Harhaanjohtava alennusilmoittelu

Päivämäärä

13.5.2024

Diaarinumero

KKV/1236/14.08.01.05/2023

Osapuolet

Scandinavian Outdoor Oy

Tiivistelmä

Scandinavian Outdoor Oy:n (jälj. Scandinavian Outdoor) verkkosivuilla oli markkinoitu tuotteita ilmoittamalla niiden myyntihinta, alkuperäinen hinta ja alin hinta 30 päivään. Lisäksi tuotekuvien yhteydessä esitettiin ilmaus ”Outdoor-hinta”. Scandinavian Outdoorin mukaan markkinoinnissa ei kuitenkaan ollut kyse hinnanalennusilmoituksista. Kuluttaja-asiamies edellytti, että Scandinavian Outdoor sitoutuu huolehtimaan siitä, että sen vastaisessa markkinoinnissa normaalihintaisia tuotteita ei markkinoida harhaanjohtavalla tavalla siten, että kuluttaja voi saada käsityksen, että kyse olisi hinnanalennusilmoituksesta. Yritys sitoutui muuttamaan markkinointiaan kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla.

Sovelletut säännökset

Kuluttajansuojalain 2 luvun 6 §, 11§

Perustelut

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota hintojen ilmoittamistapaan Scandinavian Outdoorin verkkosivuilla. Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan Scandinavian Outdoorin verkkosivuilla tuotteita markkinoitiin esittämällä niiden myyntihinta, alkuperäinen hinta ja alin hinta 30 päivään. Vertailuhinnat on sijoitettu markkinoinnissa suoraan myyntihinnan alle, mikä oli omiaan kiinnittämään kuluttajan huomiota kuhunkin niistä.

Kuluttaja-asiamies pyysi Scandinavian Outdoorilta selvitystä muun muassa siitä, oliko markkinoinnissa sen mukaan kyse hinnanalennusilmoituksista sekä siitä, mitä alkuperäiseksi hinnaksi ilmoitetulla vertailuhinnalla tarkoitettiin.

Selvityksessään Scandinavian Outdoor totesi, että markkinoinnissa ei ollut kyse hinnanalennusmarkkinoinnista. Lisäksi selvityksessä todettiin, että tuotteiden myyntihintojen yhteydessä esitetyllä alkuperäisessä hinnassa kyse on tuotteen aiemmasta myyntihinnasta.

Kuluttaja-asiamies kiinnitti Scandinavian Outdoorin huomiota siihen, että alimman hinnan ilmoittamista koskevaa kuluttajansuojalain 2 luvun 11 §:ä ei sovelleta markkinointiin, jossa kyse ei ole hinnanalennusilmoituksesta. Säännös ei koske kaikkea tavaran hinnan ilmoittamista. Säännöstä sovelletaan elinkeinonharjoittajan myyntiväitteisiin siitä, että se on alentanut tavarasta veloittamaansa hintaa.

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota lisäksi siihen, että kuluttajansuojalain 2 luvun 6 §:n mukaan markkinoinnissa tai asiakassuhteessa ei saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, jos tiedot ovat omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman annettuja tietoja olisi tehnyt.

Ratkaisevaa markkinoinnin harhaanjohtavuuden arvioinnissa on keskivertokuluttajalle syntyvä vaikutelma esimerkiksi siitä, onko kyseessä tavaran markkinointi normaaliin vai alennettuun hintaan, kun hän tavanomaiseen tapaan lukee mainosta. Tavaran hintaa ei saa ilmoittaa alennetuksi, jos hintaa ei ole tosiasiallisesti alennettu eikä kuluttajan saama hintaetu ole todellinen.

Kuluttaja-asiamies katsoi, että Scandinavian Outdoorin markkinointi, jossa sen verkkosivuilla tuotteiden myyntihinnan välittömässä yhteydessä esitettiin lisäksi alkuperäinen hinta ja alin hinta 30 päivään, sekä esitettiin ilmaus ”Outdoor-hinta”, oli omiaan luomaan kuluttajalle sellaisen virheellisen vaikutelman, että kyseessä olisi hinnanalennusilmoitus. Kuluttaja-asiamies piti markkinointia kuluttajansuojalain 2 luvun 6 §:ssä tarkoitetulla tavalla harhaanjohtavana.

Kuluttaja-asiamies edellytti, että Scandinavian Outdoor sitoutuu huolehtimaan siitä, että sen vastaisessa markkinoinnissa normaalihintaisia tuotteita ei markkinoida harhaanjohtavalla tavalla siten, että kuluttaja voi saada käsityksen, että kyse olisi hinnanalennusilmoituksesta. Yritys sitoutui muuttamaan markkinointiaan kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla.