KKV:s undersökning: inom telefonförsäljning följs lagen dåligt

Enligt Konkurrens- och konsumentverkets (KKV) undersökning följs den nya lagstiftningen om telefonförsäljning dåligt. Endast cirka hälften av dem som beställde via telefonförsäljning hade fått ett skriftligt anbud efter samtalet på det sätt som lagen förutsätter. Undersökningen visar att god försäljningssed är kopplad till konsumenternas intresse att beställa via telefonförsäljning.

Lagen ändrades 2023 så att säljaren ska lämna konsumenten ett skriftligt anbud efter försäljningssamtalet. Avtalet uppstår först efter samtalet när konsumenten har godkänt det skriftliga anbudet som företaget skickat. Syftet med det skriftliga anbudet och konsumentens bekräftelse är att ge konsumenten betänketid för att besluta om att ingå avtalet.

KKV upprepade en undersökning som genomfördes för fem år sedan om konsumenternas erfarenheter av telefonförsäljning. Enkätundersökningen besvarades av 2 072 finländare.

Den nya regleringen av telefonförsäljningen verkar fungera när lagen följs. Nu är problemet att företagen följer lagen dåligt.

ledande sakkunnig Mika Saastamoinen

Oklarheter i telefonförsäljningsbeställningar för över hälften av konsumenterna

Över hälften av konsumenterna hade upplevt problem eller oklarheter i sin senaste telefonförsäljningsbeställning. De som hade upplevt problem oftare än andra hade beställt naturprodukter, kosttillskott och vitaminer.

Konsumenterna har stött på situationer där man har börjat leverera varan eller tjänsten även om konsumenten inte själv anser sig ha gjort beställningen. Enligt undersökningen har antalet situationer av den här typen fördubblats. För fem år sedan var 10 procent av de leveranser som respondenterna fick, sådana där konsumenten inte själv hade gjort beställningen, nu var andelen 22 procent.

Problem i telefonförsäljningssituationer plågar särskilt unga

Enligt undersökningen är oklarheter i telefonförsäljningssituationer vanligast i den yngsta åldersgruppen, dvs. bland 18–24-åringar. Upp till 90 procent av de unga uppgav att de stött på oklarheter i den senaste telefonförsäljningssituationen. Det vanligaste problemet som de unga upplevde var att en beställning som de uppfattade vara tidsbunden eller av engångskaraktär i själva verket var fortlöpande. Hos de unga hade produkten eller tjänsten också oftare än hos andra börjat levereras utan att de unga ansåg sig ha beställt något.

På basis av materialet är det inte möjligt att göra entydiga starka tolkningar av varför unga skiljer sig så tydligt från de andra åldersgrupperna. De problem som de unga upplever verkar dock i huvudsak gälla avtalstekniska omständigheter, vilket väcker oro över om de ungas kompetens är mer bristfällig än andra gruppers.

ekonom Anni Väättänen

Saklig försäljningspraxis är kopplad till intresset att beställa via telefonförsäljning

Enligt undersökningen är konsumenternas inställning till telefonförsäljning fortfarande mycket negativ trots lagändringen. Telefonförsäljning upplevs till och med som mer påtryckande än tidigare.

Hur sakligt och lagenligt försäljarens agerande i telefonen är, verkar ha samband med konsumentens vilja att beställa.

Köp uppstår oftare när säljaren genast i början berättar om samtalets kommersiella syfte och tydligt ger väsentlig information om produkten och inte pratar om oväsentligheter. Ett skriftligt anbud som getts konsumenten på det sätt som avses i lagen verkar minska riskerna för problem och oklarheter i anslutning till beställningen.

ledande sakkunnig Katja Järvelä

Konsumentombudsmannen övervakar marknadsföring och telefonförsäljning som försäljningssätt samt ger företagen anvisningar om skyldigheter i anslutning till telefonförsäljning.

Mer om ämnet

Mika Saastamoinen

Ledande sakkunnig

Katja Järvelä

Ledande sakkunnig

Anni Väättänen

Ekonom