Tiivistelmä
Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota Swiftbankerin verkkosivuilla ja Googlen hakutuloksissa toteutettuun markkinointiin. Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan Swiftbankerin verkkosivustolla oli osioita ja artikkeleita, joissa markkinoitiin luoton saamista luottotiedottomana. SwiftBankerin luoton saamista luottotiedottomana käsittelevää markkinointia esitettiin myös Googlen hakukoneen tuloksissa. Kuluttaja-asiamies ohjeisti Swiftbankeria hyvää luotonantotapaa koskevasta sääntelystä ja kehotti sitä tutustumaan kuluttaja-asiamiehen linjaukseen kuluttajaluottojen tarjoamisesta. Swiftbanker korjasi markkinointiaan.
Sovelletut säännökset
KSL 7:13
Perustelut
Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota Swiftbankerin verkkosivuilla ja Googlen hakutuloksissa toteutettuun luottojen markkinointiin. Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan Swiftbankerin verkkosivustolla oli osioita ja artikkeleita, joissa markkinoitiin luoton saamista luottotiedottomana. Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan näissä esitettiin tietoa esimerkiksi siitä, mistä tai miten luottoa voi luottotiedottomana hakea ja millä ehdoilla luottoa on mahdollista luottotiedottomana saada. Sivustolla esitettiin esimerkiksi pikavippi ja järjestelylaina tapoina saada luottoa. Lisäksi sivuston useassa eri kohdassa tuotiin esille, että luottoa on luottotiedottomana mahdollista saada. Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan Swiftbankerin luoton saamista luottotiedottomana käsittelevää markkinointia esitettiin myös Googlen hakukoneen tuloksissa.
Hyvästä luotonantotavasta säädetään kuluttajansuojalain 7 luvun 13 §:ssä. Kuluttajansuojalain 7 luvun 13 §:n 1 momentin mukaan luotonantajan on luotonannossa meneteltävä vastuullisesti. Vastuullisuus ulottuu luottosuhteen kaikkiin vaiheisiin markkinoinnista luottosopimuksen tekemiseen ja mahdollisten ongelmien selvittämiseen. Säännös on joustava normi ja se täydentää kuluttajansuojalain 2 ja 3 luvun säännöksiä sekä 7 luvun muita säännöksiä (HE:24/2010, sivu 33).
7 luvun 13 §:n 2 momentin 1 kohdan g alakohdan mukaan erityisesti edellytetään, että luotonantaja ei luottoa markkinoidessaan suuntaa markkinointia kuluttajiin, joilla on maksuhäiriömerkintä tai joilla voidaan muutoin olettaa olevan vaikeuksia suoriutua luottosopimuksen mukaisista velvoitteistaan asianmukaisesti. 3 momentin mukaan säännöstä sovelletaan myös luotonvälittäjiin.
Kuluttajansuojalain 7 luvun 13 §:n 2 momentin 1 kohdan g alakohdan perusteella kiellettynä markkinointina olisi siis pidettävä markkinointia, jolla pyritään houkuttelemaan asiakkaiksi erityisesti kuluttajia, joilla on maksuhäiriömerkintä tai joilla voi säännöllisten tulojen puuttumisen, työttömyyden tai muun vastaavan syyn johdosta muutoin olla lähtökohtaisesti vaikeampaa saada luottoa. Kiellettyä on esimerkiksi mainonta, jossa tuodaan esille, ettei maksuhäiriömerkintä tai säännöllisten tulojen puute ole välttämättä este luoton saamiselle. (HE 218/2022, s. 55-56).
Selvityksessään Swiftbanker totesi, että se on oikaissut ja muotoillut uudelleen kaiken verkkosivustonsa sisällön, joka on viitannut luoton saamiseen luottotiedottomana kuluttajana. Swiftbankerin selvityksen ja kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan Swiftbanker on mm. lisännyt verkkosivuilleen toteamuksen, jonka mukaan se ei suosittele luoton hakemista luottotiedottomille kuluttajille.
Kuluttaja-asiamies ohjeisti Swiftbankeria hyvää luotonantotapaa koskevasta sääntelystä ja kehotti sitä tutustumaan kuluttaja-asiamiehen linjaukseen kuluttajaluottojen tarjoamisesta. Swiftbanker korjasi markkinointiaan.