Det finns utrymme för förbättring i reamarknadsföringen inom handelsbranschen – konsumentombudsmannen preciserade sina anvisningar om angivande av lägsta pris

I reamarknadsföringen av varor förekommer brister i angivandet av lägsta pris som kan fördunkla försäljningsprisets förmånlighet. Konsumentombudsmannen har uppdaterat sina anvisningar och uppmanar företagen att säkerställa att meddelandena om nedsatt pris har genomförts lagenligt.

Konsumentombudsmannen har preciserat sina riktlinjer Uttryck för rabatter och förmånligheter i marknadsföringen. Preciseringarna i riktlinjerna grundar sig på den avgörandepraxis som uppkommit i konsumentombudsmannens tillsynsarbete.

Enligt konsumentombudsmannens observationer anges till exempel i tryckt marknadsföring och på webben ofta inte det lägsta pris till vilket varan har marknadsförts under de 30 dagar som föregick prissänkningen eller så anges det otydligt till exempel med mycket liten fontstorlek eller bakom en länk.

Det lägsta priset ska anges oberoende av i vilken marknadsföringskanal meddelandet om nedsatt pris publiceras, till exempel i tryckt reklam och webbreklam samt i TV- och radioreklam. Det lägsta priset är väsentlig information för konsumenten och det ska presenteras tydligt och begripligt. I riktlinjerna har man förtydligat med hjälp av bland annat exempelbilder hur det lägsta priset och normalpriset kan presenteras.

Vilseledande reamarknadsföring minskar människors förtroende för handeln, så reamarknadsföring som beaktar skyldigheterna i lagen ligger i både konsumentens och företagens intresse.

Konsumentombudsman Katri Väänänen

Enligt 2 kap. 11 § i konsumentskyddslagen om meddelanden om nedsatta priser ska marknadsföringen av en vara till rabatterat pris eller nedsatt pris även innehålla information om det lägsta pris till vilket varan har marknadsförts under de 30 dagar som föregick prissänkningen. Bestämmelsen har varit i kraft sedan början av 2023.

Det lönar sig att anmäla osaklig reamarknadsföring

Det lönar sig för konsumenterna att ge respons på bristerna i marknadsföringen direkt till företaget. Det är ofta det effektivaste sättet att förbättra företagets vanor, eftersom ett ansvarsfullt företag lyssnar på sina kunder.

Vem som helst kan tipsa konsumentombudsmannen om vilseledande marknadsföring. Anmälningarna beaktas när konsumentombudsmannen överväger att rikta tillsynsåtgärder mot ett enskilt företag eller en enskild bransch.

Läs mer

Konsumentombudsmannens riktlinjen: Uttryck för rabatter och förmånligheter i marknadsföringen

Meddelande 16.11.2023: Konsumentombudsmannen uppmanar företag att ordna sin reamarknadsföring

Meddelande 8.3.2023 (på finska): Olägenheter för över en tredjedel av konsumenterna av vilseledande marknadsföring av realisationer

kkv.fi: Handledande övervakning över konsumentskyddet

kkv.fi: Anmälan om osaklig eller felaktig marknadsföring