Hyvän tavan vastainen televisiomainonta

Päivämäärä

6.9.2012

Diaarinumero

KUV/2660/41/2012

Osapuolet

VVO-Yhtymä Oy

Tiivistelmä

VVO-Yhtymä Oy:n kahdessa televisiomainoksessa oli runsaasti kauhuelokuvamaisia elementtejä ja pääosassa olivat hirviömäiset zombie-hahmot. Mainoksia esitettiin vaihteleviin kellonaikoihin aamuvarhaisesta iltamyöhäiseen. Kuluttaja-asiamies piti markkinointia hyvän tavan vastaisena. Kuluttaja-asiamies edellytti, ettei VVO esitä vastaisuudessa ennen klo 21 mainoksia, jotka sisältävät lapsia pelottavia elementtejä.

Sovelletut säännökset

Kuluttajansuojalain 2 luvun 1 § ja 2 §.

Hyvän tavan vastaisuus

VVO-Yhtymä Oy:n kahta kauhuelokuvamaista televisiomainosta esitettiin vaihtelevina kellonaikoina aamusta iltaan, myös perheohjelmien mainostauoilla.

Pidemmässä mainoksessa nuoripari oli menossa ensivierailulle naisen vanhempien luokse. Nainen kertoi ennen ovikellon soittoa vanhempiensa vuokranneen asunnon viisi vuotta sitten, mihin mies suhtautui tyrmistyneesti. Seuraavassa kohtauksessa hirviömäinen zombie-mies avasi oven ja kaappasi nuoren miehen sisään. Kohtaus oli kauhuelokuvamainen ja siinä esiintyi myös vanhempi zombie-nainen sekä nuoren naisen näköinen zombie-tyttö.

Kauhuelokuvamaisen kohtauksen jälkeen nuoripari oli naisen vanhempien kauniisti sisustetussa olohuoneessa ja nuori mies uikutti kauhusta. Lopuksi hän rauhoittui ja katsoi hämmentyneenä ympärilleen, minkä jälkeen mainoksen lopputekstinä oli ”Ennakkoluuloja vuokralla asumisesta?” sekä ”Testaa ennakkoluulosi: vvo.fi”.

Toisessa lyhyemmässä televisiomainoksessa samat henkilöt esiintyivät zombeina. Mainoksessa ovi avautui ja zombiet seisoivat vierekkäin sekä vilkuttivat kauhuelokuvamaisen musiikin soidessa taustalla. Tekstissä sanottiin: ”Voita zombie-juhlat kotiisi: vvo.fi”, minkä jälkeen näytettiin VVO:n logo ja teksti ”asuntovuokrausta”.

Kuluttajansuojalain 2 luvun 1 §:n mukaan markkinointi ei saa olla hyvän tavan vastaista. Markkinoinnin hyvän tavan vastaisuuden arviointi on kokonaisharkintaa, johon vaikuttavat sekä markkinoinnin kohderyhmä että, se millainen suojantarve eri kuluttajaryhmillä on suhteessa mainoksen viestiin.

Kuluttajansuojalain 2 luvun 2 §:n 2 momentissa arvioidaan erityisesti, milloin alaikäisille suunnattua tai heidät yleisesti tavoittavaa markkinointia pidetään hyvän tavan vastaisena. Hyvän tavan vastaisena pidetään muun muassa sitä, että markkinoinnissa käytetään pelottavia elementtejä. Tällaisten elementtien käyttö ei ole milloinkaan hyväksyttävää, kun kyseessä on alaikäiset tavoittava markkinointi.

Vaikka VVO-Yhtymä Oy:n mainontaa ei ollut suoranaisesti suunnattu lapsille, se kuitenkin tavoitti heidät yleisesti. Televisiomainoksia esitettiin yleisillä televisiokanavilla myös sellaisina katseluaikoina, jolloin pienetkin lapset katsovat televisiota. Mainoksia esitettiin sellaisten ohjelmien yhteydessä, joita vanhemmat katsovat yhdessä lastensa kanssa. Tällaista lapset tavoittanutta markkinointia tulee arvioida samoin kriteerein kuin suoraan lapsille suunnattua markkinointia.

Yleissävyltään uhkaava ja kauhuelementtejä sisältävä mainos saattaa ahdistaa lasta samalla tavalla kuin suora väkivaltakuvaus. Lapset ottavat mainosviestin varsin tosissaan eivätkä he kykene näkemään mainoksen huumoria kauhuelementtien yhteydessä.

Kuluttaja-asiamies piti markkinointia kuluttajansuojalain 2 luvun 1 ja 2 §:ien tarkoittamalla tavalla hyvän tavan vastaisena ja siten kiellettynä. Kuluttaja-asiamies edellytti, ettei VVO esitä vastaisuudessa ennen klo 21 mainoksia, jotka sisältävät lapsia pelottavia elementtejä.