Tiivistelmä
Markkinaoikeuden päätös MAO:157/11 annettu 8.4.2011. Lainvoimainen.
Markkinaoikeus kielsi Leaf Suomi Oy:tä kuluttajiin kohdistuvassa markkinoinnissa uudistamasta menettelyä, jossa annetaan harhaanjohtavasti ymmärtää, että ostamalla markkinoitavaa tuotetta kuluttaja voi välittömästi vaikuttaa yhtiön antamaan rahalliseen tukeen ympäristökampanjalle.
Leaf Suomi Oy:n markkinoimiin Malaco Truly -makeispusseihin sisällytetyn tekstin ja yhtiön verkkosivuilla kampanjasta kerrotun perusteella kuluttajille oli kerrottu, että vain ostamalla kolme makeispussia ja lähettämällä näiden makeispussien viivakoodit yhtiön verkkosivuilta tulostettuun flyeriin kiinnitettyinä Leaf Suomi Oy:lle yhtiö istuttaa yhden puun. Toisin sanoen puun istuttaminen oli markkinoinnissa annettujen tietojen perusteella edellyttänyt kuluttajan ostopäätöstä ja sitä, että Leaf Suomi Oy todentaa kuluttajan ostopäätöksen vastaanottamillaan viivakoodeilla.
Tosiasiassa istutettavien puiden lukumäärää ei ollut sidottu Malaco Truly -pussien ostamiseen tai makeispusseista irtileikattuihin kampanja-aikana yhtiölle lähetettyihin viivakoodeihin eikä kuluttajien ostopäätöksellä ollut yhtiön Malaco Truly -makeisten markkinoinnissa ilmoittamaa merkitystä istutettavien puiden lukumäärään.