Tiivistelmä
Kuluttaja-asiamies kiinnitti EU:n kuluttajansuojaa valvovien viranomaisten yhteistyöverkoston valvontakampanjan tuloksena huomiota Kekäle Oy:n käytetyn tavaran kauppaan. Kuluttaja-asiamies havaitsi puutteita tietojen antamisessa kulutushyödykkeen pääominaisuuksista. Tarkastuksessa kiinnitettiin myös huomiota verkkokaupan sopimusehtojen esittämiseen kuluttajan ostospolulla. Kuluttaja-asiamies kehotti Kekäle Oy:tä tarkastamaan verkkosivunsa esiin nostettujen kuluttajansuoja-lain vaatimusten osalta.
Sovelletut säännökset
KSL 2:6, KSL 2:7, KSL 6:9, KSL 6:12
Perustelut
Kuluttaja-asiamies on osana EU:n kuluttajansuojaa valvovien viranomaisten CPC (Consumer Protection Cooperation) –yhteistyöverkoston valvontakampanjaa kiinnittänyt huomiota Kekäle Oy:n verkkokaupan sivuihin siltä osin kuin sivuilla tarjotaan kuluttajien ostettavaksi käytettyjä naistenvaatteita ja jalkineita. Tarkastuksessa selvitettiin etämyyntisäännösten tiedonantovelvoitteiden noudattamista ja verkkokaupoissa esitettyjen mahdollisten ympäristöväitteiden lainmukaisuutta.
Kuluttajansuojalain säännökset
Kuluttajansuojalain 2 luvun 6 §:n 1 momentissa kielletään harhaanjohtavien tietojen antaminen markkinoinnissa, jos tiedot ovat omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman annettuja tietoja olisi tehnyt. Kuluttajansuojalain 2 luvun 7 §:n 1 momentin mukaan markkinoinnissa ei saa jättää antamatta sellaisia asiayhteys huomioon ottaen olennaisia tietoja, jotka kuluttaja tarvitsee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen tekemiseksi ja joiden puuttuminen on omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee päätöksen, jota hän ei olisi riittävin tiedoin tehnyt. 2 momentin mukaan arvioitaessa tietojen riittävyyttä otetaan huomioon tietojen selkeys, ymmärrettävyys ja oikea-aikaisuus, käytettyyn viestimeen liittyvät rajoitteet sekä elinkeinonharjoittajan muut toimenpiteet olennaisten tietojen antamiseksi kuluttajille.
Kuluttajansuojalain 6 luvun 9 §:n 1 momentin mukaan ennen koti- tai etämyyntisopimuksen tekemis-tä kuluttajalle on annettava muun muassa seuraavat tiedot: kulutushyödykkeen pääominaisuudet siinä laajuudessa kuin on asianmukaista ottaen huomioon kulutushyödyke ja käytetty viestin (1 kohta), tarvittaessa peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevat ehdot, määräajat ja menettelyt (10 kohta) ja maininta tavaroiden sekä digitaalisten sisältöjen ja palveluiden lakisääteisestä virhevastuusta (14 kohta). Jos kuluttajalla on koti- tai etämyyntisopimuksen mukaan peruuttamisoikeus, hänelle on 1 momentin 10 kohdassa tarkoitettujen tietojen lisäksi annettava peruuttamislomake. Kuluttajansuojalain 6 luvun 12 §:n mukaan etämyynnissä 9 §:ssä tarkoitetut tiedot sekä peruuttamislomake ja -ohje on annettava tai asetettava ne kuluttajan saataville etäviestimelle soveltuvalla tavalla selkeästi ja ymmärrettävästi. Jos tiedot taikka lomake tai ohje annetaan pysyvällä tavalla, niiden on oltava helposti luettavassa muodossa.
Tarkastuksessa tehdyt havainnot
Verkkokaupan tilaussivulla tulee antaa tiedot tavaran pääominaisuuksista. Mitä monimutkaisemmasta tuotteesta on kyse, sitä enemmän tietoja tuotteen ominaisuuksista on annettava. Kekäle Oy:n verkkokaupassa esimerkiksi tuotteesta Vimma jumpsuite musta XL ei kerrottu mitään tietoja sen kunnosta, materiaalista tai mitoista. Tietoja pystyi saamaan ainoastaan tiedustelemalla (kysy lisää tuotteesta -painike).
Tiedot myyjän lakisääteisestä virhevastuusta sekä kuluttajan 14 vuorokauden peruuttamisoikeudesta etämyynnissä tulee antaa kuluttajalle verkkokaupan sivuilla osana etämyynnin ennakkotietoja. Kekäle Oy:n second-hand –kaupan osalta nämä tiedot olivat verkkokaupan sivuilta löydettävissä, mutta kuluttaja-asiamiehen havainnon mukaan tiedot jäivät kuluttajalta saamatta ostopäätöstään varten, jos kuluttaja oli jo ehtinyt lisätä tuotteen tai tuotteita ostoskoriin. Verkkokaupan ostospolku tulisi laatia siten, että etämyynnin ennakkotiedot, kuten tieto myyjän virhevastuusta ja etämyynnin peruuttamisoikeudesta, ovat helposti löydettävissä ja tavoittavat kuluttajan ennen kuin kuluttaja tekee varsinaisen ostopäätöksen. Tietoja voidaan antaa myös sopimusehdoissa, mutta silloin verkkokauppa on teknisesti toteutettava niin, että kuluttajan on tutustuttava sopimusehtoihin ennen kuin hän tekee sopimuksen.
Tarkastuksessa kävi ilmi, että linkki Kekäle Oy:n verkkokaupan yleisiin sopimusehtoihin on maksapainikkeen alla ostospolun (ostoskorin) viimeisessä vaiheessa. Maksa-painikkeen alla on myös linkki “Vahvistan peruutusoikeuden”, mutta linkki ei johda mihinkään. Kuluttajan ei tarvitse missään vaiheessa tutustua sopimusehtoihin ja hyväksyä niitä, vaan kuluttaja voi edetä suoraan ostoksen tekemiseen ja maksamiseen. Kuluttaja-asiamiehen vakiintunut kanta on, ettei kuluttajan tulisi päästä tekemään tilausta verkkokaupassa ennen kuin hän on avannut sopimusehdot ja tutustunut niihin. Tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi niin, että verkkokaupan tilauspolulla on selkeä linkki sopimusehtoihin ja ruutu, joka kuluttajan täytyy rastittaa, ennen kuin hän pääsee etenemään tilauksen seuraavaan vaiheeseen.
Kuluttaja-asiamies kehotti Kekäle Oy:tä tarkastamaan verkkosivunsa esiin nostettujen kuluttajansuojalain vaatimusten osalta ja tutustumaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilla oleviin tietoihin ja ohjeisiin.