Konsumentombudsmannens och regionförvaltningsverkens gemensamma tillsyn hösten 2024 avslöjade brister i optikbutikernas marknadsföring av krediter. I marknadsföringen angavs inte alla lagstadgade uppgifter som är viktiga för konsumenten.
Syftet med tillsynen var att undersöka hur väl optikbutikerna ger den information som lagen kräver i sin online- och tryckt marknadsföring. Regionförvaltningsverken granskade cirka hundra optikbutikers marknadsföring i tryckmedia och på företagens webbplatser. Enligt undersökningen marknadsförde optikbutikerna krediter huvudsakligen online.
Enligt lagen ska information om den effektiva räntan anges i reklam för konsumentkrediter om räntan för krediten, någon annan sifferuppgift som beskriver kostnaderna för krediten eller någon annan information om villkoren i kreditavtalet framgår av reklamen. Dessutom ska krediträntan och övriga kreditkostnader, kreditbeloppet eller kreditgränsen, kreditavtalets löptid, kontantpriset och eventuell handpenning, kreditbeloppet och kreditkostnaderna sammanlagt samt antalet avbetalningar anges. Uppgifterna ska lämnas i reklamen på ett klart, väl synligt och koncist sätt och de ska motsvara de kreditvillkor som kreditgivaren normalt erbjuder. Dessutom ska information om kreditgivaren och kredittypen, det vill säga om det är en engångskredit eller en fortlöpande kredit, ges enligt lag.
Tillräcklig information ska ges om alla betalningsalternativ
Under tillsynen konstaterades att optikbutikerna inte angav alla lagstadgade uppgifter i sin reklam av krediter. Ofta saknades information om den effektiva räntan, kreditbeloppet och kreditkostnaderna sammanlagt samt antalet betalningar.
I optikbutikernas marknadsföring av krediter betonades ofta en viss, till exempel sex månader lång, räntefri och kostnadsfri betalningstid. Det var typiskt att optikbutikerna endast angav de lagstadgade uppgifterna för räntefria och kostnadsfria betalningsalternativ. Däremot angavs inte alla förutsatta uppgifter för längre betalningsalternativ, som vanligtvis var 12 eller 48 månader och genererade ränta och kostnader.
”Den totala kostnaden för krediten är en viktig information för konsumenterna och får inte fördunklas. Jämförelse av tillgängliga krediter kräver också att alla lagstadgade uppgifter ges i marknadsföringen.”
Regionförvaltningsverken undersökte också hur räntor kopplade till referensräntor anges. Baserat på observationerna var en typisk brist att information om den totala räntan inte angavs som ett tydligt procenttal, utan att delarna som utgör den totala räntan presenterades som separata procenttal.
Kreditinformationen ska presenteras klart, väl synligt och koncist
Enligt regionförvaltningsverkens observationer angavs oftast information om kreditgivaren i reklamen. Däremot angavs inte kredittypen ofta tydligt. Krediten som erbjuds av optikbutiken kunde till exempel kallas för konto eller betalningstid utan att det framgick av reklamen om det var en engångskredit eller en fortlöpande kredit.
Tillsynen undersökte också hur lagstadgade uppgifter presenteras i marknadsföring av krediter. Baserat på observationerna presenterades uppgifterna inte på ett koncist sätt i marknadsföringen. I online-reklam kunde information ges först bakom en länk, till exempel i kreditgivarens allmänna kreditvillkor, eller konsumenten uppmanades att fråga optikbutiken om mer information om krediten.