Högsta domstolen har gett ett förhandsavgörande om flygbolagets ersättningsskyldighet om bolaget nekar passageraren ombordstigning.
En passagerare som bokat plats på ett Finnair-flyg nekades stiga ombord eftersom planet tog ombord passagerare vars flyg tidigare blivit inställt på grund av en strejk. Finnair betalade ingen ersättning till passageraren.
Konsumenttvistenämnden rekommenderade att Finnair betalar kunden 400 euro i kompensation. Eftersom Finnair inte följde nämndens rekommendation, bistod konsumentombudsmannen passageraren för att avgöra ersättningsfrågan. Helsingfors tingsrätt förkastade passagerarens talan, men Helsingfors hovrätt dömde Finnair att betala ersättning till passageraren.
Konsumentombudsmannen överklagade hovrättens dom hos högsta domstolen. Eftersom det är fråga om tolkning av Europaparlamentets och -rådets förordning, bad högsta domstolen Europeiska unionens domstol om ett förhandsavgörande i ärendet.
Enligt förhandsavgörandet av Europeiska unionens domstol ska Finnair i detta fall betala passageraren en standardersättning. Högsta domstolens beslut följde EU-domstolens beslut.