30 päivän alimman hinnan ilmoittaminen

Päivämäärä

30.1.2024

Diaarinumero

KKV/1238/14.08.01.05/2023

Osapuolet

Vepsäläinen Oy

Tiivistelmä

Vepsäläinen Oy (jälj. Vepsäläinen) esitti verkkosivumarkkinoinnissaan 30 päivän alimman hinnan, joka kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan ei vastannut hinnanalennusta edeltäneen 30 päivän alinta hintaa,ja oli siten kuluttajansuojalain vastaista. Kuluttaja-asiamies edellytti Vepsäläistä sitoutumaan siihen, että sen vastaisessa markkinoinnissa hinnanalennusilmoituksen yhteydessä ilmoitetaan tavaran hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aito alin hinta. Yritys sitoutui muuttamaan markkinointiaan kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla.

Sovelletut säännökset

Kuluttajansuojalain 2 luvun 11§

Perustelut

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota Vepsäläisen verkkosivuilla esitettyihin hinnanalennusilmoituksiin. Verkkosivuilla markkinoitiin tuotteita esittämällä kunkin tuotteen alennetun myyntihinnan yhteydessä kuluneen 30 päivän alimpana hintana esitetty hinta. Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan alimmaksi hinnaksi ilmoitettu hinta ei kuitenkaan vastannut hinnanalennusta edeltävän 30 päivän alinta hintaa.

Kuluttaja-asiamies pyysi Vepsäläiseltä selvitystä siitä, miten se on soveltanut alimman hinnan ilmoittamista koskevaa kuluttajansuojalain 2 luvun 11 §:ä sen verkkosivujen hinnanalennusilmoituksissa.

Selvityksessään Vepsäläinen myönsi kuluttaja-asiamiehen alimman hinnan ilmoittamista koskevat havainnot oikeiksi ja totesi ryhtyneensä toimenpiteisiin sen toteuttamiseksi markkinoinnissaan.

Kuluttaja-asiamies katsoi, että Vepsäläisen markkinointi, jossa alennetun myyntihinnan yhteydessä ilmoitettiin vertailuhinta, joka ei todellisuudessa vastaa hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän alinta hintaa, oli kuluttajansuojalain 2 luvun 11 §:n vastaista.

Kuluttaja-asiamies edellytti Vepsäläistä sitoutumaan siihen, että sen vastaisessa markkinoinnissa hinnanalennusilmoituksen yhteydessä ilmoitetaan tavaran hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aito alin hinta. Yritys sitoutui muuttamaan markkinointiaan kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla.