Resultaten från en europeisk tillsynskampanj visade att konsumenter i nätbutiker för begagnade varor inte fick tillräcklig information om den lagstadgade ångerrätten och säljarens ansvar för fel. Det förekom även olagliga miljöpåståenden i nätbutikerna. Konsumentombudsmannen uppmanar nätbutiker som säljer begagnade varor att ge den förhandsinformation som lagen kräver och att följa reglerna för miljömarknadsföring.
EU:s konsumentmyndigheter genomförde i slutet av 2024 en gemensam tillsynskampanj där 350 nätbutiker för begagnade varor granskades. I Finland granskade konsumentombudsmannen fyra nätbutiker som sålde begagnade kläder och skor samt fyra som sålde begagnade mobiltelefoner under perioden 15.10–15.11.2024.
Samma regler gäller för nätbutiker för begagnade varor som för andra nätbutiker
I en nätbutik ska konsumenten innan köpet görs få tydlig förhandsinformation, såsom produktens centrala egenskaper och pris, kontaktuppgifter till kundtjänst, information om säljarens ansvar för fel samt information om ångerrätt och retur.
Konsumentombudsmannen fann brister i villkoren för ångerrätt i nätbutiker som sålde begagnade kläder och skor. Villkoren var till exempel inte tillräckligt lättillgängliga eller så var ångerrätten olagligt begränsad. Det fanns även behov av förbättringar i informationen om ansvar för fel. EU-kommissionen meddelade om liknande brister som upptäcktes under tillsynskampanjen i nätbutiker för begagnade varor i andra länder.
Konsumentombudsmannen noterade också att avtalsvillkoren kunde delas upp i flera delar, vilket försvårade läsningen och godkännandet av dem. Konsumenten ska ha möjlighet att ta del av avtalsvillkoren innan beställningen, till exempel som en del av köpprocessen i nätbutiken. Detta kan säkerställas genom att det finns en tydlig länk till avtalsvillkoren i nätbutiken och en ruta som konsumenten måste kryssa i innan beställningen kan fortsätta.
I nätbutiker som sålde begagnade mobiltelefoner upptäcktes brister i miljömarknadsföringen. Enligt konsumentombudsmannens observationer var miljöpåståendena ofta vaga och tvetydiga, och det presenterades inte tillräckligt med bevis för dem.
I marknadsföringen får man inte ge falsk eller vilseledande information, och väsentlig information får inte utelämnas. Konsumentombudsmannen påminner nätbutiker om att detta även gäller miljöpåståenden. Försäljning av begagnade varor kopplas ofta till tanken om miljövänlighet, så presentationen av miljöpåståenden kräver särskild noggrannhet.
"Köp av begagnade varor på nätet blir allt vanligare. Spelreglerna är desamma som för annan nätförsäljning: konsumenterna ska få tydlig information om ångerrätt och ansvar för fel, och miljöpåståendena får inte vara vilseledande.”
Information och vägledning till företag om nätbutikens informationsskyldighet och miljömarknadsföring
På Konkurrens- och konsumentverkets webbplats finns information för företag om den information som ska ges till konsumenter och hur den ska presenteras i nätbutiker. Konsumentombudsmannens riktlinjer för miljömarknadsföring och vägledning till företag (på finska) ger information om hur lagens bestämmelser ska tillämpas i praktiken. Företag kan fördjupa sin kunskap om nätbutikens informationsskyldighet (på finska) och miljömarknadsföring (på finska) genom gratis kurser på lärplattformen KKV Kampus.