Tiivistelmä
Markkinaoikeuden ratkaisu MAO:197/21. Lainvoimainen.
Markkinaoikeus hylkäsi kuluttaja-asiamiehen vaatimukset. Korkein oikeus ei myöntänyt valituslupaa.
NaturaMed Pharma oli jakanut vuosina 2019 ja 2020 aikakauslehtien välissä kirjeitä, joissa se tarjosi mahdollisuutta tilata lahjakello ja ravintolisäpaketti 0 euron hintaan. Lahjaa tai tuotteita ei voinut tilata ilman, että samalla sitoutuisi ravintolisän kestotilaukseen.
Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnissa ei saa käyttää vastikkeettomuutta kuvaavia ilmaisuja, kuten ilmainen tai 0 euroa, jos kuluttajan on maksettava muuta kuin markkinointiin vastaamisesta, kulutushyödykkeen noutamisesta tai sen toimittamisesta aiheutuvat välttämättömät kulut.
Kuluttaja-asiamies katsoi yrityksen rikkoneen sille vuonna 2010 määrättyä kieltoa ja vaati kiellon tehosteeksi asetettua uhkasakkoa maksettavaksi ja uuden kiellon määräämistä. Kuluttaja-asiamies katsoi, että yritys oli käyttänyt markkinoinnissaan ilmaisua ”lahjaksi”, ”0€”, postimaksun hinnalla tai muita vastikkeettomuutta kuvaavia ilmaisuja, kun kyse on maksullisesta toistaiseksi voimassa olevasta sopimuksesta.
Markkinaoikeus hylkäsi kuluttaja-asiamiehen vaatimukset ja katsoi, että tuotetta voi kuvata ilmaisena, jos se on aidosti erillinen ja muodostaa täydennyksen tuotteeseen, josta kuluttaja maksaa.