Asiointi kuluttajaneuvonnassa
Selvität asiasi kuluttajaneuvonnassa sujuvasti, kun etenet seuraavassa järjestyksessä.
-
Ajankohtaista:
- Lakko ja matkustajan oikeudet (26.11.2024)
- Bondora ja korkokaton ylittävät luottokustannukset – lainvastaisesti perityistä luottokustannuksista reklamointi (10.10.2024)
- Voivatko luonnonkatastrofit matkakohteessa oikeuttaa matkapaketin perumiseen tai keskeyttämiseen? (28.6.2024)
- Usein kysyttyä sähköstä (päivitetty 29.2.2024)
-
Ota aina ensin yhteyttä yritykseen, jonka kanssa olet tehnyt kaupat.
Tee reklamaatio yritykselle mahdollisimman pian virheen tai muun ongelman havaitsemisesta ja pyri neuvottelemaan sopivasta hyvityksestä.
Reklamaatioapuri antaa tietoa oikeuksistasi ja auttaa arvioimaan, minkälainen vaatimus sopisi tilanteeseesi.
Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti, jotta vaatimuksiin vetoaminen mahdollisessa riitatilanteessa on helpompaa.
-
Jos valituksesi yritykselle ei tuota toivomaasi tulosta, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan.
- Asiasi käsittely edellyttää yleensä tietoa vastapuolen näkemyksestä. Jos et ole vielä selvittänyt oikeuksiasi ja neuvotellut asiasta yrityksen kanssa, se kannattaa käsittelyn sujuvoittamiseksi tehdä ennen yhteydenottoa.
- Kuluttajaneuvonnassa voi asioida puhelimitse tai verkkolomakkeella.
Jos asiasi on jo käsittelyssä kuluttajaneuvonnassa, älä jätä uutta yhteydenottoa, vaan ota yhteyttä suoraan asian käsittelijään.
-
Joulun aukioloajat:
Puhelinpalvelumme on suljettu:
- perjantaina 20.12.
- maanantaina 23.12.
- perjantaina 27.12.
Asiointilomakkeemme on suljettu:
- Perjantai 20.12. klo 15 – maanantai 23.12. klo 9
- Maanantai 23.12. klo 15 – perjantai 27.12. klo 9
- Perjantai 27.12. klo 15 – maanantai 30.12. klo 9
Vuodenvaihteen ja loppiaisen aukioloajat:
Puhelinpalvelumme on suljettu
- tiistaina 31.12. klo 12 – torstaina 2.1. klo 9
- perjantaina 3.1. klo 12 – tiistaina 7.1. klo 9
Asiointilomakkeemme on suljettu:
- Tiistai 31.12. klo 15 – torstai 2.1. klo 9
- Perjantai 3.1. klo 15 – tiistai 7.1. klo 9
-
Emme voi käsitellä
- elinkeinonharjoittajien välistä riitaa. Yritysten välisiin riitoihin voi tiedustella toimintaohjeita edunvalvontajärjestöiltä.
- arvopaperi- ja osakekauppoja.
- valtion tai kunnan palveluihin liittyviä riitoja
- asioita, jotka liittyvät kotitalouden työnantajana teettämiin töihin. Tällainen on esimerkiksi kotitalouden työsuhteeseen palkkaaman remonttimiehen työ.
Jos asiasi koskee jotain seuraavista aiheista, tarkista alla olevista taulukoista, missä tilanteissa voimme auttaa:
Asunto-osakeyhtiöasiat
Voimme neuvoa, kun kyseessä Emme voi neuvoa - taloyhtiön tilaamaan remonttiin liittyvä lisätyö, joka on itse tilattu ja maksettu urakoitsijalle
- taloyhtiön tilaamaan palveluun liittyvä lisäpalvelu, joka on tilattu palveluntarjoajalta ja maksettu palveluntarjoajalle itse. Esimerkiksi lisänopeus taloyhtiölaajakaistaan.
asiassa, joka koskee taloyhtiön sisäistä asiaa tai päätöksentekoa, kuten:
- osakkaan ja taloyhtiön välinen riita
- taloyhtiön tilaama remontti tai palvelu
- isännöitsijän tai huoltoyhtiön palvelu.
