Norwegian har erbjudit sina kunder flygpoäng eller så kallade cash points i stället för att betala tillbaka pengar. Konsumentombudsmannen påminner om att det på grund av Norwegians nuvarande situation lönar sig att kräva återbetalning i pengar.
Konsumentombudsmannen är bekymrad över att flygbolaget Norwegian erbjuder konsumenterna flygpoäng, så kallade cash points, som ett alternativ till återbetalning när bolaget ställer in flyg. Enligt nuvarande uppgifter ställer bolaget in nästan alla sina flyg i minst ett år framåt, även om bolagets verksamhet skulle fortsätta. Norwegian som har hamnat i ekonomiska svårigheter håller bolagsstämma måndagen den 4 maj 2020. Då avgörs det om flygbolaget kan få skuldsanering för att undvika konkurs.
– Nu är det inte rätt tillfälle att ta emot cash points som Norwegian erbjuder, eftersom det är osäkert om flygningarna kommer att genomföras. Enligt Norwegians hittillsvarande villkor har poängen dessutom bara varit giltiga i ett år från beviljandet. Det lönar sig alltså att kräva återbetalning i pengar. Det är också bra att vänta med att göra nya bokningar och med att flytta fram flygresor. I stället för att själv avboka ett flyg är det bättre att vänta på att flygbolaget ställer in det, betonar konsumentombudsmannen Katri Väänänen.
Konsumentombudsmannen påminner om att konsumenterna enligt lag alltid har rätt att få återbetalning i pengar när flygbolaget ställer in ett flyg. Om du har betalat resan med kreditkort eller kredit som erbjudits för betalning av flyget kan du ansöka om återbetalning av pengarna hos kreditgivaren i enlighet med konsumentskyddslagen. Kreditbolaget har gemensamt ansvar för återbetalningen och kan inte kräva att konsumenten först ska vända sig till flygbolaget.
– Om flygbolaget går i konkurs kan en konsument som tagit emot ett presentkort förlora sin rätt att kräva tillbaka pengarna från kreditkortsbolagen.
Konsumentombudsmannen följer Norwegians situation intensivt och berättar mer så fort det finns mer information att få.
Begäran om utredning till Norwegian – konsumentens rättigheter ska tryggas även i krissituationer
Konsumentombudsmannen har också varit bekymrad över kundkommunikationen i anslutning till Norwegians avbokningspraxis. Enligt konsumentombudsmannens observationer har Norwegian inte alltid tillräckligt tydligt upplyst sina kunder om de alternativ som finns när flygbolaget ställer in en flygning. I Norwegians kommunikation har man framhållit bolagets eget system med cash points och inte alltid berättat tillräckligt tidigt och tydligt om alternativet att få återbetalning i pengar.
Konsumentombudsmannen väntar för närvarande på en redogörelse i frågan från Norwegian.
Mer om ämnet: