En stor del av de konsumenter som ingått ett kreditavtal med Bondora AS filial i Finland har rätt till gottgörelse för kreditkostnader som debiterats lagstridigt. Gottgörelserna till konsumenterna kan uppgå till tusentals euro. Konsumenterna kan använda KKV:s reklamationstjänst för att framställa ett yrkande på gottgörelse.
Konsumenter som under kreditförhållandet betalat kreditränta eller andra kreditkostnader som överskrider maximibeloppet i lagen till Bondora är berättigade till gottgörelse. Bondora har brutit mot prisregleringen av krediträntan i kreditförhållanden som ingåtts mellan 1.9.2019 och 10.11.2021. I fråga om övriga kreditkostnader har Bondora brutit mot prisregleringen genom att utöver avtals- och förvaltningsarvodet debitera kostnader för tjänsterna B On Track, B Secure och B Secure + efter den 1 september 2019.
Konsumenterna behöver inte återbetala annat än kreditkapitalet till Bondora, så konsumenterna har rätt att få tillbaka både krediträntan och avtals- och förvaltningsarvodena liksom eventuella kostnader för tjänsterna B On Track, B Secure och B Secure +. Marknadsdomstolen har fastställt att Bondora i gällande kreditförhållanden inte får debitera konsumenterna några kreditkostnader och ska gottgöra alla konsumenter som kräver gottgörelse och som har rätt till dem.
Vem kan ansöka om gottgörelse från Bondora?
- Om du har ingått ett kreditavtal med Bondora under tiden 1.9.2019–10.11.2021.
- Om du har ingått ett kreditavtal efter 10.11.2021 och betalat kostnader som överskrider maximibeloppet för övriga kreditkostnaderna för tjänsterna B On Track, B Secure eller B Secure +.
- Krediten kan fortfarande vara i kraft eller helt återbetalad. Din kredit kan också vara uppsagd. Om din kredit är i rättslig indrivning kan du inte ansöka om gottgörelse.
- Om du redan tidigare har reklamerat till Bondora men endast fått en partiell gottgörelse från bolaget har du rätt att få alla kreditkostnader till fullt belopp.
För vilka kostnader kan du ansöka om gottgörelse?
- Du kan kräva gottgörelse för kreditränta, avtalsarvode och förvaltningsarvode.
- Du kan också kräva gottgörelse för alla kostnader som du betalat för tjänsterna B On Track, B Secure och B Secure +.
Hur ansöker du om gottgörelse av Bondora?
- Gör en skriftlig reklamation till Bondora med KKV:s Reklamationstjänst.
- Tjänsten vägleder dig i att upprätta en reklamation om lagstridigt debiterade kreditkostnader enligt din egen situation. Du måste själv skicka en färdig reklamation till Bondora AS filial i Finland till exempel per e-post: asiakaspalvelu@bondora.com
- Om bolaget inte samtycker till dina yrkanden på gottgörelse, kontakta KKV:s konsumentrådgivning. Du kan kontakta konsumentrådgivningen per telefon eller med en webblankett.
Mer om ämnet
Marknadsdomstolen: Bondora har dragit nytta av nästan en miljon euro genom att bryta mot konsumenternas rättigheter – konsumenterna har rätt till gottgörelse KKV:n tiedote 15.1.2025.
HD ansåg arrangemangen hos två kreditbolag som döljande av de faktiska kostnaderna för kredit KKV:n tiedote 10.10.2024