Asianosaiset
Pilkington Lamino Oy
Filaros Oy
Asian vireilletulo
Filaros Oy on toimittanut Kilpailuvirastolle 14.6.2000 toimenpidepyynnön, jossa se on katsonut, että Pilkington Lamino Oy on syyllistynyt määräävän markkina-aseman väärinkäyttöön linja-autojen tuulilasien toimittajana ja pyytänyt Kilpailuvirastoa ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin määräävän markkina-aseman väärinkäytön lopettamiseksi. Filaros Oy:n mukaan väärinkäyttö on toteutettu siten, että Pilkington Lamino Oy on kieltäytynyt toimittamasta linja-autojen tuulilaseja Filaros Oy:lle muilla kuin kohtuuttomilla ja syrjivillä ehdoilla.
Asian selvittäminen
Hankitut selvitykset
Kilpailuvirasto on hankkinut asian johdosta Pilkington Lamino Oy:ltä selvityksen, johon Filaros Oy on toimittanut vastineensa. Lisäksi virasto on hankkinut Pilkington Lamino Oy:n mahdollisen määräävän markkina-aseman arvioimiseksi selvitykset linja-autojen tuulilasien markkinoista Suomessa toimivilta tuulilasien valmistajilta Jaakko-Tuote Oy:ltä, Finlamex Oy:ltä, Tamglass Oy:ltä ja Saint-Gobain Sekurit Finland Oy:ltä.
Filaros Oy on toiminut Pilkington Lamino Oy:n valmistamien linja-autojen tuulilasien jälleenmyyjänä myyden ko. laseja vuosina 1997–1999 noin 200.000–900.000 markan arvosta vuosittain. Tämä toiminta on yhtiön toimitusjohtajan Veli Lahdenpään mukaan muodostanut noin 97 % Filaros Oy:n koko liikevaihdosta. Filaros Oy:n myynti on suuntautunut lähinnä Suomen ulkopuolelle.
Toimenpidepyynnössään Kilpailuvirastolle Filaros Oy on kertonut tilanneensa tammikuussa 2000 Pilkington Lamino Oy:ltä tuulilaseja aikaisemmin noudatetuilla hinnoilla. Pilkington Lamino Oy:ltä oli muutamaa päivää myöhemmin ilmoitettu puhelimitse, että lasit voidaan toimittaa vain korotetuilla hinnoilla, joita Filaros Oy piti kohtuuttomina. Pilkington Lamino Oy oli Filaros Oy:n mukaan tässä yhteydessä myös vaatinut Filaros Oy:tä ilmoittamaan Pilkington Lamino Oy:lle asiakkaidensa nimet. Filaros Oy piti ilmoitettua uutta hintatasoa niin korkeana, että se katsoi hinnoittelukäytännön merkitsevän tosiasiallista kieltäytymistä toimituksista ja yritystä estää Filaros Oy:n toiminta tuulilasien jakelumarkkinoilla. Filaros Oy ei ole ilmoituksensa mukaan ostanut vuoden 2000 aikana tuulilaseja Pilkington Lamino Oy:ltä.
Filaros Oy on katsonut toimenpidepyynnössään Pilkington Lamino Oy:n olevan määräävässä markkina-asemassa markkinoilla, joiden se katsoo olevan linja-autojen tuulilasien varaosamarkkinat Suomessa, ja syyllistyneen määräävän markkina-aseman väärinkäyttöön yrittämällä periä Filaros Oy:ltä kohtuuttomia myyntihintoja linja-autojen tuulilaseista ja soveltamalla eri kauppakumppaneihinsa perusteettomasti erilaisia kauppaehtoja. Filaros Oy on ilmoittanut, että Pilkington Lamino Oy:n toimituksista kieltäytymisen seurauksena yrityksen koko toiminta loppuu, koska se ei pysty ostamaan ko. tuotteita kannattavasti korvaavista hankintalähteistä muun muassa rahdillisista syistä.
Pilkington Lamino Oy on hollantilaisen Pilkington International Holdings B.V:n kokonaan omistama Suomessa toimiva lähinnä autojen tuulilaseja valmistava yritys. Sen liikevaihto on viimeksi päättyneellä tilikaudella ollut noin 848 miljoonaa markkaa. Valtaosa yhtiön valmistamista tuotteista viedään ulkomaille.
Filaros Oy:n toimenpidepyynnön johdosta antamassaan vastineessa Pilkington Lamino Oy on katsonut yhtäpitävästi Filaros Oy:n kanssa, että kysymyksessä olevat relevantit markkinat ovat linja-autojen tuulilasien varaosamarkkinat Suomessa, mutta kiistänyt olevansa ko. markkinoilla määräävässä markkina-asemassa. Yhtiö on kiistänyt myös sen, että se olisi kieltäytynyt toimittamasta Filaros Oy:lle linja-autojen tuulilaseja muilla kuin kohtuuttomiksi ja syrjiviksi väitetyillä ehdoilla. Pilkington Lamino Oy:n mukaan se on sopinut Filaros Oy:n kanssa tuulilasien hinnoista aina kunkin kaupan osalta erikseen. Mitään hinnastoa ei ole ollut ennen tammikuussa 2000 laadittua linja-autojen tuulilasien hinnastoa.
Pilkington Lamino Oy on vastineessaan kiistänyt Filaros Oy:n väitteen, että se olisi vaatinut Filaros Oy:tä ilmoittamaan itselleen asiakkaidensa nimet.
