En webbutik kan inte komma undan sina grundläggande skyldigheter genom avtalsvillkor – konsumentombudsmannen ingrep i Adlibris villkor och marknadsföring

Konsumentombudsmannen har ingripit i vilseledande information som getts konsumenter i Adlibris webbutik och i Adlibris avtalsvillkor som försvagade konsumentens lagenliga rättigheter. Adlibris Finland Oy förband sig på konsumentombudsmannens begäran att ändra avtalsvillkoren och marknadsföringen i sin webbutik.

Adlibris förbehåll sig i webbutikens köpevillkor rätten att häva köpet om den produkt som konsumenten beställt till exempel hade tagit slut eller det förekom problem med tillgången till den. Också enligt anmälningar från konsumenter hade Adlibris ensidigt meddelat att den avbokar beställningar.

Konsumentombudsmannen bedömde att avtalsvillkoren och praxisen enligt vilka Adlibris utan laglig orsak hade rätt att ensidigt dra sig ur beställningsavtalen var oskäliga på det sätt som avses i konsumentskyddslagen.

Till näthandlarens aktsamhetsskyldighet hör att säkerställa att den information om produkternas tillgänglighet som presenteras på webbplatsen och i marknadsföringen är aktuell och inte vilseleder konsumenterna.

”Konsumenten ska kunna lita på att produkten, om den kan beställas från webbutiken, finns tillgänglig och kan levereras till hen.”

konsumentombudsman Katri Väänänen

Konsumenten kan inte debiteras en avgift innan beställningsavtalet har ingåtts

I Adlibris köpevillkor konstaterades att beställningsavtalet uppstår när Adlibris bekräftar konsumentens beställning med en beställningsbekräftelse. Adlibris debiterade dock konsumenten redan i webbutikens kassa.

Konsumentombudsmannen konstaterade att om webbutiken fastställer att ett avtal inte uppstår vid beställningstidpunkten utan först när beställningsbekräftelsen skickas, ska denna information framhävas i webbutiken. Då får konsumenten inte heller debiteras en avgift i samband med beställningen, utan först efter att beställningen har godkänts.

”Konsumenten får inte hamna i en sådan situation i webbutiken att hen måste betala beställningen trots att avtalet ännu inte har ingåtts.”

konsumentombudsman Katri Väänänen

Webbutiken ansvarar för att leverera den marknadsförda produkten inom den marknadsförda tiden

Enligt konsumenternas anmälningar hade webbutiken meddelat sändningstidpunkten eller leveranstidpunkten, men efter betalningen hade det framgått att sändningen eller leveransen sker först senare. Konsumentombudsmannen fäste Adlibris uppmärksamhet vid att näthandlaren ska säkerställa att de uppgifter som ges i webbutiken om sändnings- och leveranstidpunkter stämmer.

I Adlibris villkor konstaterades också att Adlibris inte ansvarar för eventuella förseningar eller fel i produktuppgifterna. Dessutom förbehåll sig Adlibris rätten att välja det sätt på vilket eventuella fel rättas.

Konsumentombudsmannen konstaterade att webbutiken ansvarar för att meddela leveranstiderna för beställningarna så att den kan ta ansvar för att de genomförs. Webbutiken ansvarar också alltid för att den produkt den levererar till konsumenten motsvarar den produkt som marknadsförts och överenskommits. Webbutiken kan inte genom avtalsvillkor befria sig själv från ansvar för förseningar och fel enligt konsumentskyddslagen eller förbehålla sig rätten att välja vilket rättelsemedel den tillämpar vid fel.

Utnyttjandet av ångerrätten får inte försvåras

Adlibris förutsatte att returneringar skickas med Posti och betalas vid Postis serviceställe. Således hade kunden endast ett möjligt postningssätt, som kunde vara dyr och besvärlig för hen. Konsumentombudsmannen ansåg att de stränga kriterierna för returneringar hade begränsat konsumenternas möjligheter att utnyttja ångerrätten i distansförsäljningsavtalet. Adlibris ändrade sitt förfarande genom att ge konsumenterna flera alternativ i valet av returneringssätt.

Adlibris förband sig till att ändra sina villkor och sin marknadsföring på det sätt som konsumentombudsmannen förutsatte.

Läs mer:

Konsumentombudsmannens avgörande: Oskäliga avtalsvillkor och praxis i webbutiken samt vilseledande marknadsföring (på finska)