Tiivistelmä
Markkinaoikeuden päätös 19.6.2012 (MAO 224/12). Lainvoimainen.
Markkinaoikeus kielsi J.W.-Yhtiöt Oy:tä jatkamasta tai uudistamasta menettelyä, jossa kuluttajaluoton mainonnassa ilmenee luottosopimuksen ehtoja koskeva tieto, ellei mainonnassa ilmoiteta samalla myös luoton todellista vuosikorkoa, luoton korkoa ja muita luottokustannuksia, luoton määrää tai luottorajaa, luottosopimuksen kestoa sekä luoton ja luottokustannusten yhteismäärää ja maksuerien määrää selkeällä ja helposti havaittavalla tavalla siten, että tiedot annetaan edustavan esimerkin avulla.
Kiellon tehosteeksi asetettiin 50.000 euron uhkasakko.
J.W.-Yhtiöt Oy oli markkinoinut pikaluottoja Reissuluotto.fi-nimellä laajamittaisella ja näkyvällä kampanjalla kadunvarsimainoksissaan ainakin 41 kaupungissa. Yhtiön mainoksissa oli ilmoitettu joitakin luottosopimuksen ehtoja, mutta jätetty suuri osa tiedoista ilmoittamatta. Yhtiön todettu kuluttajaluoton markkinointi oli ollut kuluttajansuojalain vastaista, koska siinä oli ilmoitettu ainoastaan osa kuluttajansuojalain 7 luvun 8 §:ssä määritellyn tiedonantovelvollisuuden mukaisista luottosopimuksen ehtoja koskevista tiedoista.
Kadunvarsimainosten epäselvä ja vaikeasti havaittavissa oleva alareunan pieni teksti luottoehdoista ei ollut perusteltavissa valitulla viestintävälineellä. Laissa määriteltyjen pakollisten tietojen riittävään ja asianmukaiseen esittämiseen markkinoinnissa olisi tullut varautua jo mainosvälinettä valittaessa.
-
Reissuluoton lainvastaiselle markkinoinnille väliaikainen kielto
7.4.2011
Markkinaoikeus on antanut Kuluttajaviraston/kuluttaja-asiamiehen hakemuksesta väliaikaisen markkinointikiellon pikaluottoja tarjoavalle Reissuluotolle.
Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota Reissuluotto-nimisen pikaluoton markkinointiin. Mainoksissa ei kerrottu kaikkia kuluttajansuojalaissa vaadittuja tietoja, kuten luoton korkoa ja muita luottokustannuksia, luoton ja luottokustannusten yhteismäärää sekä luoton maksuerien määrää.
Kadunvarsimainoksissa luoton todellinen vuosikorko oli piilotettu pienellä tekstillä mainoksen alareunaan. Käytännössä tietoja ei pystynyt lainkaan lukemaan näköetäisyydeltä. Tällainen esitystapa ei täytä kuluttajansuojalain vaatimuksia selkeistä ja helposti havaittavista tiedoista.
Luotto poikkeaa muista kuluttajille tarjottavista palveluista siinä, että se vaikuttaa kuluttajan talouteen myös tulevaisuudessa. Pikalainat ovat erityisen kalliita luottoja ja lisäävät siksi nuorten ja heikkojen kuluttajaryhmien riskiä joutua maksuvaikeuksiin.
Ongelmia on yritetty ehkäistä joulukuussa 2010 voimaan tulleella kuluttajaluottoja koskevalla lainsäädännöllä. Sen perustella luotonantajien on toimittava vastuullisesti ja otettava kuluttajan etu huomioon aina luoton markkinoinnista sopimuksen tekemiseen ja mahdollisten ongelmien selvittämiseen.
Vastuullisuus tarkoittaa käytännössä sitä, että mainoksissa ei yllytetä harkitsemattomaan velkaantumiseen eikä kuluttajilta pimitetä tietoja, joiden avulla he voivat arvioida luoton sopivuutta omiin tarpeisiinsa. Luotonantajan on myös ehkäistävä kuluttajien mahdollisia maksuvaikeuksia suhtautumalla myönteisesti erilaisiin maksujärjestelyihin.
Reissuluoton markkinointi osoitti selvää piittaamattomuutta lainsäädännön vaatimuksia kohtaan. Yritys ei kuitenkaan suostunut lopettamaan kampanjaansa. Koska luottoa markkinoitiin laajasti ja näkyvästi ympäri Suomea kadunvarsilla ja metroasemilla, Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies piti tärkeänä pysäyttää markkinointi nopeasti. Ainoa keino oli hakea väliaikaista kieltoa markkinaoikeudelta.
Markkinaoikeus kielsi Reissuluottoa jatkamasta tai uudistamasta vastaavanlaista markkinointia, jossa ei kerrota kaikkia laissa vaadittuja tietoja selkeällä ja helposti havaittavalla tavalla. Reissuluoton on noudatettava väliaikaista kieltoa 50 000 euron sakon uhalla. Päätökseen voi hakea valituslupaa korkeimmalta oikeudelta.
Myös Pikavippi.fi -nimistä pikaluottoa on markkinoitu kaduilla ja metrotunneleissa vastaavanlaisilla mainoksilla. Niissäkään ei ole kerrottu kaikkia kuluttajansuojalain edellyttämiä tietoja. Muun muassa lainan todellinen vuosikorko on ilmoitettu niin pienellä tekstillä, että sitä ei käytännössä ole pystynyt lukemaan.
Kuluttajaviraston/kuluttaja-asiamiehen yhteydenoton jälkeen luoton taustalla oleva OPR-Vakuus Oy otatti mainokset pois ja lupasi olla toistamatta samanlaista kampanjaa.