Konsumenter får ofta gissa sig till priset på veterinärtjänster – konsumentombudsmannen har utarbetat anvisningar för företagen

Konsumentombudsmannen har utarbetat anvisningar som hjälper veterinärföretagen att korrigera brister i deras nättidsbokning. Priset på tjänsten anges ofta inte vid bokning, trots att det är en av de viktigaste uppgifterna som påverkar konsumentens beslutsfattande.

Konkurrens- och konsumentverket (KKV) rapporterade nyligen om sin utredning, enligt vilken koncentrationen på veterinärmarknaden har lett till högre priser. Under utredningen noterades också att de flesta företag uppger priserna på sina tjänster på ett bristfälligt sätt.

Av de 122 företag som svarade på KKV:s enkät har nästan 80 % nättidsbokning. Mindre än 10 av de svarande företagen anger tjänstens pris i samma vy där bokningen görs.

I samband med undersökningen upptäcktes också att en del av företagen spjälker upp priset på ett vilseledande sätt. Detta innebär att tjänsten delas upp i separat prissatta delar, även om konsumenten måste köpa alla för att få tjänsten.

"Om till exempel en operation på ett djur kräver narkos, kan priset på narkosen inte skiljas från själva ingreppet, som om det vore frivilligt att ta det. Konsumenten har rätt att veta så exakt som möjligt vad hela tjänsten kommer att kosta."

Gruppchef Kristiina Vainio

Tjänstens pris måste anges i bokningsvyn

När en konsument bokar en veterinärtjänst, bör hen få tydlig information om priset och vad det inkluderar. Priset kan inte endast anges i en separat prislista, utan det måste framgå i bokningsvyn och vid rätt tidpunkt i bokningsprocessen, innan bokningen bekräftas. Om det inte är möjligt att ange det slutliga priset för tjänsten, måste grunderna för prissättningen anges, till exempel timpriset.

I samband med utredningen av veterinärföretag gavs företagen anvisningar om prisangivelser och nu har anvisningarna också publicerats på nätet.

"Företagen har nu enkelt att förbättra sitt tillvägagångssätt. Otydliga praxis för prissättning försvårar jämförbarheten av tjänster och försvagar priskonkurrensen."

Gruppchef Kristiina Vainio

År 2023 noterade konsumentombudsmannen liknande problem med privata hälsovårdsföretags prisangivelser och utarbetade också anvisningar för dessa företag för att följa lagen.