Auttava taho:
→ Kuluttajaliiton asumisneuvontaYksityishenkilöiden välinen riita
Voimme neuvoa, kun kyseessä Emme voi neuvoa - elinkeinonharjoittajan välittämä tavara tai palvelu, jolloin voimme ottaa kantaa elinkeinonharjoittajan vastuuseen välittäjänä
- asuntokauppaa ja asunnon vuokraamista koskeva riita, josta voimme antaa yleistä neuvontaa (yleisneuvonta).
- yksityishenkilöltä hankittua tavaraa tai palvelua koskevassa asiassa. Esimerkiksi autokauppa tai mökin vuokraus.
- Huom! Emme voi selvitellä ja sovitella yksityishenkilöiden välisiä asuntokauppa- ja vuokrariitoja, joissa toimivaltamme rajoittuu vain neuvontaan. → Kuluttajariitalautakunta antaa ratkaisusuosituksia myös yksityishenkilöiden välisiin asuntokauppa- ja vuokrariitoihin.
Auttava taho:
→ Oikeusapu
→ Asianajajapäivystys – maksutonta oikeudellista neuvontaa
Pysäköintimaksu
Voimme neuvoa, kun kyseessä Emme voi neuvoa yksityisen pysäköinninvalvontayhtiön määräämä valvontamaksu ja asia koskee - maksullista pysäköintiä
- kulutushyödykkeen hankintaan liittyvää pysäköintiä esimerkiksi kauppakeskuksen parkkipaikalla.
asiassa, joka koskee - taloyhtiön piha-alueelle pysäköintiä
- julkisella alueella pysäköintiä
- työsuhdepysäköintiä
- kunnallisen pysäköinninvalvojan tai poliisin määräämää pysäköintivirhemaksua. → Voit tehdä oikaisuvaatimuksen maksun määränneelle viranomaiselle
Terveydenhuolto
Voimme neuvoa, kun kyseessä Emme voi neuvoa - yritykseltä hankittu lääkäri- ja hammaslääkäripalvelu
- kunnan tai kuntayhtymän myöntämällä palvelusetelillä hankittu yrityksen palvelu.
asiassa, joka koskee: - julkista terveydenhuoltoa
- kunnan tai kuntayhtymän ostopalveluna järjestämää terveyspalvelua
- työterveyshuoltoa.
Auttavia tahoja:
→ Potilasasiamies
→ Potilasvakuutuskeskus
Hoiva- ja kotipalvelu
Voimme neuvoa, kun kyseessä Emme voi neuvoa - yritykseltä hankittu asumis-, hoiva- ja kotipalvelu
- kunnan tai kuntayhtymän palvelusetelillä hankittu yrityksen palvelu.
asiassa, joka koskee - julkisen toimijan tuottamaa palvelua (kunta, kuntayhtymä tms.)
- kunnan tai kuntayhtymän ostopalveluna järjestämää hoiva- ja kotipalvelua.
Auttavia tahoja:
→ Potilasasiamies
→ Potilasvakuutuskeskus
→ Sosiaaliasiamies
Vesi- tai sähkömaksu
Voimme neuvoa, kun asia koskee Emme voi neuvoa - sähkön/veden toimitusta ja hintaa
- liittymismaksua
- johtojen rakentamisesta perittävää maksua.
asiassa, joka koskee - johtoalueen käyttöoikeussopimusta
- puiden kaatoa johtolinjalta
- liittymisvelvollisuutta vesijohtoon
- osuuskunnan jäsenmaksua
- sähkön siirtohinnoittelua.
