Harhaanjohtava alennusilmoittelu

Päivämäärä

28.3.2024

Diaarinumero

KKV/1237/14.08.01.05/2023

Osapuolet

Finsoffat Oy

Tiivistelmä

Finsoffat Oy:n (jälj. Finsoffien) verkkosivuilla oli markkinoitu tuotteita alennettuun hintaan niin, että tuotteen myyntihinnan yhteydessä ilmoitettiin korkeampi vertailuhinta ja ilmaus ”ALE”. Finsoffien mukaan kyse ei kuitenkaan ollut alennuskampanjasta. Kuluttaja-asiamies kiinnitti Finsoffien huomiota siihen, että verkkosivujen outlet-osastolla toteutetussa markkinoinnissa on varmistettava, ettei se muodostu kuluttajille harhaanjohtavaksi. Kuluttaja-asiamies kehotti Finsoffia tutustumaan kuluttaja-asiamiehen alennus- ja edullisuusilmaisujen markkinoinnissa käyttämistä koskevaan linjaukseen ja huolehtimaan siitä, että sen markkinointi noudattaa kuluttajansuojalakia ja markkinaoikeuden ratkaisukäytäntöä. Finsoffat korjasi markkinoinnissa havaitut puutteet.

Sovelletut säännökset

Kuluttajansuojalain 2 luvun 6 §, 11§

Perustelut

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota Finsoffien verkkosivuilla esitettyihin hinnanalennusilmoituksiin. Finsoffien verkkosivuilla markkinoitiin tuotteita alennettuun hintaan niin, että tuotteen alennetun hinnan yhteydessä ilmoitettiin korkeampi vertailuhinta ja ilmaus ”ALE”.

Kuluttaja-asiamies pyysi Finsoffilta selvitystä muun muassa siitä, mihin verkkosivuilla esitetty vertailuhinta perustui, sekä siitä, miten yrityksen markkinoinnissa sovellettiin alimman hinnan ilmoittamista koskevaa kuluttajansuojalain 2 luvun 11 §:ä.

Selvityksessään Finsoffat totesi, että kyse ei ollut alennuskampanjasta, vaan yksittäisten outlet-tuotteiden myynnistä, joiden vertailuhinnaksi ilmoitettiin niiden suositushinta, joka vastasi uudesta tuotteesta veloitettavaa hintaa. Alimman hinnan ilmoittamista koskien Finsoffat totesi ryhtyneensä toimenpiteisiin säännöksen toteuttamiseksi verkkosivumarkkinoinnissaan.

Kuluttaja-asiamies kiinnitti Finsoffien huomiota siihen, että outlet-osioita koskevat samat säännökset ja periaatteet kuin kaikkea muutakin markkinointia. Siten kuluttajaa ei saa johtaa harhaan hinnan edullisuuden suhteen. Harhaanjohtaminen voi johtua esimerkiksi siitä, että hyödykkeiden markkinoinnissa annetaan kuluttajille käsitys alennusmyynnistä, vaikka hyödykettä ei ole aikaisemmin myyty myyntipisteessä korkeammalla hinnalla. Näin ollen myös verkkosivujen outlet-osastolla toteutetussa markkinoinnissa on varmistettava, ettei se muodostu kuluttajille harhaanjohtavaksi.