Usein kysyttyä verkko-ostamisesta
Kohtasitko ongelmia verkkokaupoilla? Täältä löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.
Usein kysyttyä verkko-ostamisesta
-
Verkkokauppaostajan ikävin yllätys on se, jos myyjä ei lähetäkään tilattua ja maksettua tavaraa. Toimitusviivästyksestä kannattaa ottaa yhteyttä myyjään kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostilla. Jos myyjä ei reagoi yhteydenottoosi, pohdi haluatko yhä tilaamasi tuotteen vai peruuttaa kaupan. Anna myyjälle kohtuullinen aika selvittää toimitusviivästystä. Viivästys ei automaattisesti oikeuta esimerkiksi hinnanalennukseen, mutta voit ehdottaa sitä myyjälle.
-
Tilausehtoihin tutustuminen on erittäin tärkeää. Tilausehdoissa kerrotaan yleensä tarkemmin muun muassa sopimuksen kestosta, peruuttamisoikeudesta tai sen puuttumisesta, myyjän sijaintimaasta ja ongelmatilanteiden hoitamisesta.
-
Palautuskuluista vastaa pääsääntöisesti kuluttaja, ellei myyjä ehdoissaan kerro maksavansa kulut. Myyjä vastaa palautuskuluista myös silloin, jos se on laiminlyönyt ilmoittaa niiden kuulumisesta kuluttajan vastuulle. Kirjallinen peruuttamisilmoitus myyjälle tulee tehdä 14 päivän sisällä palvelun hankinnasta tai tavaran toimittamisesta. Tavara tulee palauttaa myyjälle viimeistään 14 päivän kuluttua peruutusilmoituksen tekemisestä.
-
Tuotteet on saatettu esitellä houkuttelevasti ja houkuttelevaan tarjoushintaan, mutta huijausverkkokaupalle on tyypillistä, ettei se kerro itsestään juurikaan mitään, eikä se tarjoa kunnollista yhteydenottomahdollisuutta ennen tai jälkeen kaupantekoa. Pelkän postilokeron tai sähköpostiosoitteen kanssa ei ole syytä käydä kauppaa. Suhtaudu varauksella yritykseen, joka ei oma-aloitteisesti ja selkeästi anna yhteystietojaan tai sijaintitietojaan, tai johon voi ottaa yhteyttä pelkästään verkkolomakkeella. Internetin keskustelupalstoilta voi löytyä muiden kuluttajien kielteisiä kokemuksia yrityksestä.
-
Luottokortilla maksaminen on turvallinen ja verkkopankkimaksua parempi maksuvaihtoehto. Jos et saa luottokortilla maksettua tavaraa tai tavara on virheellinen, voit valittaa asiasta verkkokaupan lisäksi myös luottokorttiyhtiölle ja vaatia maksunpalautusta. Joidenkin pankkien sopimusehtojen mukaan vastaavia periaatteita noudatetaan myös niin sanotuissa pankkikorttimaksuissa.
Lasku tai postiennakko on turvallinen maksutapa, koska silloin asiakas maksaa tuotteen vasta, kun on saanut sen. Monet verkkokaupat eivät kuitenkaan toimita tuotteitaan laskulla ja postiennakolla.
Kuluttajan kannalta riski on suurin silloin, kun tuotteen joutuu maksamaan etukäteen verkkopankissa. Jos verkkopankkimaksaminen on ainoa tarjottu maksutapa, kannattaa kaupantekoa harkita vakavasti. Selvitä silloin erityisen huolellisesti yrityksen taustatiedot ja tutustu verkosta löytyvään materiaaliin. Jos et saa tilaamaasi ja ennakkoon maksamaasi tavaraa, rahoja on usein hankala saada takaisin.
Verkkokaupassa esiintyy myös maksunvälityspalveluita tarjoavia yrityksiä. Yleensä viisainta on valita tunnettu toimija sellaisen yrityksen sijaan, jonka taustoista ja luotettavuudesta ei ole varmuutta. Eräät maksupalveluyritykset saattavat tarjota kuluttajille myös maksuttomia tai maksullisia lisäpalveluja, jotka tuovat lisäturvaa kaupankäyntiin.
