L&T Ympäristöpalvelut Oy / Stena Recycling Oy:n kuormalavaliiketoiminta (kuuleminen 7.2.2025 asti)

Diaarinumero

KKV/685/14.00.10/2024

Osapuolet

L&T Ympäristöpalvelut Oy / Stena Recycling Oy:n kuormalavaliiketoiminta

  • Ilmoitus saapunut: 24.1.2025

    Ensimmäisen vaiheen määräaika: 26.2.2025

  • Kuulemisen määräaika: perjantaina 7.2.2025

    KKV pyytää etenkin yrityskaupan osapuolten asiakkaita, kilpailijoita ja tavarantoimittajia sekä toimialaliittoja ja -järjestöjä lausumaan näkemyksensä yrityskaupan kilpailuvaikutuksista.

    Voitte kertoa lausunnossanne oman näkemyksenne markkinoilla vallitsevasta kilpailutilanteesta ja markkinoiden kehityksestä sekä yrityskaupan mahdollisista kilpailuvaikutuksista. Lisäksi voitte kommentoida yrityskaupan ilmoittajan alla esittämiä näkemyksiä markkinoista ja niiden rakenteesta.

    Pyydämme yksilöimään lausunnossanne mahdollisesti olevat liikesalaisuudet. Merkitkää liikesalaisuudet [hakasulkeisiin kursiivilla]. Mikäli lausuntoonne ei sisälly salassa pidettäviä tietoja, pyydämme mainitsemaan myös siitä. Yrityskauppoihin liittyvä korostettu liikesalaisuussuoja otetaan huomioon asian käsittelyssä. Pyydämme toimittamaan lausuntonne KKV:lle viimeistään perjantaina 7.2.2025 sähköpostitse osoitteeseen kilpailuvalvonta@kkv.fi.

Ilmoittajan näkemys yrityskaupasta

Kilpailu- ja kuluttajavirastolle (”KKV”) ilmoitetussa yrityskaupassa on kyse järjestelystä, jossa Lassila & Tikanoja Oyj -konserniin kuuluva L&T Ympäristöpalvelut Oy (”L&T” tai ”Ilmoittaja”) hankkii liiketoimintakaupalla Stena Recycling Oy:n kuormalavaliiketoiminnan (”Kohde”) (Ilmoittaja ja Kohde yhdessä ”Osapuolet”) (”Yrityskauppa”).

Osapuolilla on päällekkäistä liiketoimintaa uusien ja käytettyjen kuormalavojen hankinnan ja myynnin markkinoilla. Osapuolet ostavat ja myyvät uusia ja käytettyjä FIN-, EUR- ja kertakuormalavoja sekä erikoismittaisia lavoja, samoin kuin kuormalavoihin liittyviä oheistuotteita (lavakaulukset, kannet, pohjat ja jakajat). Ennen kierrätyskuormalavan edelleenmyyntiä vaurioituneet kuormalavat korjataan. Osana kuormalavojen osto- ja myyntitoimintaa Osapuolet myös tarjoavat asiakkailleen näiden kuormalavakannan hallinnointipalvelua, kuten esimerkiksi lavavelkojen hallinnointia. Ilmoittajalla on kuormalavakeskukset Järvenpäässä ja Oulussa ja Kohteella Klaukkalassa ja Liedossa.

Osapuolilla on myös toistensa palveluita täydentävää toimintaa: Ilmoittaja tarjoaa kuormalavojen kunnostuspalveluita kolmansille, siinä missä Kohde ei juurikaan tarjoa tällaisia palveluita. Ilmoittaja ei harjoita juurikaan kuormalavojen vuokrausta, jota Kohde puolestaan harjoittaa.

Osapuolten välillä ei ole vertikaalisia yhteyksiä.

Ilmoittajan näkemyksen mukaan kuormalavamarkkinaa tulisi tarkastella kokonaisuutena, sisältäen sekä uusien ja käytettyjen lavojen ja lavatarvikkeiden myynnin, lavojen kunnostuksen, lavakannan hallinnointipalvelut sekä kuormalavojen vuokrauksen. Käytännössä asiakkaan käyttämät tuotteet (kuormalava mahdollisine lavatarvikkeineen) ovat lähtökohtaisesti toisiaan korvaavia riippumatta siitä, kuka kuormalavan omistaa (asiakasyritys vai kuormalavayritys) tai onko kyse uudesta tai käytetystä kuormalavasta.

