Tiivistelmä
Kuluttaja-asiamies avustaa kuluttajaa asiassa, joka koskee oikeudettomasti siirrettyjen tilivarojen palauttamista asiakkaan tilille. Kuluttajan tililtä oli huijattu 44 000 euroa.
Kuluttajalla oli tili ja verkkopankkisopimus Järvi-Hämeen Osuuspankissa. Kuluttaja oli saanut aamuyöllä 13.8.2021 OP:n nimissä lähetetyn tekstiviestin, jossa varoitettiin havaitusta petoksesta. Viestissä kehotettiin kuluttajaa siirtymään verkkosivulle, jotta hän voisi vahvistaa henkilöllisyytensä ja peruuttaa maksun. Kuluttaja oli siirtynyt viestissä olleen linkin kautta avautuneille valepankin sivuille, jonne hän oli syöttänyt verkkopankkitunnuksiaan, koska luuli asioivansa pankin kanssa. Tuntematon henkilö on näin saamiensa tietojen avulla siirtänyt tililtä 44 000 euroa ulkomaiselle pankkitilille.
Kuluttajalla on maksupalvelulain perusteella oikeus hyvitykseen pankilta oikeudettomista maksutapahtumista, mikäli se on oikeudeton eikä asiakas ei ole menetellyt asiassa tahallisesti tai törkeän huolimattomasti.
Asiaa on käsitelty pankkilautakunnassa, joka suositti, että pankki ottaa vastatakseen oikeudettomasta käytöstä aiheutuneen vahingon siltä osin kuin se ylittää 50 euroa. Lautakunta katsoi, että siirto oli oikeudeton eikä asiakkaan toimintaa voitu pitää törkeän huolimattomana. Pankki ei ole noudattanut pankkilautakunnan päätöstä.
Päijät-Hämeen käräjäoikeus hyväksyi kuluttajan kanteen ja velvoitti pankin suorittamaan asiakkaalleen 43 950 euroa korkoineen. Käräjäoikeus katsoi, ettei kuluttaja ole antanut suostumista tilisiirtoon ja ettei hänen toimintaansa voitu pitää asiassa törkeän huolimattomana.
Käräjäoikeuden tuomio ei ole lainvoimainen. Järvi-Hämeen Osuuspankki on ilmoittanut tyytymättömyyttä tuomioon.
Linkit