Konsumentombudsmannen följde sommaren och hösten 2023 upp hur Partioaitta Oy, Scandinavian Outdoor Oy, Finsoffat Oy och Vepsäläinen Oy angav det lägsta priset under de senaste 30 dagarna som föregick prissänkningen i sin marknadsföring på nätet. På företagens webbplatser observerades brister som företagen har lovat korrigera.
Konsumentombudsmannen upptäckte att de lägsta prisen under de senaste 30 dagarna som angavs på företagens webbplatser i verkligheten inte stämde. Dessutom angavs det lägsta priset under de senaste 30 dagarna i samband med andra jämförelsepriser även i sådana reklamer där det enligt företagets redogörelse inte var fråga om en prissänkning.
Enligt sina redogörelser till konsumentombudsmannen var företagen inom möbel- och sportutrustningsbranschen medvetna om lagändringarna. Företagen förklarade bristerna i marknadsföringen med att deras datasystem var ofullbordade eller bristfälliga, även om det redan hade gått flera månader sedan lagändringen.
”Företaget ansvarar för att säkerställa att de tekniska system som företaget använder i marknadsföringen och som eventuellt skaffats från en annan tjänsteleverantör gör det möjligt att iaktta konsumentskyddslagen. Företaget kan i regel inte undvika sitt ansvar genom att åberopa ett fel i sitt tekniska system.”
Konsumentombudsmannen anvisade företagen i att man vid reamarknadsföring också ska ange det lägsta pris med vilket varan har marknadsförts under de senaste 30 dagarna som föregick prissänkningen. Dessutom påminde konsumentombudsmannen om att den bild eller det allmänna intryck som reklamen ger konsumenten ska motsvara verkligheten och att den inte får vara vilseledande.
Till exempel på webbplatsernas outlet-avdelningar ska företagen säkerställa att marknadsföringen inte ger en vilseledande bild av att det är fråga om en rea om produkten inte tidigare har sålts till ett högre pris på försäljningsstället.
Partioaitta, Scandinavian Outdoor, Finsoffat och Vepsäläinen meddelade att de korrigerar sin marknadsföring på det sätt som konsumentombudsmannen förutsätter.
Konsumentombudsmannen har tidigare varit tvungen att ingripa i marknadsföring som strider mot konsumentskyddslagen inom möbel- och sportutrustningsbranschen. År 2017 utfärdade konsumentombudsmannen förbud mot vilseledande reamarknadsföring till Partioaitta, Scandinavian Outdoor, Finsoffat och Vepsäläinen.
Läs mer
Kuluttaja-asiamiehen ratkaisu 30.1.2024, Vepsäläinen Oy: 30 päivän alimman hinnan ilmoittaminen
Kuluttaja-asiamiehen ratkaisu 11.4.2024, Partioaitta Oy: 30 päivän alimman hinnan ilmoittaminen
Kuluttaja-asiamiehen ratkaisu 13.5.2024, Scandinavian Outdoor Oy: harhaanjohtava alennusilmoittelu
Kuluttaja-asiamiehen ratkaisu 28.3.2024, Finsoffat Oy: harhaanjohtava alennusilmoittelu