Ilmoituskaavassa edellytetyn mukaisesti Ilmoittaja on toimittanut tietoja myös seuraavilla vaihtoehtoisilla segmenteillä:

1) käytettyjen kuormalavojen myynti ja vuokraus,

2) käytettyjen kuormalavojen myynti,

3) puisten EUR-, FIN- ja kertalavojen myynti ja vuokraus,

4) puisten EUR-, FIN- ja kertalavojen myynti,

5) puisten EUR-lavojen myynti ja vuokraus,

6) puisten EUR-lavojen myynti sekä

7) puisten EUR-kokoisten lavojen myynti,

vaikkakaan ei pidä mainittua jaottelua asianmukaisena kaupan kilpailuvaikutusten arvioinnin kannalta.

KKV:n pyynnöstä Ilmoittaja on toimittanut tietoja myös kuormalavojen hankintaa koskien seuraavalla jaottelulla:

8) puisten EUR-, FIN- ja kertalavojen osto sekä

9) puisten EUR-lavojen osto.

Ilmoittaja katsoo, että kuormalavojen kokonaismarkkina ja sen alasegmentit ovat laajuudeltaan kansalliset, mutta on kuitenkin toimittanut tietoja myös kapeammalla maantieteellisellä jaottelulla osapuolten kuormalavakeskusten sijaintien perusteella jaoteltuna Etelä-Suomeen ja Pohjois-Suomeen sekä 150 ja 250 kilometrin kuljetusetäisyydellä Osapuolten kuormalavakeskuksista Järvenpäästä, Klaukkalasta ja Liedosta. Kuormalavojen tyypillinen kuljetusmatka on noin 150 kilometriä, mutta tehokkaasti hoidetut kuljetukset mahdollistavat jopa 250 kilometrin kilpailukykyiset kuljetusetäisyydet.

Osapuolten yhteenlasketut markkinaosuudet vuonna 2023 on esitetty alla olevassa taulukossa KKV:n edellyttämän tuote- ja maantieteellisen jaottelun mukaisesti. Myyntimarkkinoiden osalta on eritelty myynnin arvoon perustuvat yhteenlasketut markkinaosuudet, kun taas ostomarkkinan osalta on eritelty sekä arvoon että volyymiin perustuvat yhteenlasketut markkinaosuudet:

  Koko Suomi Etelä-Suomi Pohjois-Suomi 250 km Järvenpää/
Klaukkala
150 km Järvenpää/
Klaukkala
250 km Lieto 150 km Lieto
Kuormalavat kokonaismarkkina 10–20 % 10–20 % 5–10 %        
Kierrätyslavat kokonaismarkkina 20–30 % 20–30 % 20–30 %        
Kierrätyslavojen myynti 30–40 % 30–40 % 20–30 %        
Puisten EUR-, FIN- ja kertalavojen myynti ja vuokraus       20–30 % 20–30 % 10–20 % 10–20 %
Puisten EUR-, FIN- ja kertalavojen myynti 20–30 % 20–30 %   30–40 % 20–30 % 10–20 % 20–30 %
Puisten EUR-lavojen myynti ja vuokraus       20–30 % 20–30 % 10–20 % 20–30 %
Puisten EUR-lavojen myynti 30–40 % 30–40 %   20–30 % 20–30 % 10–20 % 20–30 %
Puisten EUR-kokoisten lavojen myynti 20–30 % 20–30 %   20–30 % 20–30 % 10–20 % 20–30 %
Puisten EUR-, FIN- ja kertalavojen osto (arvo) 40–50 % 40–50 %   40–50 % 50–60 % 10–20 % 20–30 %
Puisten EUR-, FIN- ja kertalavojen osto (volyymi) 20–30 % 20–30 %   20–30 % 20–30 % 10–20 % 10–20 %
Puisten EUR-lavojen osto (arvo) 40–50 % 40–50 %   50–60 % 50–60 % 10–20 % 10–20 %
Puisten EUR-lavojen osto (volyymi) 30–40 % 30–40 %   40–50 % 40–50 % 10–20 % 10–20 %

Osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus pysyy maltillisena ja on tarkastellusta myyntimarkkinasta riippumatta korkeimmillaankin vain 30–40 %. Osapuolten ostomarkkinoiden korkeammat yhteenlasketut markkinaosuudet ovat pääasiallisesti seurausta poikkeuksellisesta markkinatilanteesta vuonna 2023, eli ne eivät kuvaa pysyvää tilannetta taikka osoita markkinavoimaa markkinoilla.