Pilkington Lamino Oy:n mukaan sen linja-autojen tuulilasien valmistuskapasiteetti on syksyllä 1999 suoritettujen valmistusprosessien muutosten jälkeen ollut riittämätön kattamaan säännöllisten sopimusasiakkaiden normaalia kysyntää. Tehdas on ollut jäljessä toimituksissaan säännöllisille avainasiakkailleen eli linja-autojen valmistajille. Sen vuoksi tehdas on joutunut asettamaan kestotoimitukset ensiasennusasiakkailleen linja-autojen tuulilaseja varaosamarkkinoille toimittavien asiakkaiden edelle. Filaros Oy toimii linja-autojen tuulilasien varaosamarkkinoilla ja sen hankinnat Pilkington Lamino Oy:ltä ovat olleet vain noin 0,5 % Pilkington Lamino Oy:n linja- autojen tuulilasien tuotannosta.
Pilkington Lamino Oy on tammikuussa 2000 korottanut raaka-aineiden ja öljyn hintojen nousun perusteella valmistamiensa linja-autojen tuulilasien hintoja kaikille asiakkailleen. Yhtiö on ilmoittanut Kilpailuvirastolle olevansa valmis aloittamaan ko. tuotteiden toimitukset Filaros Oy:lle noudattaen Pilkington Tuulilasimyynnin vuoden 2000 hinnastoa eli samaa hinnastoa kuin kaikille muillekin asiakkailleen Suomessa. Lisäksi Filaros Oy:n tulee täyttää Pilkington Lamino Oy:n normaalin käytännön mukaiset luottokelpoisuusvaatimukset ja toimitukset voidaan aloittaa yrityksen valmistuskapasiteetin asettamien rajojen puitteissa.
Relevantit markkinat ja määräävän markkina-aseman olemassaolo
Kilpailuvirasto katsoo yhtäpitävästi kummankin osapuolen kanssa, että relevantit tuotemarkkinat ko. tapauksessa ovat linja-autojen tuulilasien varaosamarkkinat ja relevantti markkina-alue on Suomi. Pilkington Lamino Oy:ltä ja edellä mainituilta muilta Suomessa linja-autojen tuulilaseja valmistavilta yrityksiltä hankittujen myynnin määriä ja markkinaosuuksia koskevien selvitysten perusteella ei kuitenkaan voida todeta, onko Pilkington Lamino Oy määräävässä markkina-asemassa näillä markkinoilla.
Päätös ja sen perustelut
Pilkington Lamino Oy on Kilpailuvirastolle 29.9.2000 toimittamassaan vastineessa ilmoittanut olevansa valmis aloittamaan linja-autojen tuulilasien myynnin Filaros Oy:lle vuoden 2000 hinnastonsa mukaisilla hinnoilla, jolloin hinnat ovat samat kuin muille asiakkaille Suomessa. Tällä perusteella Kilpailuvirasto toteaa, että Pilkington Lamino Oy ei käytä väitetyllä kilpailunrajoituslain (480/92) 7 §:ssä tarkoitetulla tavalla väärin mahdollista määräävää markkina-asemaansa kieltäytymällä toimittamasta Filaros Oy:lle valmistamiaan linja-autojen tuulilaseja tai tarjoutumalla toimittamaan niitä vain kohtuuttomilla tai syrjivillä ehdoilla. Pilkington Lamino Oy:n esittämiä vaatimuksia Filaros Oy:n luottokelpoisuuden toteamiseksi, joita noudatetaan Filaros Oy:öön samalla tavalla kuin Pilkington Lamino Oy:n muihinkin asiakkaisiin samoin kuin tuotantokapasiteetin rajoittuneisuudesta johtuvaa Pilkington Lamino Oy:n harjoittamaa pitkäaikaisten sopimusasiakkaiden toimitusten priorisointia epäsäännöllisten asiakkaiden toimituksiin nähden ei myöskään voida pitää mahdollisen määräävän markkina-aseman väärinkäyttönä.
Väite siitä, että Pilkington Lamino Oy olisi vaatinut Filaros Oy:tä ilmoittamaan itselleen asiakkaidensa nimet, on kiistanalainen, eikä sen enempi selvittäminen ole tarpeen, kun Pilkington Lamino Oy on ilmoituksensa mukaan valmis toimittamaan Filaros Oy:lle linja-autojen tuulilaseja samoilla ehdoilla kuin muille asiakkaille.
Koska Pilkington Lamino Oy:n mahdollinen määräävän markkina-aseman väärinkäyttö on siten joka tapauksessa poistunut, Kilpailuvirasto ei pidä terveen ja toimivan taloudellisen kilpailun turvaamisen kannalta tarpeellisena selvittää enempää Pilkington Lamino Oy:n asemaa ja käyttäytymistä linja-autojen tuulilasien markkinoilla, vaan poistaa asian käsittelystä.
Sovelletut säännökset
Laki kilpailunrajoituksista 3 §:n 2 momentti, 7 §.
Muutoksenhaku
Kilpailuviraston tässä asiassa antamaan päätökseen saa hakea muutosta kilpailuneuvostolta kilpailunrajoituksista annetun lain 21 §:n mukaan siinä järjestyksessä kuin hallintolainkäyttölaissa (586/96) säädetään. Valitusosoitus on liitteenä.