Konsumentombudsmannen uppmanar kreditgivare att säkerställa att de följer konsumentskyddslagen och Högsta domstolens prejudikat, och att de inte tar ut för höga avgifter från konsumenterna för krediter. Olagligt avtalade eller uppburna kreditkostnader kan leda till att konsumenten inte är skyldig att betala kreditkostnader.
Det har förekommit många problem med efterlevnaden av prisregleringen för krediter, och konsumentombudsmannen har utrett dem tillsammans med flera kreditbolag.
Konsumentombudsmannen har skickat anvisning till kreditgivare som verkar i Finland, med syftet att påminna om de krav som lagstiftningen och Högsta domstolens beslut ställer på erbjudandet av konsumentkrediter.
Konsumentombudsmannen vill att kreditgivarna särskilt kontrollerar att de beaktar de kostnader som debiteras konsumenterna som en del av de maximala kostnaderna enligt prisregleringen. Dessutom vill konsumentombudsmannen uppmärksamma principerna för beräkning av kreditkostnader. Anvisning beskriver också de konsekvenser som kan uppstå vid överträdelse av prisregleringen för krediter.
Konsumentombudsmannen fortsätter att övervaka efterlevnaden av prisregleringen och uppmärksammar prissättningen av de tjänster som kreditgivarna erbjuder. Om konsumentombudsmannen upptäcker att det fortfarande förekommer överträdelser av prisregleringen på marknaden, kan konsumentombudsmannen vidta nödvändiga åtgärder.
Syftet med prisregleringen är att göra prissättningen av krediter mer rimlig och att begränsa konsumenternas överbelåning. Därför är efterlevnad och övervakning av reglerna viktiga för att skydda konsumenternas ekonomiska säkerhet.
Högsta domstolen ansåg i oktober 2024 i två av sina beslut (KKO:2024:58 och KKO:2024:59) att kostnader som är relaterade till att få och använda krediter, samt andra kostnader som är oskiljaktigt kopplade till kreditförhållandet, är en del av kreditkostnaderna. Därför kan kreditgivare inte ta ut separata avgifter för kreditkostnader, till exempel för behandling av kreditansökningar eller uttag av krediter, ändringar av återbetalningsplaner, fakturering eller kundservice.
Enligt prejudikaten hade bolagen debiterat konsumenterna kostnader som inte hade inkluderats i kreditkostnaderna. Därför debiterades konsumenterna mer för krediter än vad som var tillåtet enligt konsumentskyddslagen. Som en följd av överträdelsen av prisregleringen var konsumenterna inte skyldig att betala kreditkostnader för de krediter de tagit.
Konsumentombudsmannen har, baserat på Högsta domstolens beslut, uppdaterat sin riktlinje för tillhandahållande av konsumentkrediter, där konsumentombudsmannens tolkning av regleringen kring krediter förklaras mer ingående.
Läs mer
Pressmeddelande 10.10.2024: HD ansåg arrangemangen hos två kreditbolag som döljande av de faktiska kostnaderna för kredit
Pressmeddelande 7.3.2025: Konsumentombudsmannen uppmuntrar Bondoras kunder att ansöka om de gottgörelser de har rätt till – Det är möjligt att få gottgörelser på upptill tusentals euromöjliga
Konsumentombudsmannens riktlinje: Tillhandahållande av konsumentkrediter