Reklamaatioapuri
Reklamaation tekeminen yritykselle
Tee valitus (reklamaatio) yritykselle mahdollisimman pian virheen havaitsemisesta.
Vaatimus kannattaa esittää mahdollisten riitatilanteiden selvittämisen helpottamiseksi kirjallisesti, esim. sähköpostilla, jolloin viesti ja siihen saatu vastaus jäävät itselle talteen ja ne voi myöhemmin lähettää kuluttajaneuvontaan asian selvittelyä varten.
Perustele vaatimuksesi ja esitä näyttöä näkemyksesi tueksi, jos se on mahdollista. Esimerkiksi valokuvat, asiakirjat, sähköpostikirjeenvaihto tai muut todisteet voivat auttaa asiaa.
Ennen tältä sivulta löytyvän Reklamaatioapurin käyttämistä kannattaa perehtyä eri tilanteisiin liittyviin toimintaohjeisiimme.
Reklamaatioapurin käyttäminen
Sovellus auttaa kirjallisen valituksen laatimisessa myyjälle tai laskuttajalle.
Reklamaatioapuri opastaa muun muassa hyvityksen vaatimisessa tai perusteettoman laskun kiistämisessä. Sovellus tarjoaa myös tietoa kuluttajan oikeuksista ja antaa neuvoja yleisimpiin ongelmatilanteisiin.
Lopputuloksena saat valmiin reklamaation, joka sinun on itse toimitettava yritykselle.
Valitse asiaasi sopiva apuri
Tavarat, autot ja tavaran toimituksen viivästyminen
Palvelut ja palvelutyön viivästyminen (esim. remontit, auton huolto)
Kohtuuttomat sopimusehdot tai perusteettomasti muutetut sopimusehdot
Perusteeton lasku, korttiveloitus tai perintä
Pysäköinninvalvonta
Asuminen
Matkustaminen
Junamatka – Toistaiseksi reklamaatioapuri ei tarjoa ohjeita junamatkojen ongelmatilanteisiin, mutta voit käyttää valituksen tekemisessä apuna verkkosivuiltamme löytyvää tietoa > Junamatkasta valittaminen
Puhelin- ja internetliittymät
Lomakkeet (vaihtoehto Reklamaatioapurille)
Kun hyödynnät reklamaatiolomaketta, muista tallentaa se tietokoneellesi tai tulosta se paperille, jotta itsellesi jää dokumentti tehdystä valituksesta.
- Word-lomakkeen voit täyttää ja tulostaa. Liiku word-lomakkeessa kentästä toiseen sarkain-näppäimellä.
- PDF-lomakkeen voit vain tulostaa ja täyttää käsin.
Valitukset velkojalle tai perintätoimistolle
Valitukset lennoista
Jos valituksesi yritykselle ei tuota toivomaasi tulosta, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan
Jos valituksesi yritykselle ei tuota toivomaasi tulosta, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Sieltä saat maksutta opastusta ja sovitteluapua riitatilanteessa.
Kuluttajaneuvonta