Älä käytä rahanlähetyspalveluita, vaikka myyjä sitä ehdottaisikin tai antaisi vinkkejä siitä, miten lähetyksen voi tehdä turvallisesti.
-
Verkkokaupassa voit aina hyödyntää 14 päivän peruuttamisoikeutta. Jos kuitenkin tuote on selvästi virheellinen, eikä vastaa siitä annettuja tietoja, kannattaa peruuttamisen sijaan reklamoida kirjallisesti. Jos kauppa puretaan virheen perusteella, tulee myyjän vastata myös tavaran palautuskuluista.
-
Ole yhteydessä myyjään ja ilmoita virheestä. Ota myös kuvat sekä paketista että rikkoutuneesta tavarasta. Myyjä on aina vastuussa siitä, että tavara toimitetaan kuluttajalle sopimuksen mukaan.
-
Palautettaessa pakettia kannattaa pyytää palautuksesta kuitti, seurantakoodi tai muu todiste siitä, että paketti on lähtenyt matkaan. Jos olet toiminut huolimattomasti, paketin katoaminen voi jäädä sinun vastuullesi ja joudut maksamaan tuotteesta.
-
Yleensä kuluttaja saa mainosviestin sähköpostiinsa tai törmää mainossivuun sosiaalisessa mediassa. Tilaus saatetaan tehdä ja omat korttitiedot antaa sen kummemmin asiaa miettimättä. On kuitenkin tärkeää malttaa ensin tutkia, mihin on sitoutumassa. Tilauksen ehdot kannattaa käydä tarkasti läpi. Jos sopimuksen kesto on selkeästi ilmoitettu jo ennen sopimuksen tekemistä, lasku täytyy maksaa. Jos ehtoja ei ole kerrottu ennen tilauksen tekemistä, tee kirjallinen reklamaatio myyjälle ja vetoa epäselviin sopimusehtoihin. Myös myyjän taustaa kannattaa selvittää hakukoneilla, esimerkiksi Googlella.
-
Jos et ole tehnyt tilausta, tee kirjallinen reklamaatio myyjälle. Myyjän täytyy pystyä osoittamaan, että sopimus on syntynyt. Identiteettivarkauksiin liittyvissä asioissa kannattaa olla yhteydessä poliisiin.
-
Tee heti paikan päällä reklamaatio majoituksen myyneelle yritykselle. Jos majoitusliike ei korjaa puutteita tai jos puute on sellainen, ettei sitä voi korjata, voidaan tilanne hyvittää virhettä vastaavalla hinnanalennuksella. Jos puute on merkittävä, voi sopimuksen purku olla mahdollista. Tietyissä tilanteissa majoitusliikkeeltä voi myös vaatia vahingonkorvausta.
-
Peruuttamisoikeus ei koske kaikkia tuotteita ja palveluita. Tyypillisimpiä peruutusoikeuden ulkopuolella olevia palveluita ovat majoitus-, kuljetus- ja vapaa-ajan palvelut, jotka on sovittu tietyksi ajankohdaksi. Palveluntarjoaja voi siis rajoittaa näiden palveluiden osalta peruutusoikeuden kokonaankin, mutta palveluntarjoajan sopimusehdot on aina hyvä tarkastaa mahdollisten peruutusehtojen varalta. Peruuttamisoikeus ei koske myöskään muun muassa palvelusopimuksia, joiden osalta palvelu on kokonaan suoritettu kuluttajan ennakkosuostumuksella, mittatilaustavaroita, nopeasti pilaantuvia tavaroita, sinetöityjä tavaroita, joiden sinetti on avattu (ääni- ja kuvatallenteet, tietokoneohjelmat sekä terveys- ja hygieniatuotteet), autonvuokrausta tai ravintolapalveluja.
-
Verkossa toimii nykyisin monenlaisia markkinapaikka-alustoja, jossa useat eri myyjät tarjoavat tuotteitaan ja palveluitaan. Tarkista mikä yritys on oikeasti myyjänä, jos ostat markkinapaikka-alustalta. Joskus myyjänä voi olla myös yksityishenkilö, jolloin ostajaa ei suojaa kuluttajansuojalaki. Jos tilausvaiheessa ei ilmoiteta muita myyjän tietoja kuin markkinapaikka-alustan tiedot, alusta vastaa sinulle mahdollisissa ongelmatilanteissa.