Konsumentombudsmannen ansöker hos marknadsdomstolen om ett förhandsavgörande om hur mycket kostnader konsumenten högst får orsakas för uppringning när hen per telefon kontaktar företaget i ett ärende som gäller ett avtal som ingåtts tidigare befintligt avtal eller ett tidigare köp. Enligt konsumentombudsmannen förutsätter EU-regleringen att samtalet i anslutning till ett avtal som ingåtts tidigare inte medför extra kostnader jämfört med de kostnader som konsumenten orsakas av samtal till ett normalt telefonnummer.
I det ärende som hänskjutits till marknadsdomstolen är det fråga om tolkningen av en nationell bestämmelse som föreskriver om prissättningen av samtal som gäller ingångna avtal om konsumtionsnyttigheter. Konsumentombudsmannen anser att den nationella bestämmelsen i första hand ska tolkas på det sätt som avses i unionsrätten.
Syftet med regleringen är att trygga konsumentens möjlighet att utöva sina lagstadgade rättigheter effektivt och till normala kostnader. Ett samtal som gäller ett avtal ska inte medföra extra kostnader jämfört med de kostnader som konsumenten orsakas av ett samtal till ett normalt telefonnummer, till exempel för att ringa upp en vän.
”Telefonen är för många en viktig kanal för att sköta ärenden som gäller avtal med ett företag. Med tanke på konsumenternas rättigheter är det viktigt att till exempel fel på vara kan utredas genom att ringa företaget utan att det medför extra kostnader för konsumenten.”
Företagsnummer medför extra kostnader om konsumenten försöker uträtta ett ärende som rör ett redan ingånget avtal per telefon
Företagen använder allmänt i sin kundservice nationella abonnentnummer, dvs. så kallade företagsnummer. Detta innebär vanligtvis att konsumenten orsakas extra kostnader jämfört med de kostnader som ett samtal till ett normalt telefonnummer skulle orsaka konsumenten. Att ringa till företagsnummer ingår till exempel i allmänhet inte i samtalspaketen för mobilabonnemang.
Konsumentombudsmannen anser att den nationella bestämmelsen ska tolkas med beaktande av unionsrätten så att ett samtal som rör avtal högst får medföra normala kostnader som konsumenten skulle orsakas av att ringa till ett normalt telefonnummer.
Redan 2018 tog konsumentombudsmannen initiativ till att ändra bestämmelserna om samtal rörande avtal så att man genom lag kan ingripa i företagsnumrens höga prissättning. Initiativet gick dock inte framåt. Lagen ändrades 2020, men de bekymmer som konsumentombudsmannen framförde beaktades inte heller då i tillräcklig grad.
Konsumentombudsmannen anser således att det är viktigt att nu få ett domstolsavgörande i ärendet. Ansökan gäller Telia Finland Abp.
Mer om ämnet
Erbjudande av telefonnummer mot tilläggsavgift i kundrelationer (på finska)
Konsumentombudsmannen: Lagstiftningen om priset på telefontjänster måste förnyas
KKV: Lakiesitys ei riittävästi turvaa kuluttajien oikeuksia puhelinasioinnissa (på finska)