Företag och professionella bloggare som gör reklam genom bloggar bör se till att läsaren kan urskilja reklam från annat innehåll.
Många företag använder bloggar som marknadsföringskanaler genom att göra upp samarbetsavtal med bloggare eller genom att skicka dem produktgåvor. Målet är att bloggaren ska främja försäljningen av produkten eller tjänsten genom att rekommendera den i sin blogg. Å andra sidan kan bloggare själv också aktivt skaffa reklam till sin blogg och tjäna pengar på det viset.
Då bloggmarknadsföringen hela tiden blir allt vanligare anser konsumentombudsmannen att det behövs riktlinjer för marknadsföringens spelregler. Riktlinjerna är ämnade för företag som samarbetar med bloggare samt för professionella bloggare som får betalt för att skriva eller som har ett eget företag vars verksamhet bloggen berör.
De företag som marknadsför i bloggar och professionella bloggare bör ta i beaktande konsumentskyddslagens krav för identifiering av reklam.
”Det får inte vara oklart för bloggens läsare när det är fråga om bloggarens egen åsikt och när det är en reklam som betalats av ett företag. Ett företag kan inte be att bloggaren ska skriva om dess produkt eller tjänst utan att han eller hon nämner att företaget gett bloggaren ett arvode eller en produktgåva”, konstaterar konsumentombudsman Päivi Hentunen.
I riktlinjerna betonas att företaget bör råda alla bloggare att öppet berätta om samarbetet och de förmåner bloggaren fått. Det är viktigt att bloggaren nämner företagets namn i samband med produkterna, och att han eller hon fått produkten av företaget som gåva eller för utvärdering.
Konsumentombudsmannens riktlinjer och konsumentskyddslagens bestämmelser berör inte privatpersoner som bloggar som en hobby. Även de gör trots detta reklam för företag varje gång de berättar om gåvor de fått. Därför vore det bra om även amatörbloggare fäste uppmärksamhet vid identifiering av marknadsföring och för sin egen del minskade mängden smygreklam.
Läs mer:
Konsumentombudsmannens riktlinjer: Identifierbar reklam i bloggar