Marknadsdomstolen ansåg att Bondora AS, filialen i Finland, hade brutit mot ett förbud som utfärdats mot företaget gällande lagstridigt debiterade kreditkostnader. Bondora ålades att betala ett vite på 100 000 euro som fastställts som påföljd för överträdelsen av förbudet. De kunder hos Bondora vars kreditförhållanden har hanterats på ett lagstridigt sätt är berättigade till gottgörelse för de kreditkostnader de har betalat. Konsumentombudsmannen uppmanar dessa kunder att reklamera till Bondora.
Marknadsdomstolen förbjöd i september 2023 Bondora att fortsätta förfarandet där företaget tar ut den kostnad som angetts som ränta på krediten från det ursprungliga kreditbeloppet och inte från det återstående kapitalet. Marknadsdomstolen ansåg att den kostnad som tagits ut som ränta på krediten på grund av Bondoras räntevillkor har överskridit maximibeloppet för räntan enligt konsumentskyddslagen.
Marknadsdomstolen ansåg i sitt avgörande i januari 2025 att Bondora har fortsatt det förfarande som marknadsdomstolen förbjudit när företaget har fortsatt att driva in ränta i gällande kreditförhållanden där ränta tidigare har tagits ut lagstridigt. Marknadsdomstolen ålade Bondora att betala ett vite på 100 000 euro och höjde vitesbeloppet till 400 000 euro för framtida överträdelser. Marknadsdomstolen konstaterade i sitt avgörande att Bondora har dragit nytta av sin lagstridiga verksamhet, det vill säga av att debitera lagstridiga kreditkostnader av konsumenterna till ett belopp av minst 940 000 euro.
Högsta domstolen ansåg dessutom i sitt beslut från oktober 2024 att kostnaderna för Bondoras tjänster B On Track, B Secure och B Secure+ ska betraktas som kreditkostnader och inkluderas i beräkningen av det maximala tillåtna beloppet för kreditkostnader. Om konsumenterna har använt tjänsterna i fråga har man sannolikt brutit mot prisregleringen i deras kreditförhållanden.
Om Bondora har förfarit på ett sätt som marknadsdomstolen och högsta domstolen anser vara lagstridigt i ett kreditförhållande är konsumenten inte skyldig att återbetala annat än kreditkapitalet till Bondora.
”Konsumenternas rätt till gottgörelse har redan tidigare varit tydlig och marknadsdomstolens beslut bekräftade återigen vår ståndpunkt om kraven i lagen. Vi uppmanar konsumenterna att reklamera till Bondora för att få full ersättning för de lagstridigt debiterade kreditkostnaderna.”
Så här kan konsumenterna kräva gottgörelse av Bondora
Konsumenterna kan göra en skriftlig reklamation till Bondora med KKV:s reklamationstjänst. Tjänsten vägleder konsumenten i att upprätta en reklamation om felaktigt debiterade kreditkostnader beroende på konsumentens situation.
- Konsumenter som har ingått ett kreditavtal med Bondora under perioden 1.9.2019–10.11.2021 kan kräva gottgörelse.
- Gottgörelse kan dessutom krävas av konsumenter som har betalat kostnader för B On Track-, B Secure- eller B Secure +-tjänster som överskrider maximibeloppet för övriga kreditkostnader.
- Även konsumenter som redan tidigare har reklamerat och fått en partiell gottgörelse av Bondora kan kräva gottgörelse.
- Krediten kan fortfarande vara i kraft eller helt återbetalad. Krediten kan också vara uppsagd, men inte vid rättslig indrivning.
Konsumenter har baserat på marknadsdomstolens och högsta domstolens lagakraftvunna avgöranden rätt att få tillbaka alla kreditkostnader de betalat. Dessa inkluderar krediträntan samt avtals- och förvaltningsarvodet, utöver kostnaderna för B On Track-, B Secure- och B Secure+-tjänsterna.
Närmare information om förutsättningarna för gottgörelse och hur man gör en reklamation: Länk till reklamationstjänsten
Två nya förbud för Bondora
Marknadsdomstolen ansåg dessutom i sitt avgörande i januari 2025 att Bondora inte har iakttagit den påföljd för att ha brutit mot prisregleringen som fastställts i konsumentskyddslagen och utfärdade bolaget de förbud som konsumentombudsmannen krävde. Marknadsdomstolen förbjöd Bondora att fortsätta förfaranden i kreditförhållanden som bedömts vara lagstridiga där kreditkostnader fortfarande tas ut av konsumenter, samt att behålla de kreditkostnader som lagstridigt tagits ut.
Bondora ska således upphöra att driva in kreditkostnader av sådana konsumenter med vilka bolaget fortfarande har ett gällande kreditavtal där man har förfarit lagstridigt. Bondora har inte heller rätt att behålla de kreditkostnader som konsumenterna har betalat lagstridigt, utan bolaget ska återbetala dessa kostnader till de konsumenter som ansöker om gottgörelse.
”Marknadsdomstolens avgörande är ett betydande bevis på att konsumentombudsmannen kan ansöka om förbud mot förfaranden som hindrar konsumenter från att få tillgång till sina lagstadgade rättigheter.”
Marknadsdomstolens förbud ska iakttas genast. Marknadsdomstolens avgörande den 3 januari 2025 har inte vunnit laga kraft.
Mer om ämnet