Vapaa-ajan harrastus
Voimme neuvoa, kun kyseessä Emme voi neuvoa - yrityksen tarjoama palvelu
- yhdistyksen ansiotarkoituksessa järjestämä palvelu. Esimerkiksi kaikille avoin maksullinen tapahtuma. Toimivalta joudutaan usein arvioimaan tapauskohtaisesti.
asiassa, joka koskee - seuran tai yhdistyksen jäsenmaksua
- jäsenyyteen perustuvaa valmennus-, halli- tai muuta maksua
- yhdistyksen päätöksentekoon liittyvää asiaa
- ammattiliittoon liittyvää asiaa.
Seuran tai yhdistyksen maksu
Voimme neuvoa, kun kyseessä Emme voi neuvoa - yhdistyksen varaama matka silloin, kun jäsenet ovat maksaneet matkan yhdistykselle, joka on välittänyt maksun matkanjärjestäjälle
- yhdistyksen vaatetilaus, jonka jäsenet ovat maksaneet itse.
asiassa, joka koskee: - yhdistyksen tililtä maksettua matkaa, josta jäsenet eivät ole erikseen maksaneet yhdistykselle.
- järjestön tai yhdistyksen jäsenilleen järjestämää yksittäistä tilaisuutta/kurssia.
- arpajaisia, jonka järjestö tai yhdistys on järjestänyt.
Auttava taho → Oikeusaputoimistot
Koulutus
Voimme neuvoa, kun kyseessä Emme voi neuvoa - elinkeinonharjoittajan tarjoama koulutus. Myös ammattiin valmistava koulutus.
asiassa, joka koskee - julkisen oppilaitoksen tai muun julkisen tahon järjestämää koulutusta
- vapaan sivistystyön oppilaitosten järjestämää koulutusta (esimerkiksi kansalaisopistot, kansanopistot, kesäyliopistot, liikunnan koulutuskeskukset ja opintokeskukset)
- ammatillista täydennyskoulutusta tai pääosin työnantajan maksamaa koulutusta.
Rahapelit
Voimme neuvoa, kun kyseessä Emme voi neuvoa - Veikkauksen peli.
Muu auttava taho:
→ Poliisihallituksen arpajaishallinto
asiassa, joka koskee muuta rahapeliyhtiötä kuin Veikkausta.
Ota yhteyttä puhelimella
Otathan asiaan liittyvät paperit valmiiksi esille, kun soitat kuluttajaneuvontaan. Puheluihin vastataan soittojärjestyksessä.
Kuluttajaneuvonnan puhelinpalvelu
HUOM! Lue linkistä poikkeusaikataullut. Normaalisti palveluaika ma, ti, ke, pe klo 9–12, to klo 12–15
Huom. Kun soitat palveluun, voit valita, mitä asiasi koskee:
- autot: autokauppa (uusi/käytetty), auton huolto / korjaus
- matkat: lennot, matkapaketit, majoituspalvelut, liikennepalvelut
- muut: kaikki muut aiheet
Katso tästä ohjeita:
Puheluiden hinta
Soittaminen ja jonotus 09-numeroihin maksaa lankapuhelimesta ja matkapuhelimesta soitettuna kotimaan puheluhinnan mukaan. Hinta määräytyy soittajan liittymäsopimuksen perusteella. Puhelu sisältyy yleensä puhepaketteihin, jos soittajalla on tällainen käytössä.
Ota yhteyttä asiointilomakkeella
Neuvoja vastaa yhteydenottoon puhelimitse tai sähköpostilla noin viikon kuluessa. Vastauksen saat pääsääntöisesti puhelimitse.
- Soitto tulee 029-alkuisesta numerosta tai soittajana saattaa näkyä ”tuntematon numero”.
- Jos kuluttajaneuvonnan yhteydenottoa ei kuulu, etsi sähköpostiviestiä roskapostikansiosta ja muista kansioista ennen kuin olet uudelleen yhteydessä kuluttajaneuvontaan.
Kuluttajaneuvonnan yhteydenottolomake
HUOM! Lue linkistä poikkeusaikataullut (norm. 24 h)