Energiindustrin och konsumentombudsmannen: Nya standardavtalsvillkor för elavtal

Standardavtalsvillkoren för konsumenter och andra användare av el som rekommenderas av Finsk Energiindustri rf har uppdaterats. Finsk Energiindustri rf har förhandlat om uppdateringen av villkoren med konsumentombudsmannen och dessutom separat med Energimyndigheten. Standardavtalsvillkoren gäller elförsäljning, elleverans och elnätstjänster. De uppdaterade nättjänstvillkoren träder i kraft i största delen av bolagen den 1 december 2024. Däremot tar bolagen i bruk elförsäljnings- och elleveransvillkoren vid olika tidpunkter. Bolagen meddelar sina egna kunder om när ändringen sker. 

Avtalsuppdateringar gjordes i elförsäljningsvillkoren (EFV), nättjänstvillkoren (NTV) och elleveransvillkoren (ELV). Elförsäljningsvillkoren uppdaterades senast 2014 och elleveransvillkoren och nättjänstvillkoren 2019. Ändringarna beror på ändringar i lagstiftningen samt på behov som branschen och myndigheterna har observerat.

Ändringar i e-tjänster och kundservicen

I de ändrade standardavtalsvillkoren har man beaktat att elbolagen i fortsättningen smidigare än tidigare kan använda sina elektroniska tjänster i kommunikationen med kunderna.  Elbolaget kan till exempel skicka avtalsbekräftelser eller meddelanden om ändringar i avtalsvillkor till sin e-tjänst, dit kunden kan logga in. För att kunden ska kunna notera ett meddelande som skickats till e-tjänsten ska elbolaget dessutom informera om meddelandet och dess centrala innehåll på det sätt som man kommit överens om med kunden, till exempel per e-post eller textmeddelande.

Konsumenterna har dessutom alltid rätt till kostnadsfri papperskommunikation som elbolaget ska informera konsumenten om på ett tydligt och begripligt sätt. Elförsäljaren ska informera konsumenten om detta innan avtalet ingås och nätinnehavaren ska informera konsumenten med en avtalsbekräftelse.

De nya villkoren innehåller bestämmelser om de grundläggande kraven på kundservice i anslutning till elförsäljning och elleverans. På basis av dessa ska konsumenten få kundservice inom skälig tid och via flera kanaler. När elbolaget meddelar kunden om ensidig ändring av priser eller andra avtalsvillkor, ska man tydligt informera kunden om ändringens innehåll och motivering. Till villkoren fogades också ett omnämnande av konsumentens skyldighet att bevisa flytten, om konsumenten säger upp ett tidsbundet elförsäljnings- eller elleveransavtal på grund av flytt.

Elbolagets möjlighet att använda förhandsfakturering som allmänt betalningssätt för sina konsumentavtal togs bort från villkoren. En säkerhet eller förskottsbetalning kan tas ut av konsumenten endast av ytterst vägande skäl som gäller konsumenten själv. I villkoren antecknades dessutom att ett elförsäljnings- eller elleveransavtal som ingåtts vid telefonförsäljning förutsätter att konsumenten efter telefonsamtalet skriftligen har bekräftat avtalet, till exempel per textmeddelande.

”El är en nödvändig nyttighet för konsumenterna. Därför är det viktigt att standardavtalsvillkoren som gäller el tryggar konsumentens ställning vid ändringar i avtalet både i stabila situationer och i omvälvande situationer på energimarknaden.”

konsumentombudsman Katri Väänänen

”Det ligger i både konsumentens och elbolagets intresse att spelreglerna är tydliga. Vi anser att det är viktigt att främja e-tjänster även inom energibranschen, och när de främjas måste vi ta väl hand om konsumenternas rättigheter.”

verkställande direktör för Finsk Energiindustri rf.  Jukka Leskelä

Elbolagen ska på förhand informera sina kunder om ibruktagandet av och tidtabellen för villkoren

De uppdaterade standardavtalsvillkoren ersätter tidigare motsvarande avtalsvillkor. Elbolagen ska minst en månad innan ändringarna träder i kraft underrätta sina konsumentkunder om ändrade standardavtalsvillkor i avtal som gäller tills vidare.

PDe uppdaterade nättjänstvillkoren (NTV) träder i kraft för 69 bolag i enlighet med Energimyndighetens beslut den 1 december 2024. Tidpunkten för ibruktagandet av elförsäljningsvillkoren (EFV) och elleveransvillkoren (ELV) varierar mellan bolagen. Elbolagen ska alltid meddela sina egna kunder om när de nya avtalsvillkoren träder i kraft. Största delen av de detaljförsäljare av el som svarade på Finsk Energiindustrin rf:s enkät kommer att ta i bruk de uppdaterade standardavtalsvillkoren under senhösten eller vid årsskiftet.

Avtalsvillkoren för tidsbundna avtal kan dock endast i undantagsfall ändras under en tidsbunden avtalsperiod. Standardvillkoren som uppdaterats i de tidsbundna avtalen träder i kraft när kundens tidsbundna avtal upphör och kunden ingår ett nytt avtal med elbolaget.

Läs mer

Avtalsvillkor