortti tai Visa Electron -kortti tai liikunta- ja kulttuuriedut.
- Maksutavat, joihin voi sisältyä mahdollisuus hakea tai käyttää luottoa tai saada muuta maksunlykkäystä. Tällaisia ovat esimerkiksi debit- ja credit-ominaisuudet sisältävät yhdistelmäkortit sekä maksusovellukset, joihin kuluttaja voi liittää debit- tai credit-kortin numeron.
- Maksutavat, jotka merkitsevät luoton hakemista, käyttämistä tai muuta maksunlykkäystä. Tällaisia ovat esimerkiksi luottosopimuksen tekeminen, maksuaika- tai luottokortin käyttäminen sekä maksaminen laskulla tai maksusovelluksella, joka merkitsee luoton käyttämistä.
Mitään maksutapaa ei saa asettaa oletusvalinnaksi. Kuluttajan on valittava maksutapa ilman automaattista oletusvalintaa jokaisen sopimuksen yhteydessä, joten maksutapaa ei saa asettaa oletusvalinnaksi edes kuluttajan aikaisemman oston perusteella.
Jos maksupalveluntarjoaja, luotonantaja tai muu elinkeinonharjoittaja on voinut vaikuttaa maksutapojen esittämistapaan, velvollisuus maksutapojen esittämisestä lainmukaisessa järjestyksessä koskee myös kyseistä toimijaa.
Hyväksytyt maksutavat
Verkkokaupan on tarjottava aina vähintään yksi yleisesti käytössä oleva lisämaksuton maksutapa. Asiakkaalla pitää olla mahdollisuus maksaa ostoksensa ilman maksutavan aiheuttamia lisäkuluja. Lisämaksua ei kuitenkaan saa lainkaan periä
- kuluttajien yleisimpien maksukorttien, kuten esimerkiksi Visa- ja MasterCard-korttien käytöstä
- kun kuluttaja maksaa ostoksensa SEPA-tilisiirtona tai -suoraveloituksella.
Ilmoita selkeästi kaikki hyväksytyt maksutavat ja niiden käytöstä aiheutuvat lisäkustannukset. Uusista maksutavoista on annettava enemmän tietoa kuin pitkään käytössä olleista vaihtoehdoista.
Lasku
Muista selkeästi ilmoittaa, jos laskutustapa aiheuttaa lisäkustannuksia. Sovi kuluttajan kanssa siitä, toimitetaanko lasku sähköpostitse vai postitse.Laskun ja luoton on erotuttava selvästi toisistaan.
Ilmoita eräpäivä ja viivästyskorko. Muista, että et voi periä asiakkailta korkeampaa korkoa kuin mitä korkolaissa määritellään.
-
Ennen luottosopimuksen tekemistä annettavat tiedot
Jos verkkokaupassasi tarjotaan verkko-ostoksen rahoittamiseksi luottoa, huolehdi lisäksi siitä, että kuluttajalle annetaan ennen luottosopimuksen tekemistä seuraavat tiedot.
- kuluttajansuojalain 6 a luvun 6–9 §:ssä tarkoitetut tiedot elinkeinonharjoittajasta, tarjottavasta rahoituspalvelusta, etäsopimuksesta ja oikeussuojakeinoista.
- kuluttajansuojalain 7 luvun 9 §:n mukaiset vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot. Tiedot on annettava selkeästi ja ymmärrettävästi käytettyyn etäviestimeen sopivalla tavalla eli niiden on oltava rahoitustarjousprosessissa luontevasti esillä.
Velvollisuus toimittaa ennakkotiedot ja sopimusehdot koskee sekä luotonantajia että sivutoimisia luotonvälittäjiä. Sivutoimisilla luotonvälittäjillä ei sen sijaan ole lakisääteistä velvollisuutta toimittaa vakiomuotoisia eurooppalaisia kuluttajaluottotietoja kuluttajalle.
Tulostettavissa ja tallennettavissa on oltava niin vakioehdot kuin yksilöllisesti sovitut ehdot.
-
Luoton mainostaminen
Jos kuluttaja voi osana verkkokaupan ostoprosessia tehdä luottosopimuksen, verkkokauppasi toimii kyseisen luottotuotteen sivutoimisena luotonvälittäjänä ja vastaat yhdessä luotonantajan kanssa sivustollasi tapahtuvasta kuluttajaluoton markkinoinnista.
Luotonvälittäjän roolissa verkkokaupalta vaaditaan erityistä tarkkuutta. Luotonvälittämiseen liittyy useita pakottavan lainsäädännön asettamia velvollisuuksia, joista verkkokaupat ovat vastuussa.
Jos mainostat tuotteen maksamiseksi luottoa ja mainonnasta ilmenee luottosopimuksen ehtoja koskeva tieto, luoton tiedot on ilmoitettava kuluttajansuojalain mukaisesti. Kaikki luottoa koskevat tiedot on löydyttävä helposti yhdestä paikasta.
