Konsumentombudsmannen ingrep i Ropos indrivning – Indrivningsbreven skickades för ofta, betalningstiden var för kort

Konsumentombudsmannen fäste uppmärksamhet vid de brister som konsumenterna lyft fram angående indrivningsbyrån Ropo Suomi Oy:s indrivning av konsumentfordringar. Bristerna gällde särskilt hur ofta indrivningsbreven skickades och hur lång betalningstid konsumenten hade. Ropo förband sig att ändra sitt förfarande på det sätt som konsumentombudsmannen föreslog så att det alltid blir minst 14 dagar mellan att indrivningsbreven skickas. Ropo förband sig dessutom till att gäldenären i fortsättningen har en tio dagars betalnings- och anmärkningstid som räknas från mottagandet av indrivningsbrevet.  

Det blev inte minst 14 dagar mellan Ropos indrivningsbrev, vilket krävs enligt indrivningslagen, utan Ropo skickade betalningskrav till konsumenterna den 14:e dagen efter föregående avgiftsbelagda anmärkning.

Enligt indrivningslagen får indrivningskostnader krävas för en ny betalningspåminnelse eller ett nytt betalningskrav endast om det har gått minst 14 dagar sedan den föregående fakturan, betalningspåminnelsen eller betalningskravet skickades. I indrivningslagen finns inga närmare bestämmelser om hur tidsfristen på 14 dagar ska räknas.

Konsumentombudsmannen ansåg att minimitidsgränserna ska tolkas så att dagen då brevet skickades inte räknas in i minimitidsgränserna och att det alltid finns minst 14 dagar mellan indrivningsåtgärderna. Företaget får inte skicka ett avgiftsbelagt indrivningsbrev till gäldenären den 14:e dagen efter att det föregående indrivningsbrevet skickats eller den 14:e dagen efter att fordran förfallit till betalning eller förfallodagen. Enligt konsumentombudsmannens tolkning avses med sändning den tidpunkt då brevet enligt villkoren för det använda leveranssättet har tagits emot för transport eller leverans till gäldenären.

Konsumentombudsmannen bedömer att Ropo har handlat i strid med god indrivningssed och de minimitidsgränser som föreskrivs i indrivningslagen. Dessutom ansåg konsumentombudsmannen att Ropo handlade i strid med god indrivningssed när byrån inte reserverade tillräckligt med tid för konsumenten att betala, göra utredningar och framföra anmärkningar. Gäldenären ska ha en betalnings- och anmärkningstid på minst tio dagar som räknas från det att gäldenären enligt villkoren för det använda leveranssättet senast tar emot indrivningsbrevet.

”Även om indrivningsbolaget följer de minimitidsgränser som föreskrivs i indrivningslagen kan indrivningen ändå strida mot god indrivningssed, om gäldenären efter att ha tagit emot indrivningsbrevet i verkligheten inte har tillräckligt med tid för att betala och framföra anmärkningar.”

Konsumentombudsman Katri Väänänen

Ropo förband sig att ändra sitt förfarande på det sätt som konsumentombudsmannen förutsatte.

Mer om ämnet:

Konsumentombudsmannens avgörande 21.10.2024: Sändningsintervall för indrivningsbrev och betalningstid som reserverats för konsumenten (på finska)