Konsumentombudsmannen oroad för växande fenomen: uppsägning av tjänster görs allt svårare

Konsumenter har allt fler problem med att säga upp tjänster inom flera olika branscher. Konsumentombudsmannen har i sin tillsyn noterat att företag kan försvåra uppsägningen både med oskäliga villkor och manipulerande metoder.

Uppsägning av en tjänst bör gå lika enkelt som att ingå avtalet. Ändå har konsumenter ofta svårt att till exempel hitta information om uppsägning på företagets webbplats och att navigera sig fram genom en komplicerad uppsägningsstig.

I vissa fall kan uppsägning endast göras via telefonservice, som kan vara avgiftsbelagd eller överbelastad. Om avtalet ingås på en webbplats eller via en app, bör det i princip också kunna sägas upp på samma sätt.

”Företag vill naturligtvis behålla sina kunder, men att försvåra uppsägningen är en entydigt felaktig metod. Konsumenten får inte hindras från att använda sina rättigheter.”

konsumentombudsman Katri Väänänen

”Lämna oss inte” är inte en vänlig gest

Företag kan också sträva till att försvåra uppsägningen med olika så kallade mörka mönster, det vill säga med manipulerande eller vilseledande metoder.

”Information döljs, vissa standardval erbjuds och allt mer lockande erbjudanden presenteras. Man försöker också väcka skuld eller skam hos konsumenten.”

konsumentombudsman Katri Väänänen

Typiska känslomässiga uttryck är ”Vi är verkligen ledsna om du går” samt upprepade bekräftelser där konsumenten måste bekräfta att hen verkligen vill fortsätta sitt liv utan tjänsten.

Konsumentombudsmannen utövar tillsyn och vägledning

Konsumentombudsmannen har i sin tillsyn uppmärksammat svårigheterna med uppsägning bland annat i ett beslut som rör Ruutu+-streamingtjänsten. Utifrån beslutet har konsumentombudsmannen också skickat vägledning om lagliga uppsägningsmetoder till företag som erbjuder streaming-, ljudboks- och podcasttjänster.

Tidigare har konsumentombudsmannen ingripit mot Verisures oskäligt långa uppsägningstid. För närvarande granskar konsumentombudsmannen också problem relaterade till uppsägning av internetanslutningar.

Uppkomsten av uppsägningsservice är oroande

På senare tid har svåra uppsägningsmetoder till och med gett upphov till en ny typ av affärsverksamhet, när uppsägningstjänster har dykt upp på marknaden som lovar att hantera uppsägningsprocessen å konsumentens vägnar. Bland dem finns också tvivelaktiga aktörer som konsumentmyndigheterna har fått rapporter om.

”Uppsägning är en grundläggande rättighet för konsumenten som ska vara lätt att använda. Det är oroande om det uppstår en affärsverksamhet kring detta och man tänker att uppsägning är något som konsumenten bör outsourca.”

konsumentombudsman Katri Väänänen

Vad göra när uppsägningen krånglar?

När man säger upp en tjänst är det bra att vara medveten om olika försök till manipulation. Konsumenten har alltid rätt att säga upp ett tillsvidareavtal, och företaget behöver inte informeras om orsaken till uppsägningen.

Det är bra att ge feedback till företaget om uppsägningen har varit svår. Man kan också ge ett tips till konsumentombudsmannen om man misstänker att företaget avsiktligt försöker försvåra uppsägningen eller om uppsägningsvillkoren är oskäliga.