Konsumentombudsmannen ingrep i Tallink Siljas vilseledande prissättning – det totala priset måste inkludera alla obligatoriska avgifter

Tallink Silja Oy informerade inte i tid om det totala priset för kryssningar och ruttfärder på sin webbplats vid bokning, utan de obligatoriska bränsle- och utsläppstilläggen klarnade för kunderna först senare. Enligt konsumentskyddslagen måste företag alltid ange det totala priset i sin prisannonsering, vilket inkluderar alla kostnader som är kända och beräknade i förväg. För konsumenten är priset viktig information som påverkar köpbeslutet.

Konsumentombudsmannen uppmärksammade våren 2024 hur tilläggsavgifterna anges i bokningsprocessen för kryssningar och ruttfärder på Tallink Siljas webbplats. I webbplatsens priskalender visades priset för en passagerares resa utan de obligatoriska bränsle- och utsläppstilläggen. Uppgiften om obligatoriska tilläggsavgifter blev synlig för konsumenten först när konsumenten hade valt en viss avgång från priskalendern.

Företaget är enligt konsumentskyddslagen skyldigt att alltid ange det totala priset för varan i sin marknadsföring. Priset måste inkludera alla kostnader som kan beräknas i förväg och är kända, och som konsumenten inte kan undvika att betala. Det totala priset är också enligt konsumentskyddslagen väsentlig information som konsumenten behöver för att fatta ett köpbeslut, och därför måste prisinformationen ges i tid. Till exempel när ett företag ger prisinformation om en kryssning eller ruttfärd i sin priskalender, måste det angivna priset inkludera alla obligatoriska avgifter.

Om kostnaderna som läggs till det totala priset för bokningen meddelas först senare i köpprocessen, handlar det om så kallad prisuppdelning, vilket kan vilseleda konsumenten om de totala kostnaderna för ruttfärden eller kryssningen.

”Priset är en central faktor för konsumenten när man fattar ett köpbeslut. Det pris som anges i marknadsföringen kan inte delas upp så att det totala priset som inkluderar alla nödvändiga kostnader avslöjas först i slutet av köpprocessen.”

konsumentombudsman Katri Väänänen

Konsumentombudsmannen bedömde att Tallink Siljas sätt att ange pris i priskalendern som inte inkluderade alla obligatoriska kostnader som ingår i det totala priset för en kryssning eller ruttfärd var i strid med konsumentskyddslagen. Konsumentombudsmannen krävde att Tallink Silja skulle förbinda sig att inte i framtiden marknadsföra eller ange i priskalendern ett pris för en ruttfärd och kryssning som inte inkluderar alla kostnader som är kända i förväg och som konsumenten nödvändigtvis måste betala, såsom utsläpps- och bränsletillägg.

Tallink Silja har ändrat sitt sätt att ange priser i bokningsprocessen för sina kryssningar och ruttfärder på det sätt som konsumentombudsmannen krävde.

Läs mer:

Konsumentombudsmannens beslut 14.1.2025: Angivande av tilläggsavgifter i bokningsprocessen för kryssningar och ruttfärder (på finska)