Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
Kuluttaja-asiamiehen linjausten tarkoituksena on antaa yrityksille ohjeistusta, neuvontaa ja tietoa lain säännösten käytäntöön soveltamisesta.
Linjausten periaatteita noudattamalla yritys voi varmistaa oman toimintansa lainmukaisuuden ja kuluttajan luottamuksen säilymisen.
Kuluttaja-asiamiehen linjaukset voivat syntyä:
- ala- tai aihekohtaisina, jolloin ne laaditaan yleensä yhteistyössä ja neuvotellen elinkeinoelämän järjestöjen tai muiden yhteistyökumppaneiden kanssa
- kuluttaja-asiamiehen kannanottona siitä, miten uusia säännöksiä tullaan soveltamaan
- yhteispohjoismaisina kuluttaja-asiamiesten kannanottoina silloin, kun kaikissa Pohjoismaissa esiintyy kuluttajien kannalta keskeinen markkinailmiö, jota koskevat säännöt on syytä vahvistaa alalle
Laatimis- ja syntytavasta riippumatta linjaukset ovat valvontaviranomaisen kannanotto siitä, miten lakia sovelletaan. Linjaukset perustuvat säännöksiin, oikeuskäytäntöön ja valvontaviranomaisten ratkaisuihin. Linjaukset eivät aseta yrityksille lain tasoa ylittäviä vaatimuksia, vaan niissä kerrotaan, miten valvoja lakia soveltaa.
Linjauksissa on otettu huomioon kunkin aiheen tai alan erityiset piirteet ja ongelmat. Mikäli linjauksen sisältö vanhenee, linjaus poistetaan.
Linjauksiin merkitään julkaisuvuosi sekä viimeisin tarkistusvuosi sisältöä koskevista muutoksista. Muutoksia tehdään, jos lainsäädäntö muuttuu tai esimerkiksi markkinaoikeus antaa merkittäviä linjaratkaisuja. Linjausten sisältö ei vanhene pelkästään ajan kulumisen perusteella.
-
- Alennus- ja edullisuusilmaisut markkinoinnissa
- Hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä (2014, tarkistettu 2023))
- Kanta-asiakasmarkkinointi ja kanta-asiakasohjelmat (2007, tarkistettu 2008)
- Kotimyynti (2015)
- Kuluttajaluottojen tarjoaminen (2017, tarkistettu 2023)
- Maksaminen ja laskutus (2008, tarkistettu 2010, 2018, 2023)
- Maksaminen verkkokaupassa (2017)
- Markkinointi ja kaupallisuus kouluissa, oppilaitoksissa ja varhaiskasvatuksessa (2021)
- Markkinointiarpajaiset (2011, tarkistettu 2015)
- Sopimusehtojen laatiminen (2006)
- Sopimusehtojen muutokset (2004, tarkistettu 2015)
- Tavaroiden ja palveluiden hinnan ilmoittaminen (2014)
- Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa (2019)
- Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa (2022)
- Ympäristömarkkinointi (1992, tarkistettu 2002, 2019)
-
- Kuntokeskusten sopimusehdot (2011, tarkistettu 2023)
- Lentojen markkinointi (2011)
- Optisen alan vähittäiskaupan markkinointi (1988, tarkistettu 2008, 2018)
- Asunnonostajan hyväksi asetettavat vakuudet (2017)
- Sähköyhtiö ja sähkön hinnan muuttaminen (2007, tarkistettu 2013, 2017)
- Talopaketit – Hinnanosan maksaminen etukäteen ja vakuus (2007)
- Uudisasuntojen verkkomarkkinointi (2021, päivitetty 2024)
- Vanhusten palveluasumista koskevat elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan väliset sopimukset (2011, tarkistettu 2015, 2023)
-
- Pohjoismaisten kuluttaja-asiamiesten kannanotto: Piilomarkkinointi (2016)
- Verkkoarvostelut ja suositukset – ICPENin ohjeet (2016)
- Best Practice Principles for Marketing Practices directed towards Children Online (ICPEN) Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Pohjoismainen kannanotto tietyistä ilmastoväittämistä markkinoinnissa (2024) Linkki avautuu uuteen ikkunaan