Marknadsdomstolen fastställde 11.8.2022 en påföljdsavgift på 1,75 miljoner euro för Isojoen Konehalli Oy (IKH) för förbjuden prisbindning. Prisbindning hör till de allvarligaste konkurrensbegränsningarna, eftersom det förhindrar priskonkurrens mellan återförsäljare.
Konkurrens- och konsumentverket (KKV) framställde i maj 2020 för marknadsdomstolen, att en påföljdsavgift på 9 miljoner euro påförs IKH för förbjuden prisbindning. Enligt KKV:s utredningar fastställde IKH rekommenderade priser för de produkter IKH sålde och utövade på olika sätt påtryckningar på sina återförsäljare att följa dem. KKV ansåg att prisbindningen gällde försäljning av IKH-produkter i återförsäljares nätbutiker och fysiska affärer.
Marknadsdomstolen ansåg att IKH i strid med konkurrenslagstiftningen har fastställt sina återförsäljares detaljhandelspriser i deras nätbutiker från mars 2010 till februari 2015. Dessutom kom IKH överens med sina auktoriserade återförsäljare om ett fast återförsäljningspris i kedjans gemensamma nätbutik från 2014 till 2020, då KKV genom sitt beslut förbjöd förfarandet.
”Vi är nöjda med att marknadsdomstolen har identifierat planmässigheten i IKH:s gärningar och att dessa har en skadlig inverkan på återförsäljares prisnivå. Näthandeln är ett effektivt verktyg för priskonkurrens och därför är prisbindning som sker i näthandeln särskilt skadlig”, konstaterar överdirektör Timo Mattila.
Marknadsdomstolen ansåg att det i ärendet inte på ett tillräckligt tillförlitligt sätt hade visats, att IKH av sina återförsäljare skulle ha krävt efterlevnad av detaljhandelsprisnivån vid försäljning av IKH-produkter i fysiska affärer.
KKV undersöker närmare marknadsdomstolens avgörande och beslutar sedan om ett överklagande till högsta förvaltningsdomstolen.
Mer information
Läs mer
- Marknadsdomstolens avgörande MAO: 32/22 (på finska) Öppnas i nytt fönster är extern länk
- KKV:s meddelande 20.5.2020: KKV föreslår en påföljdsavgift på 9 miljoner euro till IKH för fastställande av priser för återförsäljare
- I bloggen Ajankohtaista kilpailusta: Prisbindning i leverans- och distributionsavtal begränsar konkurrensen (på finska) Öppnas i nytt fönster är extern länk
-
- Med vertikal prisbindning avses avtal och förfaranden mellan ett högre och ett lägre försäljningsled – till exempel en importör och en återförsäljare eller en tillverkare och en importör – som syftar till att uppnå en fast prisnivå eller en minimiprisnivå.
- Det är nästan alltid förbjudet och skadligt att avtala om priser mellan olika försäljningsled, eftersom detta på konstgjord väg höjer priserna till konsumenternas nackdel.
- Prisbindningen förutsätter inte ett skriftligt avtal mellan leverantören och återförsäljaren.
- Som prisbindning räknas även indirekt påverkan på återförsäljningspriser till exempel genom att uppmuntra till att eller att utöva påtryckningar för att använda ett visst pris.
- Prisbindning kan i stället för påtryckningar och uppmuntran också uppstå i samförstånd mellan ett högre och ett lägre försäljningsled. Prisbindning är förbjudet oberoende av vil-ket led som tar initiativ till att avtala om priser.