1. Tausta
DNA Oyj (”DNA”) ja Telia Finland Oyj (”Telia Finland”, jäljempänä yhdessä ”omistajat”) ovat vuodesta 2014 alkaen harjoittaneet Suomen Yhteisverkko Oy:ssä (”Suomen Yhteisverkko” tai yhtiö) verkkoyhteistyötä.
Virasto on tutkinut asiaa vuosina 2014–2015 ja antoi 5.11.2015 sitoumuspäätöksen, jossa se määräsi kilpailulain 10 §:n nojalla DNA:n ja Telian antamat sitoumukset niiden noudatettavaksi matkaviestinverkko- ja palvelumarkkinoilla.
Tutustu vuoden 2015 sitoumuspäätökseen.
Suomen Yhteisverkon toiminta-alue rajoittui vuoteen 2021 asti Itä- ja Pohjois-Suomeen siten, että se kattoi noin 50 % Suomen pinta-alasta ja noin 13,5 % Suomen väestöstä (jäljempänä ”alkuperäinen toiminta-alue”). DNA ja Telia julkaisivat 29.1.2021 tiedotteet, jossa ne kertoivat laajentavansa Suomen Yhteisverkon toiminta-aluetta. Laajennuksen jälkeen yhtiön toiminta-alue kattaa yhteensä 62,5 % Suomen pinta-alasta ja noin 28,5 % väestöstä (jäljempänä ”uusi toiminta-alue”). Suomen Yhteisverkon laajennusalue kattaa siis noin 12,5 % pinta-alasta ja 15 % väestöstä (jäljempänä ”laajennusalue”).
DNA ja Telia harjoittavat Suomen Yhteisverkon puitteissa niin kutsua Multi Operator Core Network -yhteistyötä (”MOCN-yhteistyö”). DNA ja Telia tai niiden kanssa samaan konserniin kuuluvat yhtiöt omistavat Suomen Yhteisverkon alueella mastonsa, laitetilansa ja siirtojärjestelmänsä. Yhtiö ostaa omistajiltaan näihin liittyviä palveluita sekä vuokraa tukiasemapaikkoja omistajien ja niiden konserniyhtiöiden sekä muiden toimijoiden mastoista ja kiinteistöistä. Suomen Yhteisverkko omistaa yhtiön toiminta-alueella olevat tukiasemalaitteet sekä hallitsee toiminta-alueellaan omistajiensa taajuusresursseja.
Suomen Yhteisverkon puitteissa harjoitettu verkkoyhteistyö ei koske syvempiä verkon osia, kuten ydin- tai IP-verkkoa, minkä vuoksi yhtiön omistajat voivat yhteistyöstä huolimatta erilaistaa loppuasiakkaille tarjottavia tuotteita ja palveluita, tarjota asiakkailleen muun muassa erilaisia liittymätyyppejä ja lisäarvopalveluita sekä paketoida ja hinnoitella palvelunsa haluamallaan tavalla Suomen Yhteisverkon toiminta-alueella ja sen ulkopuolella.
2. Yhteenveto viraston alustavasta arviosta
Virasto on ottanut DNA:n ja Telian välisen verkkoyhteistyön uudelleen käsittelyyn, koska viraston mukaan toiminta-alueen laajeneminen on olennainen muutos vuonna 2015 annetun sitoumuspäätöksen tosiseikkoihin.
Virasto on arvioinut yhteistyön vaikutuksia verrattuna tilanteeseen, jossa Suomen Yhteisverkon laajennusaluetta ei olisi toteutettu ja yhtiön omistajat olisivat säilyttäneet laajennusalueella itsenäiset 2G-, 3G-, ja 4G-verkkonsa sekä jatkaneet omien 5G-verkkojen käyttöönottoa alueella. Telia ja DNA ovat tiedottaneet ajavansa alas 3G-verkkonsa vuosien 2023 ja 2024 aikana.
Virasto on alustavassa arviossaan huomioinut, että DNA:n ja Telian yhteistyö on pitkäkestoista ja maantieteellisesti laajaa. MOCN-muotoinen verkkoyhteistyö on pitkälle menevä verkkoyhteistyön muoto, joka kattaa kaikki käytössä olevat verkkoteknologiat sekä omistajien taajuusresurssit. Alustavassa arviossa on myös huomioitu, että Suomen matkaviestinmarkkinoita voidaan ominaispiirteidensä vuoksi pitää oligopolimarkkinoina, jossa Telia ja DNA ovat toisilleen läheiset kilpailijat.
