Harhaanjohtava alennusmyynti

Päivämäärä

22.12.2009

Diaarinumero

KUV/5097/43/2007

Osapuolet

Maskun Kalustetalo Oy

Tiivistelmä

Markkinaoikeuden päätös 22.12.2009 (MAO:655/09). Lainvoimainen.

Markkinaoikeus kielsi Maskun Kalustetalo Oy:tä kuluttajiin kohdistuvassa markkinoinnissa jatkamasta tai uudistamasta menettelyä, jossa

  1. sohvien markkinoinnissa käytetään alennusmyyntiä nimenomaisesti tarkoittavia ilmaisuja tai ilmaisuja, jotka mainoksessa esitettyinä aikaansaavat vaikutelman alennusmyyntimarkkinoinnista, yhtäjaksoisesti yli kahden kuukauden ajan tai toistuvasti siten, että ilmoitusaika ylittää kolmen kuukauden ajan kalenterivuosittain;
  2. kalusteiden markkinoinnissa ilmoitetaan tuotteiden hintaa alennetuksi prosenttialennuksena, vertailuhintaa tai muita alennuksiin viittaavia ilmaisuja käyttäen, jos alennuksen laskemisen lähtökohtana on käytetty tuotteen ohjevähittäishintaa tai muuta sellaista hintaa, jota ei ole kuluttajilta tosiasiallisesti samassa toimipaikassa välittömästi aikaisemmin peritty.

Kiellon tehosteeksi asetettiin 100.000 euron uhkasakko.

Maskun Kalustetalo Oy:n markkinoinnista oli Helsingin Sanomissa ajalla 21.6.2006–10.4.2008 julkaistujen mainosten perusteella huomattava osa ollut alennusmyyntejä tai alennusmyynniksi rinnastettavia kampanjoita, jotka ovat kestäneet muutamasta päivästä runsaaseen kahteen kuukauteen kerrallaan. Alennusmyynnit ovat seuranneet toisiaan joko välittömästi tai muutaman päivän välein. Toteutetut alennusmyynnit ovat muodostaneet pitkäaikaisen yhtäjaksoisen ketjun.

Maskun Kalustetalo Oy oli mainoksissa verrannut myyntihintaansa toiseen korkeampaan hintaan. Yhtiö ei kuitenkaan ollut koskaan perinyt käyttämäänsä vertailuhintaa vastaavaa hintaa omista tuotteista.