HFD höll fast vid påföljdsavgiften på 300 000 euro som marknadsdomstolen påfört Maskun Kalustetalo

Högsta förvaltningsdomstolen ändrade inte marknadsdomstolens beslut om att Maskun Kalustetalo Oy:s långvariga reamarknadsföring av soffor har varit vilseledande marknadsföring i strid med konsumentskyddslagen. Marknadsföringen har fördunklat konsumenternas uppfattning om den normala prisnivån på sofforna i Maskun Kalustetalo och därmed den verkliga förmånen med rabatten. Maskun Kalustetalo påfördes en påföljdsavgift på 300 000 euro till staten.

Konsumentombudsmannen föreslog i juli 2022 att marknadsdomstolen påför Maskun Kalustetalo en påföljdsavgift på en miljon euro för vilseledande reamarknadsföring. Enligt konsumentombudsmannens utredning marknadsför Maskun Kalustetalo soffor till ett nedsatt pris med upprepade rabatt- och erbjudandekampanjer. Sofforna såldes betydligt oftare till nedsatt pris än till normalpris. Hänvisningarna till normalpris i marknadsföringen gav konsumenterna en vilseledande bild av förmånen med rabatten.

I augusti 2023 påförde marknadsdomstolen Maskun Kalustetalo en påföljdsavgift på 300 000 euro för vilseledande marknadsföring som strider mot konsumentskyddslagen. Både konsumentombudsmannen och Maskun Kalustetalo överklagade beslutet hos högsta förvaltningsdomstolen. Maskun Kalustetalo krävde att marknadsdomstolens beslut skulle upphävas eller åtminstone att påföljdsavgiften skulle sänkas samt att rättegångskostnaderna skulle ersättas. Konsumentombudsmannen krävde å sin sida att den påförda påföljdsavgiften skulle höjas. Högsta förvaltningsdomstolen avslog besvären och ändrade inte slutsatsen av marknadsdomstolens beslut.

Högsta förvaltningsdomstolen ansåg på samma sätt som marknadsdomstolen att Maskun Kalustetalos förfarande vid genomförandet av marknadsföringen åtminstone hade varit vårdslöst och att det fanns tillräckliga grunder för att påföra påföljdsavgift. Högsta förvaltningsdomstolen ansåg dock att det inte fanns skäl att höja den påföljdsavgift som marknadsdomstolen påfört Maskun Kalustetalo.

”Även om påföljdsavgiftens storlek förblev oförändrad, är vi nöjda med hur högsta förvaltningsdomstolen motiverade beslutet i ärendet. I beslutet identifieras de olägenheter som uppsåtliga brott mot konsumentskyddslagen orsakar konsumenterna.”

Konsumentombudsman Katri Väänänen

Sedan juli 2020 har Konsumentombudsmannen haft möjlighet att framställa för marknadsdomstolen att den påför en påföljdsavgift till en näringsidkare som uppsåtligen eller av oaktsamhet försummar eller bryter mot konsumenternas centrala rättigheter. Konsumentombudsmannen utövade denna rätt nu för första gången. Påföljdsavgiften betalas till staten och Rättsregistercentralen sköter verkställigheten av den.