Många konsumenter har kontaktat konkurrens- och konsumentverket (KKV) angående Lux Beds from North Oy. Företaget har inte levererat de sängar som konsumenterna har beställt och har inte heller återbetalat de pengar som betalats i förskott efter att man avbrutit försenade leveranser. Konsumentombudsmannen begär att polisen utreder om personerna som verkat inom företaget har tagit emot förskottsbetalningar från konsumenter utan avsikt att leverera de beställda sängarna.
Konsumentombudsmannen och KKV:s konsumentrådgivning har sedan våren 2023 fått över 130 anmälningar från konsumenter om sängföretaget Lux Beds from North Oy. Enligt anmälningarna har leveranserna av sängarna som beställts från Lux Beds försenats avsevärt från det överenskomna, och trots upprepade löften har konsumenterna inte fått sina sängar efter flera månaders väntan.
I flera fall har konsumenten i förväg helt eller delvis betalat för en säng som är värd tusentals euro. När konsumenterna har meddelat att de vill avbryta det försenade köpet har Lux Beds inte återbetalat konsumenternas förskottsbetalningar. Våren 2024 varnade KKV konsumenterna för sängföretaget Lux Beds och uppmanade dem att noggrant överväga att göra affärer med företaget.
"Ju större köp, desto större är riskerna med att betala i förväg. Det lönar sig att noggrant överväga att betala i förskott och även undersöka företagets bakgrund genom att söka andras erfarenheter på internet."
Konsumentombudsmannen begär att polisen utreder om Lux Beds ledning, anställda eller andra personer som verkat inom företaget har tagit emot förskottsbetalningar från konsumenter utan avsikt att leverera de beställda varorna eller återbetala de förskottsbetalningar som gjorts, och därigenom orsakat ekonomisk skada för konsumenterna samt förfarit på ett sätt som uppfyller brottsrekvisiten.
Bakgrunden till begäran om utredning omfattar en helhet av flera olika aktörer
Konsumentombudsmannen anser att verksamheten hos Lux Beds och de personer som verkat inom företaget ska granskas som en helhet, där man även beaktar verksamheten hos personerna bakom även två andra företag inom sängbranschen. Lux Beds nuvarande verkställande direktör och styrelsemedlem är också styrelsemedlem i Vita Talalay Finland Oy som försattes i konkurs i juli 2024 och som har fungerat som underleverantör för Lux Beds. Konsumentombudsmannen begär att polisen utreder om personerna som verkat inom Lux Beds kände till Vita Talalay Finlands ekonomiska svårigheter och hur detta har påverkat sängleveranserna.
Konsumentombudsmannen har redan tidigare utrett lagstridigheten i en liknande verksamhet vid Sisuste Peltoniemi Oy som genomgår en företagssanering, där Lux Beds nuvarande verkställande direktör och styrelsemedlem har motsvarande roller. Sedan år 2020 har KKV fått över 700 konsumentanmälningar om Sisuste Peltoniemi, varav de flesta rör uteblivna sängleveranser och återbetalningar av förskottsbetalningar.
Lux Beds har åtminstone i Juli 2024 fortfarande marknadsfört och sålt produkter på sina webbplatser luxbeds.fi och nothingbeds.fi. Enligt informationen på webbplatserna om betalningsmetoder har Lux Beds också fortsatt att ta emot förskottsbetalningar.
Mer om ämnet
- Meddelande 26.3.2024: Konsumenter har problem med Lux Beds som säljer sängar – anvisningar till konsumenter Öppnas i nytt fönster
- Meddelande 11.6.2024: Att betala inköp i förskott kan vara riskabelt Öppnas i nytt fönster
- Meddelande 27.9.2022: Möbelbutik Sisuste Peltoniemis kunder i svårigheter – tänk igenom före du beställer Öppnas i nytt fönster