Ilmoittaja katsoo, että ilmoitettu Yrityskauppa tulee hyväksyä, sillä se ei olennaisesti estä tehokasta kilpailua, vaikka tarkastelu rajattaisiin yllä kuvattuihin keinotekoisen kapeisiin segmentteihin. Osapuolten yhteenlaskettu markkinaosuus jää ostomarkkinoita lukuun ottamatta markkinamäärittelystä riippumatta maltilliseksi, eivätkä ostomarkkinoilla tällä hetkellä vallitsevat melko korkeat markkinaosuudet todellisuudessa osoita yhteenliittymän markkinavoimaa.

Markkinamäärittelystä riippumatta markkinalle ja Osapuolten päällekkäisille toiminta-alueille jää yritysjärjestelyn jälkeenkin lukuisia kilpailevia toimijoita. Kuormalavatoimittajan vaihtaminen on nopeaa ja helppoa ja kuormalavoja käyttäville yrityksille jää Yrityskaupan jälkeenkin runsaasti vaihtoehtoja, mikäli Osapuolten yhteenliittymä Yrityskaupan jälkeen yrittäisi nostaa myymiensä kuormalavojen hintaa taikka laskea ostamiensa kuormalavojen hintaa. Kierrätyskuormalavamarkkinoilla toimiminen edellyttää, että lavatoimija saa ostettua markkinoilta kuormalavoja edelleenmyytäväksi. Tästä seuraa, että Suomessa toimivilla suurimmilla tavarantoimittajayrityksillä on merkittävää markkinavoimaa suhteessa kuormalavayrityksiin. Ilmoittajan arvion mukaan kierrätyskuormalavojen markkinoiden toimijoista ainakin Kiertopakkaus Oy:llä, Pallet Partner avoimella yhtiöllä, Suomen Lavacenter Oy:llä, Lavapörssi Oy:llä ja Kuormalavakeskus Oy:llä on tarvittavat valmiudet kierrättää ja korjata Suomen suurimpien tavarantoimittajayritysten kuormalavoja sekä tarjota niille niiden mahdollisesti tarvitsemaa kuormalavojen ja lavavelkojen hallinnointipalvelua taikka vähintäänkin ripeästi laajentaa toimintaansa tarvittavalle tasolle. Myöskään alalle tulolle ei ole esteitä.

Tavarantoimittajayritysten markkinavoima kuormalavojen myyjänä heijastuu osaltaan Osapuolten suhteellisen merkittävään yhteenlaskettuun markkinaosuuteen erikokoisten ja -laatuisten puisten kuormalavojen ostomarkkinoilla vuonna 2023. Vuodet 2022 ja 2023 olivat monien muiden markkinoiden tavoin myös kuormalavamarkkinoilla poikkeuksellisia: vuonna 2022 hinnat nousivat merkittävästi, kun kuormalavojen valmistamiseen käytetyn sahatavaran hinta nousi ja kysyntä ylitti ajoittain tarjonnan. Vuonna 2023 lavojen kysyntään kohdistui puolestaan talouden taantumasta johtunut voimakas lasku. Osapuolet eivät kuitenkaan saaneet heijastettua tätä kysynnän laskua ostohintoihinsa, vaan tavarantoimittajayritykset kykenivät säilyttämään myyntihintansa vuoden 2022 tasolla. Suurten tavarantoimittajayritysten keskittäessä lavamyyntinsä tyypillisesti yhdelle ostajalle, edellä kuvatut hintavaikutukset heijastuvat voimakkaasti Osapuolten yhteenlaskettuihin markkinaosuuksiin ostomarkkinoilla. Lisäksi pienemmät markkinatoimijat tekevät usein kuormalavahankintojaan pienemmistä kohteista, joista lavoja voidaan saada erittäin kilpailukykyiseen hintaan tai jopa ilmaiseksi, mikä osaltaan laskee pienempien kilpailijoiden ostojen arvoon perustuvaa markkinaosuutta.

Myös kierrätysmarkkinoiden toimintalogiikka estää yhteenliittymää laskemasta ostohintojaan Yrityskaupan jälkeen kilpailunvastaisella tavalla, sillä näin toimimalla se käytännössä poistaisi käytöstään myyntimarkkinalla välttämättömän tuotantopanoksen. Osapuolten ostomarkkinoiden markkinaosuudet eivät edellä mainituista sysistä ole osoitus pysyvästä tilanteesta taikka markkinavoimasta.

Yrityskauppa on asiakkaiden kannalta vaikutuksiltaan positiivinen. Yrityskaupalla tavoitellaan kustannussäästöjä toiminnan tehostuessa ja kuormalavojen kuljetusvälimatkojen pienentyessä, mahdollistaen kilpailukykyisemmän hinnoittelun.

Lisätietoja

Sara Aronen

Erityisasiantuntija