Viraston alustavan arvion mukaan omistajien välinen yhteistyö poistaa Telian ja DNA:n väliltä verkkojen rakentamisvaiheessa käytävän verkkokilpailun ja rajoittaa eri tavoin verkkojen ylläpito- ja kehittämisvaiheessa käytävää kilpailua Suomen Yhteisverkon toiminta-alueella. Yhteistyön seurauksena Suomen Yhteisverkon toiminta-alueella loppuasiakkaiden saatavilla olevien ja keskenään kilpailevien matkaviestinverkkojen määrä vähenee kolmesta kahteen. Viraston alustavassa arviossa on otettu huomioon, että operaattoreilla on aiempia verkkoteknologioita paremmat mahdollisuudet kilpailla erilaisin suunnitelmin ja strategioin 5G-verkkojen rakentamisessa. Tämä johtuu 5G-verkoissa käytettyjen taajuusalueiden toimilupien antamasta laajasta harkintavallasta siitä, missä 5G-yhteyksiä tarjotaan. Viraston alustavan arvion mukaan verkkoyhteistyössä omistajien mahdollisuus hyödyntää tätä mahdollisuutta heikkenee.
Virasto on myös huomioinut, että verkkoyhteistyössä käsitellään keskenään kilpailevien operaattoreiden verkkokilpailun kannalta merkityksellisiä tietoja, jotka laajennuksen myötä koskevat laajempaa aluetta. KKV:n alustavan arvion mukaan verkkokilpailun kannalta merkityksellisten tietojen käsittely Suomen Yhteisverkon piirissä lisää markkinoiden läpinäkyvyyttä ja vähentää epävarmuutta toisen osapuolen kilpailukäyttäytymisestä. 5G-verkkoteknologian myötä yhteistyön piirissä käsiteltävät tiedot ovat entistä lähempänä loppuasiakkaita.
Asian käsittelyn aikana DNA ja Telia ovat esittäneet, että niiden välisestä yhteistyöstä aiheutuu tehokkuushyötyjä. Näitä ovat muun muassa taajuusresurssien yhdistämisestä seuraava parempi verkon laatu, kustannussäästöt ja nopeampi verkon rakentamisaikataulu. KKV:n alustavan arvion mukaan yhteistyöstä voi aiheutua tehokkuushyötyjä, mutta niitä ei ole todennettu riittävällä tavalla tai osoitettu esimerkiksi sitä, missä määrin tehokkuushyödyt päätyvät loppuasiakkaan eduksi.
KKV arvioi alustavasti, että yhteistyöstä todennäköisesti seuraa kilpailun rajoittuminen kilpailulain 5 §:n ja SEUT 101 artiklan vastaisesti. Vaikka viraston havaitsemat kilpailuhuolet ovat pääosin samoja kuin vuonna 2015 annetussa sitoumuspäätösasiassa, virasto on alustavasti katsonut, että nykyisessä markkinatilanteessa ja yhteistyön laajuudessa vuonna 2015 annetut sitoumukset eivät ole sellaisenaan viraston alustavan arvion mukaan riittäviä poistamaan kilpailulle aiheutuvia haitallisia vaikutuksia.
3. Kuuleminen
DNA ja Telia ovat 25.11.2024 toimittaneet KKV:lle sitoumusehdotuksensa.
Sitoumusehdotuksen julkinen versio.
Kilpailulain 10 §:n mukaan virasto voi markkinatoimijoita kuultuaan päätöksellään määrätä epäiltyyn kilpailunrajoitukseen osallistuneiden elinkeinonharjoittajien ja elinkeinonharjoittajien yhteenliittymien esittämät sitoumukset näitä velvoittaviksi, jos sitoumuksilla voidaan poistaa toiminnan kilpailua rajoittava luonne.
KKV pyytää DNA:n ja Telian asiakkaita, kilpailijoita ja tavarantoimittajia sekä muita matkaviestinmarkkinoiden toimijoita lausumaan näkemyksensä sitoumuskokonaisuudesta. Voitte lausunnossanne kertoa näkemyksenne yhteistyön vaikutuksista, sitoumuskokonaisuuden mahdollisista kilpailuvaikutuksista ja sitoumuskokonaisuuden toimivuudesta.
Pyydämme yksilöimään lausunnossanne mahdollisesti olevat liikesalaisuudet. Merkitkää liikesalaisuudet [hakasulkeisiin kursiivilla]. Mikäli lausuntoonne ei sisälly salassa pidettäviä tietoja, pyydämme mainitsemaan myös siitä.
Pyydämme toimittamaan lausuntonne KKV:lle viimeistään perjantaina 13.12.2024 sähköpostitse osoitteeseen kilpailuvalvonta@kkv.fi. Lausuntoihin pyydetään merkitsemään asianumero KKV/1356/14.00.00/2021.