Konsumentombudsmannen kräver skärpning av reamärkningar – 30 dagars regeln kringgås fortfarande två år efter att lagen trätt i kraft

Många företag meddelar fortfarande inte tydligt i reaförsäljningen vad varornas lägsta pris har varit under 30 dagar före rabatten. Konsumentombudsmannen påminner företagen om att brister i rea-angivelserna måste åtgärdas senast nu, eftersom de nya reglerna har varit i kraft i två år.

Konsumentombudsmannen får kontinuerligt meddelanden från konsumenter om rabattmarknadsföring där det lägsta priset under 30 dagar inte meddelas alls eller det meddelas otydligt. I vissa fall stämmer det angivna lägsta priset inte eller rabatten har beräknats från det normala priset, inte från det lägsta priset under de föregående 30 dagarna.

Konsumentombudsmannen har redan ingripit i vissa företags brister i angivandet av det lägsta priset under 30 dagar och kommer snart att skicka påminnelsebrev till en del företag. Konsumentombudsmannen fortsätter att övervaka marknaden och ingriper i problem vid behov. En ny onlinekurs och mer detaljerade riktlinjer från konsumentombudsmannen har publicerats till stöd för företagen.

"Om ett företag ännu inte har satt sina rabattmärkningar i skick, måste det åtgärdas omedelbart. Företag har en skyldighet att känna till den lagstiftning som gäller dem och att följa den. Efter två år kan man inte längre hänvisa till okunskap eller tekniska utmaningar."

konsumentombudsman Katri Väänänen

Otydliga rabatter tär på konsumenternas förtroende

Från och med början av 2023 har det i rabattmarknadsföring krävts att säljaren meddelar det lägsta priset som varan har sålts för under 30 dagar före prissänkningen. Det lägsta priset måste anges så väl i tryckta och onlineannonser som i TV- och radioannonser. Det lägsta priset är viktig information för konsumenten och det måste presenteras tydligt och begripligt.

"Om ett företag medvetet förvränger rabattprisets förmånlighet, är det inte bara olagligt, utan också ett säkert sätt att försvaga konsumenternas förtroende. Tydliga reamärkningar är till fördel för både företag och konsumenter."

konsumentombudsman Katri Väänänen

Om du som konsument märker brister i rea-marknadsföringen, lönar det sig att ge feedback direkt till företaget. Det är ofta det mest effektiva sättet att förbättra företagets praxis, eftersom ett ansvarsfullt företag lyssnar på sina kunder. Vem som helst kan också ge konsumentombudsmannen ett tips om vilseledande marknadsföring.

Uppdaterade riktlinjer och webbkurs till företagens hjälp

Konsumentombudsmannens riktlinjer Uttryck för rabatter och förmånligheter i marknadsföringen fungerar som ett stöd för företag i att följa lagen. I riktlinjerna har det klargjorts med exempelbilder hur det lägsta priset och det normala priset kan presenteras. Riktlinjerna har uppdaterats i augusti 2024 och i början av 2025. Uppdateringarna baseras bland annat på praxis som uppkommit i konsumentombudsmannens tillsynsarbete och på EU-domstolens beslut.

Råd om rabattmarknadsföring kan också fås från webbkursen Tavaroita koskeva hinnanalennusilmoitus som nyligen publicerats på KKV Kampus på finska.