- Jos ainoastaan tarjoat mahdollisuutta saada kuluttajaluottoa mainitsematta sopimuksen ehtoja, sinun ei tarvitse samassa yhteydessä kertoa luoton ehtoja. Esimerkiksi kun kerrot markkinoinnissa maksuvälineeksi kelpaavasta luottokortista tai osamaksumahdollisuudesta.
- Jos mainostat luottoa ja kerrot luottosopimuksen ehdoista, sinun ilmoitettava
- luoton todellinen vuosikorko
- luoton korko ja muut luottokustannukset;
- luoton määrä tai luottoraja;
- luottosopimuksen kesto;
- hyödykkeen käteishinta ja mahdollinen käsiraha, jos kyse on tietyn hyödykkeen oston rahoittamiseksi mainostetusta luotosta;
- luoton ja luottokustannusten yhteismäärä ja maksuerien määrä.
- onko kyseessä kertaluotto vai jatkuva luotto.
Luotoista annettavat tiedot on ilmoitettava mainonnassa selkeästi, näkyvästi ja tiiviisti, eivätkä ne saa olla hajallaan eri puolilla verkkosivustoja niin, ettei kuluttaja saa niitä vaivatta yhtenä kokonaisuutena. Esimerkiksi luoton kuukausierän suuruutta ei saa nostaa esiin, jos muut vaaditut tiedot olisi piilotettava linkin tai pop-up-ikkunan taakse tilarajoitteiden vuoksi.
-
Kuluttajalle on kerrottava, jos häneltä vaaditaan vakuuksia (esimerkiksi katevaraus maksukortilta). Lisäksi on ilmoitettava vakuuksia koskevat ehdot.
-
Maksuviivästykset
Jos kuluttaja maksaa laskun myöhässä, häneltä voidaan periä korkolain mukaista viivästyskorkoa. Nämä säännökset ovat pakottavaa oikeutta, eikä niistä voi kuluttajan vahingoksi sopia toisin. (Korkolaki 633/1982).
Viivästyskoron määrä kuluttajasuhteessa riippuu Euroopan keskuspankin puolivuosittain määrittämästä viitekorosta. Kuluttajasuhteessa viivästyskorko on suuruudeltaan edellä mainittu viitekorko lisättynä 7 prosenttiyksiköllä. Jos velalle sovittu juokseva korko on tätä korkeampi, peritään kuitenkin samaa korkoa myös viivästyneelle erälle.
Perehdy syvällisemmin maksutapoihin ja laskutukseen kuluttaja-asiamiehen linjauksista
Kuluttaja-asiamiehen linjaukset ja lainsäädäntö
Lue lisää
-
Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
Kuluttaja-asiamiehen linjausten tarkoituksena on antaa yrityksille ohjeistusta, neuvontaa ja tietoa lain säännösten käytäntöön soveltamisesta.
- Maksaminen verkkokaupassa
- Kuluttajaluottojen tarjoaminen
- Maksaminen ja laskutus
- Hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä
- Sopimusehtojen laatiminen
- Sopimusehtojen muutokset
- Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa
- Tavaroiden ja palveluiden hinnan ilmoittaminen
Lainsäädäntö
Etämyyntiin sovelletaan kuluttajansuojalain 6 luvun säännöksiä sekä oikeusministeriön asetusta peruuttamislomakkeesta ja peruuttamisohjeista (110/2014). Säännökset ovat pakottavia kuluttajan hyväksi. Näin ollen elinkeinonharjoittaja ei voi laatia omia, kuluttajan asemaa huonontavia ehtoja. Kuluttajan asemaa parantavia toimintatapoja voi sen sijaan käyttää.
Lisäksi on otettava huomioon:
- kuluttajansuojalain 2 luvun markkinointisäännökset ja 5 ja 5 a luvun viivästystä ja virhettä koskevat säännökset
- kuluttajansuojalain 6 a luvun säännökset rahoituspalvelujen ja rahoitusvälineiden etämyynnistä
- valtioneuvoston asetus kulutushyödykkeen hinnan ilmoittamisesta markkinoinnissa
- Laki sähköisen viestinnän palveluista (sähköinen suoramarkkinointi 24:200)
- Laki sähköisen viestinnän palveluista (tiedonantovelvoitteet 22 luku)
- laki palvelujen tarjoamisesta (tiedonantovelvoitteet 2:7, 2:8)
- laki holhoustoimesta (vajaavaltaisen asema 4:23–26
- Tietosuoja-asetus
KKV Kampus -oppimisympäristö
Digitaalinen oppimisympäristö, jossa voi kehittää osaamista kuluttajansuojasta.
Verkkokaupan tiedonantovelvoitteet -kurssi Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki