Finnair avvisar ersättningskrav som försenade utan giltig grund – konsumentombudsmannen söker förbud hos marknadsdomstolen

Konsumentombudsmannen kräver att marknadsdomstolen förbjuder Finnair Oyj med vite på 300 000 euro att avvisa passagerarnas ersättningskrav på grund av att passagerarna inte har framfört sina krav inom två månader från flygdatumet. Detta är den första grupptalan som konsumentombudsmannen för till marknadsdomstolen.

Flygresenärers minimirättigheter i vissa felsituationer har fastställts i EU:s förordning. En passagerare kan ha rätt till en fast euroersättning, till exempel på grund av en flygförsening.

I förordningen definieras dock inte inom vilken tidsram en flygresenär måste framföra ett ersättningskrav till flygoperatören. Detta definieras därför i varje medlemsstats nationella lagstiftning. I den finska lagstiftningen finns det ändå inga bestämmelser om tidsfrister som måste följas för att passageraren ska behålla rätten till ersättning.

Finnair kräver att konsumenterna framställer ersättningskrav inom rimlig tid, vilket enligt Finnairs uppfattning är två månader. Enligt Finnair handlar det om en skyldighet som åläggs konsumenten enligt finsk lag. Konsumentombudsmannen har dock inte kunnat få en mer exakt förklaring från Finnair om vilken lag påståendet grundar sig på.

Enligt konsumentombudsmannen avvisar Finnair konsumenternas ersättningskrav på oklara grunder genom att hänvisa till nationell lagstiftning, konsumentskyddslagen eller högsta domstolens avgöranden. Trots Finnairs påståenden finns det ingen grund i lagen att avvisa krav på grund av att tvåmånadersfristen har överskridits.

”Den avvisningspraxis som Finnairs kundtjänst tillämpar är ett exempel på hur en ekonomiskt och informationsmässigt starkare näringsidkare ensidigt försöker diktera, utan laglig grund, under vilka villkor konsumenten har rätt till ersättning.”

Konsumentombudsman Katri Väänänen

Grupptalan avbryter fordringens preskription

Konsumentombudsmannen begär marknadsdomstolen att förbjuda Finnairs avtalsvillkorspraxis, eftersom den strider mot konsumentskyddslagen. Detta är första gången som konsumentombudsmannen tar ärendet till marknadsdomstolen som en grupptalan. Grupptalan har varit möjlig att använda sedan sommaren 2023.

Till skillnad från en vanlig förbudstalan avbryter inledandet av en grupptalan i marknadsdomstolen preskriptionen av den aktuella fordringen. Konsumentombudsmannen har i sin talan definierat vilken konsumentgrupp ärendet gäller.

Genom att avbryta fordringens preskription vill man säkerställa att dessa konsumenter inte hindras från att kräva ersättning i allmän domstol på grund av att preskriptionstiderna skulle ha löpt ut under marknadsdomstolens handläggning av ärendet.