Tiivistelmä
Markkinaoikeuden 22.12.2009 antama päätös MAO:654/09. Lainvoimainen.
Markkinaoikeus kielsi Suomi-Soffa SSF Oy:tä kuluttajiin kohdistuvassa markkinoinnissa jatkamasta tai uudistamasta menettelyä, jossa sohvien markkinoinnissa käytetään alennusmyyntiä nimenomaisesti tarkoittavia ilmaisuja tai ilmaisuja, jotka mainoksessa esitettyinä aikaansaavat vaikutelman alennusmyyntimarkkinoinnista, yhtäjaksoisesti yli kahden kuukauden ajan tai toistuvasti siten, että ilmoitusaika ylittää kolmen kuukauden ajan kalenterivuosittain.
Kiellon tehosteeksi asetettiin 100.000 euron uhkasakko.
Suomi-Soffa SSF Oy:n markkinoinnista eri lehdissä ajalla 27.12.2004–27.9.2007 julkaistujen mainosten perusteella huomattava osa oli ollut alennusmyyntejä tai alennusmyynniksi rinnastettavia kampanjoita, jotka olivat kestäneet päivästä noin kahteen kuukauteen kerrallaan. Eri nimityksillä kulkeneet alennusmyyntijaksot olivat seuranneet toisiaan joko välittömästi tai muutaman päivän välein. Toteutetut alennusmyynnit olivat muodostaneet pitkäaikaisen yhtäjaksoisen ketjun.